Gå til innhold

Fryst ribbe og dato

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det om jeg kjøper en ribbe til julaften nå og fryser den med en gang jeg kjøper den? Leste den burde tas opp 4 dager før julaften for å tine og krydres. Tåler den å ligge i 4 dager uten å bli dårlig? Jeg er veldig skeptisk til mat som er fryst og blir liggende i flere dager før det blir spist, siden dato har gått ut. Kjøttet blir ikke dårlig?

Anonymkode: ecb24...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I påsken i år ble det ribbe. Den var kjøpt, tror jeg julen 2018, tok den opp iallfall et par dagen på forhånd. Det ble en meget god ribbe. Datoen den er merket med gjelder jo om den ikke fryses i mellomtiden.

Skal kjøpe ribbe til jul ganske snart. Den fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som huskeregel:

• Kjøtt holder seg 1 år i fryseren før det begynner å miste næringsstoffer og smak. Erfaringsmessig holder kjøtt i flere år i fryseren, men etter noen år kan det bli litt trått. Men ett år er null problem, og to år pleier å gå greit. 
  • Kylling holder 6 mnd i fryseren. Erfaringsmessig holder kylling opp mot et år, har også gått over et år på frosne kyllingfileter. Men de kan bli litt trælete etterhvert.
  • Fisk anbefales å ikke fryse lengre enn 3 måneder, da den mister næring og smak raskere. Men igjen, jeg har brukt fisk som har vært fryst i et år uten problemer. Så lenge den ikke er tilberedt før den er fryst, så går det veldig greit. Røkelaks for eksempel holder ikke så lenge i fryseren, og forandrer litt smak og konsistens etter at den har vært fryst. 

Når det gjelder den konkrete problemstillingen, så kan du fint kjøpe ei ribbe nå og fryse den. Datomerkingen har ingenting å si, ettersom du stopper hele datoprosessen når du putter den i fryseren. Ta den opp ihvertfall 3 dager før julaften. Da kan du tine den i kjøleskapet i 2 dager, siden den blir aller best hvis den får tine sakte i kjøleskapet. Og så krydrer du den og lar den ligge den siste dagen i kjøleskapet med krydder, så smakene får trekke inn. 

Alternativt kan du krydre den nå, før du fryser den. Da må du helst vakuumpakke den på nytt, eventuelt pakke i tett plast. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jo ikke gått ut på dato. Datomerkingen gjelder oppbevaring i kjøleskapet. Jo kaldere, jo saktere går prosessen. Den holder seg ikke like lenge i romtemperatur fordi det er varmere. I fryser så kan man i praksis si at det pauses. Var det 1 uke igjen på dato i kjøleskap, så kan du fryse og så ta opp og så holder det seg en uke til i kjøleskap når den er opptint.

Anonymkode: dc4bf...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...