Gå til innhold

Fordeling av tid i helgene... Noen som kjenner seg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har alltid prosjekter gående. Det være seg relatert til hus/hage/bil eller oppgaver på jobb som skal tas igjen i helgene fordi han f.eks valgte å gå tidlig fra jobb på ukedagene.

I helgene ender vi ofte opp med en situasjon der han har masse ting han bare må få gjort. Dette innebærer at jeg ikke får gjort noe av det jeg trenger/ønsker. Har ingen besteforeldre eller annen familie som kan være barnevakt heller, så vi må fordele tiden mellom oss. 

Regner med dette er en ganske vanlig problemstilling blant småbarnsfamilier men merker der blir dårlig stemning av dette nå. Jeg føler jeg alltid må tilsidesette mine egne gjøremål fordi han anser alt han må gjøre som viktigere.
Hvordan har dere andre løst dette?

Anonymkode: 528a4...7e7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Visst det er relatert til hus, hage og bil kommer det vel like mye deg til gode som han. Ting som du slipper å gjøre. Ellers kan dere jo komme til en ordning ang jobbrelaterte oppgaver, F eks at han kan Jobbe lengre dager midt i uka eller at du får lørdag til dine ting og han får søndag til sine oppgaver.

Endret av Pilleville
  • Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann har alltid prosjekter gående. Det være seg relatert til hus/hage/bil eller oppgaver på jobb som skal tas igjen i helgene fordi han f.eks valgte å gå tidlig fra jobb på ukedagene.

I helgene ender vi ofte opp med en situasjon der han har masse ting han bare må få gjort. Dette innebærer at jeg ikke får gjort noe av det jeg trenger/ønsker. Har ingen besteforeldre eller annen familie som kan være barnevakt heller, så vi må fordele tiden mellom oss. 

Regner med dette er en ganske vanlig problemstilling blant småbarnsfamilier men merker der blir dårlig stemning av dette nå. Jeg føler jeg alltid må tilsidesette mine egne gjøremål fordi han anser alt han må gjøre som viktigere.

Noe som kun er tilgode for han, at han driver med eller er det for dere begge? Sett igjen ungene hos pappa'n og gjør det du skal. 

Anonymkode: c1eac...13d

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Pilleville said:

Visst det er relatert til hus, hage og bil kommer det vel like mye deg til gode som han. Ting som du slipper å gjøre. 

Dette!!!! Så slutt å klage! Min mann forsvinner hver helg for egoistiske hobbyer og etterlater barn, husarbeid, vedlikehold, oppussing, bil, hage og alt til meg. Hadde gitt mye for at han hadde brukt helgene sine på hus og hjem! 

Anonymkode: e24e2...279

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Pilleville skrev:

Visst det er relatert til hus, hage og bil kommer det vel like mye deg til gode som han. Ting som du slipper å gjøre. Ellers kan dere jo komme til en ordning ang jobbrelaterte oppgaver, F eks at han kan Jobbe lengre dager midt i uka eller at du får lørdag til dine ting og han får søndag til sine oppgaver.

Kanskje TS også har prosjekter på vent som er til gode for alle?

Anonymkode: 41446...a61

• Liker 10
Skrevet

Ja - på oppgaver man kunne betalt seg ut av, som for eks. ordne noe på bilen. Å spare de kronene er lite verdt når det du ofrer, er all fritid med samboer og barn.

Samme oppførsel på besøk - ALLTID damene som blir sittende med barn og aldri få fred, mens mannen "bare skal bli med ut å se noe", osv. 

Jeg skjønner godt at det blir så mange samlivsbrudd i dag - det er helt tragisk.

Anonymkode: f63f7...698

• Liker 7
Skrevet

Helgene er primært familietid. Det er tid vi har sammen og gjør ting sammen som en familie. Skal vi noe hver for oss avtaler vi og er enige. At en skal bruke helgen på ‘egotripp’ er ikke aktuelt for noen av oss 

Anonymkode: 3d703...89c

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en veldig handy mann som bruker lørdagene til å fikse ting i kus og hage. Barna vår har diltet etter ham siden de var små og har blitt veldig flinke de også. Søndagene finner vi på ting sammen. Du får si til ham at ungene kan være med og lære av ham.

Anonymkode: 37462...ab3

• Liker 5
Skrevet

Du får gi ham beskjed noen dager i forveien at på lørdag kl 11 til 2 skal du gjøre hva det enn måtte være, og han må ha ungene da. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig handy mann som bruker lørdagene til å fikse ting i kus og hage. Barna vår har diltet etter ham siden de var små og har blitt veldig flinke de også. Søndagene finner vi på ting sammen. Du får si til ham at ungene kan være med og lære av ham.

Anonymkode: 37462...ab3

Så bra at det blir tid til både kusa og hagen, sånn skal det være! 😄

Anonymkode: 34bf9...550

• Liker 6
Skrevet

Kan han ikke ha med barna? Våre små er med på det meste,  ute og inne. Javisst tar det mye mer tid enn uten, men sånn er livet med barn 

Anonymkode: fa1fd...11a

• Liker 3
Skrevet

Mannen her styrer og med vedlikehold, andre husprosjekter og jobb i helgene. Jeg har den lille (3 måneder). Vi har ganske klassisk kjønnsfordeling på oppgavene, så husvask og tøy får jeg unna i hverdagene. 

Vi har ukemøte hvor vi planlegger hva vi bruker tiden på, så der melder jeg inn om jeg skal til frisøren eller noe som krever at han passer. Så det med ukemøte for å sette prioriteringene anbefales herfra:)

Anonymkode: b4ee5...b81

Skrevet

Kjenner meg helt igjen i det du skriver ts. 
sånn er det her også. Vi har 3 små barn, men lørdagen blir ofte en dag hvor mannen må fikse forskjellige ting. Men jeg melder inn 1-2 dager før hvis jeg bare måå ordne ting. I går fikk jeg feks 2 timer med shopping, før han begynte med sine ting. Fungerer stort sett greit her. Av og til er jeg i feil humør til å underholde ungene og ta unna husarbeid, men han leser meg så godt at da roer han ned sine prosjekter😝 Søndag er uansett familiedag👍🏼 

jeg tenker det er til alles beste å få byttet dekk/ pusse opp diverse rom/ rydde i hagen ++ tenk hvis han ikke gjorde noen ting😱 synes jeg er heldig som har en handyman. 
selv har jeg kontroll på barnas klær, mat og handel, støvsuging osv

Blir det for mye gir jeg beskjed så tar vi en ukes pause fra slikt så kommer vi ovenpå igjen! 

Anonymkode: f3c53...f9b

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!!!! Så slutt å klage! Min mann forsvinner hver helg for egoistiske hobbyer og etterlater barn, husarbeid, vedlikehold, oppussing, bil, hage og alt til meg. Hadde gitt mye for at han hadde brukt helgene sine på hus og hjem! 

Anonymkode: e24e2...279

Den fyren hadde fått fyken ut døren hos meg.

Anonymkode: 0bb74...8eb

• Liker 3
Skrevet

Sukk, dette lyder kjent. Og et «prosjekt på huset» kan fort være noe helt unødvendig som ingen andre har glede av.

Han ser ikke ut til å fatte at barn må aktiviseres eller at vi er en familie, han bare forsvinner ut etter frokost mens jeg blir sittende som et spørsmålstegn. Sure miner om jeg kommer og spør når han har tenkt å bruke tid på ungene eller oss. Helt unødvendig å gjøre ting som en familie, jeg kan jo dra alene med dem og gjøre noe. 

Anonymkode: 8fa08...899

• Liker 2
Skrevet

Tenker dere må avklare litt forventninger og planer for helgen tidligere i uken istedte for å snakke om det når man står midt oppi det. Prosjekter knyttet til hus, bil osv får dere bli enige om prioritet på sånn at han ikke bruker hele helgen på noe som kunne ventet mens du heller ville dere skulle gjøre noe sammen. Samtidig er jo det sannsynligvis noe som kommer alle til gode så da er det jo noe dere kan se på sammen, se på om dere kan gjøre det med barna/du kan gjøre noe av det/hva kan kanskje settes bort til betalt hjelp/planlegge når det skal gjøres sammen osv. At han må ta igjen jobb må han si ifra på forhånd så du vet når det blir. Du kan på samme måte si ifra om det er noe du ønsker å bruke tid på i helgen som gjør at han må være alene med barna den tiden, så vet han om det på forhånd at det ikke er vits å planlegge noe annet samtidig. Si til ham at som utgangspunkt så kan ikke noen av dere, det gjelder også han, bare forsvinne i helgen og satse på at den andre tar ungene. Si at han må forstå at dere må planlegge sammen. 

Anonymkode: 4e112...73f

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor med en zombie. Hver gang han får strenge blikk begynner han bare å vaske klær. Fortsatt en zombie

Anonymkode: 238d4...e3f

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ukemøte hvor vi planlegger hva vi bruker tiden på, så der melder jeg inn om jeg skal til frisøren eller noe som krever at han passer

Er det virkelig sånn at man må melde om at mannen «passer» sine egne barn? Forventes ikke det bare uansett? 

Sånn generelt (ikke svar til ditt innlegg) så synes jeg det er rart at menn bare forventer at de skal ha egentid m/prosjektet i helger og damene skal ta seg av barna. Er det ikke noe som faktisk burde fordeles nogenlunde likt? Eller at man har familietid alle sammen? 
Husker ihvertfall fra da jeg var liten så dro vi på skogstur, eller andre aktiviteter som en familie i helgene. Lagde pizza til kvelds og så på en film. Selvfølgelig har man et prosjekt i ny og ned, ting må selvfølgelig fikses. Men kan ikke dette gjøres sammen med barna? Er jo bare stas for de å gå hjelpe til litt?

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Tulla25j skrev:

Er det virkelig sånn at man må melde om at mannen «passer» sine egne barn? Forventes ikke det bare uansett? 

Sånn generelt (ikke svar til ditt innlegg) så synes jeg det er rart at menn bare forventer at de skal ha egentid m/prosjektet i helger og damene skal ta seg av barna. Er det ikke noe som faktisk burde fordeles nogenlunde likt? Eller at man har familietid alle sammen? 
Husker ihvertfall fra da jeg var liten så dro vi på skogstur, eller andre aktiviteter som en familie i helgene. Lagde pizza til kvelds og så på en film. Selvfølgelig har man et prosjekt i ny og ned, ting må selvfølgelig fikses. Men kan ikke dette gjøres sammen med barna? Er jo bare stas for de å gå hjelpe til litt?

Ser at min innlegg kunne misforstås. Til ukemøtene planlegger vi hvem som gjør hva, inkludert hvem som passer den lille. Om vi har avtalt at han skal male lister kan ikke jeg bare plutselig gi han ungen og dra for eksempel. Ofte passer jeg henne, da teknisk vedlikehold av hus ikke er det jeg er best på;) poenget var dette med å planlegge og fordele   så alle blir fornøyd.

Vi må bli bedre til det med familietid....

Anonymkode: b4ee5...b81

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at alt er avhengig av hva han gjør når han går hjemme tidligere i ukedagene. Om han går tidligere for å hente barna, eller lage middag så er det innenfor at han tar arbeidsoppgaver i helgene. Men om han går tidligere for å trene eller ha egentid så burde ikke han ta igjen arbeidet i helgene. Ellers er det han gjøre på huset/hage til fellesskapet 

Anonymkode: 59057...a44

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...