AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 Trodde det kun var linje på videregående +praksis i frisørsalong. Naboen min er 19 år (2001 modell) og ferdig som frisør nå inkl praksisen. Anonymkode: 70752...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Det er to år på videregående skole og to år som lærling før du får fagbrev, akkurat som kokk eller snekker. Anonymkode: 354fc...13f 15
Yuumi Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 Det blir vel kanskje fire år til sammen? 2 år på skole og 2 år praksis. Er litt usikker altså, men syntes å huske det var sånn.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 To år skole pluss to år lærling = fire år Anonymkode: ce551...61c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 Nei. De har bare skole det første året. Så er det mye praksis 2. året og bare praksis 3 og 4 år. Hun kan fint være ferdig utdannet som 19-åring. Anonymkode: 13870...f17
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 Ja det er 2 år på skole + 2 år som lærling. Anonymkode: dc5ac...db0
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 Varighet To år på skole og to år i bedrift https://utdanning.no/studiebeskrivelse/frisorfag Anonymkode: ce551...61c
Gjest Lama_Drama Skrevet 22. november 2020 #8 Skrevet 22. november 2020 Nei, man teller år etter videregående, så de har fagbrev. Eller videregående. Intet mindre, intet mer. Har du fire års utdanning henspeiler det til fire år på universitet/høyskole. Hadde det ikke vært slik kunne man jo telt fra barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 Just now, Lama_Drama said: Nei, man teller år etter videregående, så de har fagbrev. Eller videregående. Intet mindre, intet mer. Har du fire års utdanning henspeiler det til fire år på universitet/høyskole. Hadde det ikke vært slik kunne man jo telt fra barnehagen. Ser hva du skal frem til, slik som vi andre også ser hva TS lurer på. Hva mener du med "man teller år etter videregående, så de har fagbrev"? Skal man pirke, så er det vel greit å ha ting på stell. Anonymkode: ce551...61c
Brunello Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 (endret) Hva som regnes som utdannelse er vel litt ulikt. Om det er to års skole og to års praksis blir det unektelig fire år til sammen. Men om all skolegangen regnes som utdanning er et annet spørsmål. Da kan en jo si at sykepleierstudiet er seks års utdannelse, da det er en forutsetning å ha gått tre år på videregående skole, studiespesialisering, først. Endret 22. november 2020 av Brunello 5
Gjest Lama_Drama Skrevet 22. november 2020 #11 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser hva du skal frem til, slik som vi andre også ser hva TS lurer på. Hva mener du med "man teller år etter videregående, så de har fagbrev"? Skal man pirke, så er det vel greit å ha ting på stell. Anonymkode: ce551...61c Ja, vi kan godt pirke. Det heter seg at de har fagbrev på folkemunne, som det heter at noen har fire års utdanning etter fire år på universitet/høyskole. Om det er skrevet i stein vil jeg ikke påstå, men sånn generelt tror jeg nok folk vil stusse om du smører på med fire års utdanning fra VGS.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 Takk for svar. Jeg bare så en film på nettet om en frisør og hun sa at de har 4 års utdanning, da tenkte jeg automatisk 4 år på skole. Nabojenta har ikke gått så lenge på skole, hun har vært mest utplassert i frisørsalong. Jeg tenker på å kanskje bli frisør og trodde 4 år på skole, men når man har et par år i frisørsalong er det jo ikke så mye teori.. Ts Anonymkode: 70752...e3a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #13 Skrevet 22. november 2020 3 minutter siden, Lama_Drama skrev: Ja, vi kan godt pirke. Det heter seg at de har fagbrev på folkemunne, som det heter at noen har fire års utdanning etter fire år på universitet/høyskole. Om det er skrevet i stein vil jeg ikke påstå, men sånn generelt tror jeg nok folk vil stusse om du smører på med fire års utdanning fra VGS. Enig i dette. Når man snakker om "x antall år utdanning" viser det til høyere utdanning. Jeg har dog et par venner med fagbrev som påstår at de har nesten like lang utdannelse som meg, siden de har fire år (2 år på vgs + 2 år lærling), mens jeg har mastergrad og 5 års utdanning. De regner ikke med mine 3 år på vgs. Anonymkode: dc6ab...811 9
Gjest Lama_Drama Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig i dette. Når man snakker om "x antall år utdanning" viser det til høyere utdanning. Jeg har dog et par venner med fagbrev som påstår at de har nesten like lang utdannelse som meg, siden de har fire år (2 år på vgs + 2 år lærling), mens jeg har mastergrad og 5 års utdanning. De regner ikke med mine 3 år på vgs. Anonymkode: dc6ab...811 Nei, er ikke det snålt? Om man slutter etter vgs har man tre/fire år, men om man fortsetter på høyskole har man fortsatt tre/fem år?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 Ja, å det er likt i mange yrkesfag, enkelte har 6 mnd mer læretid, så det går fint an å være "ferdig utdannet" som 20 åring, det var jeg selv. Litt off pic men en jeg gikk med på ungdomsskolen sa selv han måtte bli noe skikkelig, å valgte derfor å gå 3 år på allmennfag, etter det var det militæret, tok lastebillappen der å jobber som lastebilsjåfør den dag i dag, men det er jo en viktig jobb det også Anonymkode: ea36b...1ba
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #16 Skrevet 22. november 2020 Det forskjell på utdanning og høyere utdanning. I jobbsøknader og andre spørreskjema svarer man ofte på "hva er høyeste fullførte utdanning?", og vgs er et alternativ. Ergo er all skolegang egentlig utdanning. Men det går likevel et skille mellom 3 år med studieforberedende og 4 år med yrkesfag. Sistnevnte er jo en spesifikk utdanning innenfor et yrke, og for mange er dette den eneste utdanningen som finnes på området. Går man studieforberedende er man ikke egnet til særlig mye annet enn å studere videre. Man kan jo ikke si at en frisør ikke har utdanning, men svært få vil si at noen som gikk studiespes har tatt utdanning. Høyere utdanning er selvfølgelig på et helt annet nivå enn yrkesrettet utdanning, og de kan vel ikke sammenlignes på så mange områder. Anonymkode: aa2fd...c90 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #17 Skrevet 22. november 2020 Nei de har ikke 4 års utdannelse. Da har jeg, med min master, i så tilfelle 18 års «utdannelse»🤣 Anonymkode: f886b...3e6 4
aoyt Skrevet 22. november 2020 #18 Skrevet 22. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. De har bare skole det første året. Så er det mye praksis 2. året og bare praksis 3 og 4 år. Hun kan fint være ferdig utdannet som 19-åring. Anonymkode: 13870...f17 Praksisen du refererer til bunner jo i ett vg3 løp som går over 2 år. Man kan gå vg1 og så hoppe rett ut som lærling på vg3 løp men mangler da en del grunnleggende teori som er greit å få med seg i enkelte yrker som hører hjemme på vg2. Ved å kjøre ett løpt fra vg1 direkte over på vg3 krever dette at personen som tar dette løpet må ta opp teorifagene som man ellers ville hatt på vg2, ved siden av vg3 løpet. Og Vg3 løpet vil da bli på 3 år istedenfor 2 år. De aller fleste yrkesfaglinjene i dag er 4 års utdanning. Normalt er det da med 2 år skole; • vg1, grunnleggende teori og litt praksis innenfor yrkene man kan gå videre på. • vg2, spesifisert teori og litt praksis innenfor yrket man ønsker å gå videre som i lærlingløpet. • vg3, praksisrettet læring i form av utplassering i 2 år ved bedrift/lærested. Frisør går under yrkesfaglig utdanning så jo, det er 4 år med utdanning. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #19 Skrevet 22. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: To år skole pluss to år lærling = fire år Anonymkode: ce551...61c Hvorfor ikke inkludere grunnskolen og kall det 14 års utdannelse? Anonymkode: 4f803...1e9 4
PetterKanin Skrevet 22. november 2020 #20 Skrevet 22. november 2020 Ja, og nei. Alt etter hvordan man teller. De har i allefall 4 års videregående opplæring. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå