Gå til innhold

Barn på besøk synes jeg er streng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 8 år som går hjem etter skolen siden jeg sitter på hjemmekontor. Han har da ofte kompiser med seg hjem (eller han blir med kompiser hjem). Jeg har nå to ganger fått høre av andre foreldre at barna deres synes jeg er streng. Det er absolutt ikke sagt i en nedlatende tone, eller ment som kritikk, men for meg føles det litt sårt.. Jeg har noen enkle regler hjemme hos oss som jeg forventer at de følger. De vasker hendene når de kommer hit, de må være i kjellerstuen eller i 2. etasje, ikke i stua som er i samme etasje som kontoret mitt, de får ikke lov til å spille spill med aldersgrense over 8 år og de må leke med et akseptabelt lydnivå. Hvis lydnivået blir for høyt har jeg bedt de om å dempe de eller om å gå ut. Jeg har en jobb som er avhengig av at jeg får konsentrert meg.

Er jeg for streng? 

Anonymkode: 1c86b...d26

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres mindre streng ut enn meg, og jeg har aldri fått høre noe om at jeg er streng. Tror ikke barna synes det heller, da vi har «ekstra barn» til middag her flere ganger i uka, og det gjerne er hos oss de «henger». 

Anonymkode: c69f3...4f6

• Liker 17
Skrevet

Absolutt ikke for streng. Du lærer i tillegg barna å ta hensyn til andre. 

• Liker 24
Skrevet

Det der er da ingenting. Det er helt normale regler vil nå jeg si. Skal man leke ved å bråke og herje får man gå ut, å at de ikke spiller spill som er ment over deres aldersgrense er nok mer «dust» i barnas hode enn hos foreldrene. Barn som ikke har nok grenser hjemme, men som spiller det de vil og ikke blir snakket til Når de bråker unødvendig vil nok oppleve dette som strengt. 

Anonymkode: c4927...42b

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes ikke du høres streng ut. Når det er sagt, det er ikke sikkert at en åtteåring har samme oppfatning av ordet "streng" som det du har. 

Jeg synes det høres ut som at du en oppegående forelder som har fornuftige regler. Men det er klart, hvis ungene er vant til å kunne leke inne uten regler andre steder, da vil de nok kalle deg streng. Men det er altså ikke noe galt i det du gjør, tvert imot.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de får ikke lov til å spille spill med aldersgrense over 8 år

Hvilke spill?

Skrevet

Jeg hadde brukt ørepropper, sak løst. 

Anonymkode: a6af6...cdc

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Samme her, og jeg synes det er en ære å bli kalt streng. Her må de vaske hender, de får ikke rope, de får ikke banne eller prompe, de får ikke løpe rundt som ville griser. De må spise maten som blitt servert ved bordet og det er ikke lov å ha matskikk som en meitemark. 

Heldigvis innretter de seg kjapt, så nå er de små engler når de er her. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn har ikke vondt av å lære seg å holde et lavere volum innendørs. Har vært på besøk hos noen folk hvor ungene herjer fritt, det er et mareritt. 

Anonymkode: c4927...42b

• Liker 38
Skrevet

Hva slags slappfisker er disse foreldrene? Har de ingen grensesetting for sitt eget avkom? Jeg synes eksemplene du kommer med er helt innafor. Disse barna må være veldig hårsåre, her oppdras tydeligvis enda en generasjon snøfnugg. 

Anonymkode: cc4ad...a98

• Liker 19
Skrevet
16 minutter siden, flygefisk1 skrev:

Hvilke spill?

Fortnite, GTA og Assasin’s Creed. Er disse spillene gjestene primært etterspør.

- TS.

Anonymkode: 1c86b...d26

• Liker 4
Skrevet

Tipper det er aldersgrense 8 år de tenker mest på, for "alle" spiller jo spill med høyere aldersgrense. De andre reglene er jo normal oppførsel. 

Anonymkode: 1fc92...172

• Liker 10
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn må da tåle å bli irettesatt. Milde måne.

Anonymkode: 98788...a17

• Liker 22
Skrevet

Kanskje du sier fra om at de må dempe seg på en strengere måte enn du tror selv? Du har jo ganske like regler som veldig mange andre, så de  er det jo ikke noe å si på..

Anonymkode: 53c13...69e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er aldersgrense 8 år de tenker mest på, for "alle" spiller jo spill med høyere aldersgrense. De andre reglene er jo normal oppførsel. 

Anonymkode: 1fc92...172

ha! akkurat det jeg tenkte også. skal de klage til foreldrene sine over at TS er streng så må det garantert gå på 8-årsgrensen på spill. Det andre ville de ikke gidder klage over.

Anonymkode: ada35...219

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, Lama_Drama skrev:

de får ikke rope, de får ikke banne eller prompe,

Håper inderlig at du mener at de ikke får prompe med vilje for å lage kvalme, fordi det er dårlig for kroppen å holde inne luft.. 😨 Det er en helt naturlig og nødvendig kroppslig reaksjon.

Anonymkode: 2b1d5...9be

• Liker 6
Gjest Lama_Drama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Håper inderlig at du mener at de ikke får prompe med vilje for å lage kvalme, fordi det er dårlig for kroppen å holde inne luft.. 😨 Det er en helt naturlig og nødvendig kroppslig reaksjon.

Anonymkode: 2b1d5...9be

Ja, absolutt. Jeg burde spesifisert det. 

Skrevet

Jeg vil heller være en streng mamma enn et etterdilter. Vokste selv om med en streng mor. Urettferdig til de tusen, men s voksen setter jeg pris på de regelene og grensene hun har.  Lærte jeg og venner at det er forskjellige regler i alle hus 😊

Anonymkode: 6527c...48d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...