Gå til innhold

Ventetid jordmor Trondheim

Anbefalte innlegg

Gjest Lilli My
Skrevet

Hei! Testet (endelig) positivt denne uka, og nå er det klart for nye bekymringer. Er det noen som har benyttet offentlig jordmor i Trondheim nylig, og kan si noe om ventetid og opplevelser med det? Er i tenkeboksen på om det er fastlege, privat eller offentlig jordmor jeg skal gå for. Dere som går hos fastlege, tar de seg like god tid på kontrollene (spesielt den første), som jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye :)

ventetid avhenger av hvilken bydel du holder til, så hvis du ønsker jordmor så anbefaler jeg deg å ta kontakt tidlig :) 

dette er min andre graviditet og jeg benytter jordmor så langt det lar seg gjøre. Sist gang måtte jeg ta kontrollene som havnet mellom juni-aug hos fastlege pga ferieavvikling i jordmortjenesten, men denne gangen tenker jeg å bare benytte jordmor hvis kapasiteten hos dem tillater det. På mitt jordmorkontor tar de også blodprøver, så jeg trenger ikke innom fastlegen. De søker deg også til oul. Oppfølging hos fastlegen vil være variert fra lege til lege, hvor «interessert» de er. Mange gjør en bra jobb og er interessert, mens noen ikke synes det er så viktig med alt andre så lenge hjertelyd, blodtrykk og urin er ok. 

Jeg hadde seteleie sist gang, og da opplevde jeg liten forståelse for mine bekymringer hos fastlegen, mens jordmor tok seg god tid for å forklare gangen i dette. Men som sagt, enkelte fastleger er mer omsorgsfulle, så det må du kjenne på selv :) 

personlig synes jeg egentlig den første kontrollen er den som har gitt meg minst begge gangene. Det er for tidlig til at de vil høre etter hjertelyd, du kjenner ikke bevegelser enda, og kanskje har det ikke gått helt opp for deg enda. Man fyller ut helsekortet, tar blodprøver og det blir søkt time til oul. Man snakker også om sukkerbelastningstest hvis det er aktuelt. Husk å ha med urinprøve til alle timer. 

Første svangerskap hadde jeg første time i uke 8, andre gang i uke 10. Da blir neste kontroll i uke 24, og så er du på oul mellom der en gang :) 

Anonymkode: cc79e...a8d

Skrevet

Ikke noe ventetid i min bydel hvertfall. Kontaktet dem tidlig (rundt uke 6?) og ble satt opp til time i uke 10 ca, pga ferieavvikling. 

Anonymkode: fd4be...484

Skrevet

Ingen ventetid der jeg tilhørte. Veldig god oppfølging! 

Fastlegen hadde dårlig tid så jeg dro dit kun når jeg måtte. 

Anonymkode: 552f5...5dd

Skrevet

Ring jordmor kjapt! Så får du ofte time:)

Anonymkode: 0ebf5...8ec

Skrevet

Du må være raskt ute. For en stund tilbake hadde jeg 4 bekjente som var gravide samtidig, alle bodde øst i byen, og ingen fikk jordmor. De søkte for sent. Det var stor variasjon i hvor god oppfølging de fikk fra fastlege. 

Anonymkode: 52392...8f7

Skrevet

Jeg var hos jordmor fire ganger under svangerskapet inkl hjemmebesøk, og fikk fire forskjellige jordmødre. Enda så bestilte jeg jordmor i uke 12, det hjalp lite. Fastlegen var derimot kjempeflink, selv om hun hadde mindre tid hver gang så følte jeg meg mye tryggere og bedre ivaretatt der. Jeg tror det er ganske individavhengig både når det gjelder jordmor og fastlege. 

Anonymkode: 36db2...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...