AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 https://www.nrk.no/nordland/strenge-besoksregler-pa-sykehusene-under-korona-gir-mer-ro-for-nyfodte-barn-og-foreldrene-1.15248058?fbclid=IwAR19Da8BS9n6DpZskhj7CaSMzDs3JvtztPgvLpE2RinyMgwZtz16oQEyAVc 🙄🙄🙄🙄 altså dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Fantastisk at denne 3(!) barns moren fant roen uten å bli «stresset» av besøkende. Men det KAN jo kanskje tenkes at hun var mindre stresset denne gangen fordi det var hennes 3. barn. Jeg ville 10 000 ganger heller ha måttet avvise besøk av venner å bekjente, enn å leve med babyen vår i isolasjon😭 Hvis du trenger en pandemi som unskyldning for å si nei til besøk så sier vel det mer om deg. For de aller fleste av oss har besøksrestriksjonene vært et helvete. Barnet mitt er 6 måneder nå og har aldri møtt sine svenske besteforeldre. Anonymkode: 904de...b00 27
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Jeg har også en baby på 6 mnd som har besteforeldre og familie i en annen verdensdel som ikke har sett baby. Jeg er overhodet ikke enig med henne. Dette er hennes tredje barn, noe som vil si at hun er ganske så erfaren sammenlignet med meg som er førstegangs. Leser også at far fikk være med henne på sykehuset, og slik jeg leser det fikk han også være på barsel. Her var det igangsetting mutters alene i ett døgn, en traumatisk og komplisert fødsel som far fikk bli med på før han ble kastet ut. I ettertid har sykehuset beklaget og sagt at han burde ha fått bli. Men hva hjelper vel det... Jeg tenker at tallene i artikkelen snakker for seg selv; 75% økning i barseldepresjoner... Det er ikke akkurat rart at tallene er slik. Anonymkode: 9dc30...8d3 13
Skogkløver Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 Hun fikk vel også ha med seg mannen under sykehusoppholdet etter fødsel, ikke rart hun er fornøyd 🤷♀️ eneste forskjellen fra sist var at søsken og familie ikke fikk komme på sykehuset, det er det jo ingen som klager på. Problemet er jo at mor og barn må liggeinne alene og far blir kastet ut og ikke får komme på besøk. Eller enda verre: ikke får være med på fødsel i det hele tatt. 11
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 Jeg leste denne artikkelen og tenkte det samme. Jeg har termin med mitt første barn om noen uker, og enn så lenge kan far være på barsel. Sykehuset ligger i et område med mye smitte, og denne uken endret de retningslinjene slik at far må vente til jeg har fått tildelt fødestue. Greit nok, han får være med på fødsel og barsel, i alle fall per nå. Jeg har tenkt tanken at det er fint å slippe besteforeldre og søsken på sykehuset. Bare konsentrere seg om den lille. Men jeg engster meg for at mannen min kanskje ikke får være med. Om jeg skulle ha valgt mellom besøk og ingen mann ville jeg lett valgt besøk. Vi er begge førstegangs og aner ikke hva vi går til. Å potensielt gå gjennom dette hver for oss.. nei, det tør jeg nesten ikke tenke på. For all del, ungen kommer når den kommer uavhengig av hvor mange som er med under og etter fødsel. Denne artikkelen fremstiller det som at reglene på sykehuset denne damen fødte på gjelder alle sykehus, og det er slett ikke sant! Anonymkode: 0510c...a63 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 Hallo. Kunne de ikke intervjuet en førstegangsfødende istedet, evt. i tillegg? Anonymkode: ed561...630 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 Kjenner jeg blir provosert. Jeg fødte for noen uker siden, og det var svært strengt med besøk. Far fikk kun komme 2 timer på kvelden. For min del gikk det fint, men for andre gikk det ikke like bra. En annen kvinne fødte veldig prematurt med keisersnitt. Hun gråt mye og trengte åpenbart støtte fra mannen sin, men han fikk ikke komme. Endte med at far ble rasende siden han ble nektet adgang til både kone og prematurt barn. Anonymkode: 8373f...969 11
Rem Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 (endret) Eneste jeg tenker er fordel med å føde i korona tiden (skal føde om en mnd og er 3 gangs) er at jeg slipper besøk av hele familien på sykehuset. Altså besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler.... Altså... så "slipper" jeg også mine to andre barn på besøk, som igjen betyr at mannen neppe får tid til å komme på besøk før han skal hente oss hjem. Men i det minste blir det mer ro og antakeligvis enklere å etablere amming. De to første har jeg ikke fått til ammingen på. Ikke sikkert det er en sammenheng der, men det er mulig. Ellers tror jeg covid kun har negativ effekt for fødende og barsel. Endret 22. november 2020 av Rem 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #8 Skrevet 22. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir provosert. Jeg fødte for noen uker siden, og det var svært strengt med besøk. Far fikk kun komme 2 timer på kvelden. For min del gikk det fint, men for andre gikk det ikke like bra. En annen kvinne fødte veldig prematurt med keisersnitt. Hun gråt mye og trengte åpenbart støtte fra mannen sin, men han fikk ikke komme. Endte med at far ble rasende siden han ble nektet adgang til både kone og prematurt barn. Anonymkode: 8373f...969 Det var det jeg også følte på! Her fikk jeg minimalt med oppfølging fra helsestasjonen, fødte alene store deler av fødselen, fikk tragisk lite oppfølging etter fødselen. Alt dette på grunn av korona og mange har den erfaringen med meg. så greier de å intervjue en 3. gangs fødende som syntes det var en «fordel» med korona🤬 ts Anonymkode: 904de...b00 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 3 timer siden, Rem skrev: Eneste jeg tenker er fordel med å føde i korona tiden (skal føde om en mnd og er 3 gangs) er at jeg slipper besøk av hele familien på sykehuset. Altså besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler.... Altså... så "slipper" jeg også mine to andre barn på besøk, som igjen betyr at mannen neppe får tid til å komme på besøk før han skal hente oss hjem. Men i det minste blir det mer ro og antakeligvis enklere å etablere amming. De to første har jeg ikke fått til ammingen på. Ikke sikkert det er en sammenheng der, men det er mulig. Ellers tror jeg covid kun har negativ effekt for fødende og barsel. Ja, det er kult å etablere den ammingen mutters alene isolert på et rom skal jeg si deg. De ansatte har ikke tid til å hjelpe en dritt. De er vant til å ha fedrene der som hjelp, og har ikke fått økt bemanning etter at fedrene ble kastet ut. Nå løer de som gale rundt og prøver å slukke branner. ts Anonymkode: 904de...b00 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 Dersom det med koronarestriksjoner og fødsel er reelt sett en situasjon dere mener er et "helvete", så har dere skremmende lite perspektiv altså. Anonymkode: 96459...de2 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #11 Skrevet 22. november 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: https://www.nrk.no/nordland/strenge-besoksregler-pa-sykehusene-under-korona-gir-mer-ro-for-nyfodte-barn-og-foreldrene-1.15248058?fbclid=IwAR19Da8BS9n6DpZskhj7CaSMzDs3JvtztPgvLpE2RinyMgwZtz16oQEyAVc 🙄🙄🙄🙄 altså dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Fantastisk at denne 3(!) barns moren fant roen uten å bli «stresset» av besøkende. Men det KAN jo kanskje tenkes at hun var mindre stresset denne gangen fordi det var hennes 3. barn. Jeg ville 10 000 ganger heller ha måttet avvise besøk av venner å bekjente, enn å leve med babyen vår i isolasjon😭 Hvis du trenger en pandemi som unskyldning for å si nei til besøk så sier vel det mer om deg. For de aller fleste av oss har besøksrestriksjonene vært et helvete. Barnet mitt er 6 måneder nå og har aldri møtt sine svenske besteforeldre. Anonymkode: 904de...b00 Blir så irritert over slike som mener at det er bra at sykehuset har fått strenge regler paga korona. er selv gravid i uke 30 og skulle virkelig ønske det ikke var så strenge regler. mediene skriver bare om «positive» ting og positive mødre som er så glade selvom vi er i en tøff tid, jeg skulle ønske de kunne møte mødre som ikke har hatt en positiv opplevelse og som gruer seg ikke bare disse solskinnshistoriene. Anonymkode: f2c16...579 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 Jeg kjenner jeg blir provosert. Jeg er førstegangsfødene med en baby på 4 mnd. Jeg må innrømme at det å få baby i en pandemi er grusomt. Ingen barselgruppe, kafé - besøk, være med venner og familie slik man hadde tenkt. Alt er snudd på hodet. Redselen for at baby skal bli smittet sammen med strenge restriksjoner (bir et sted med mye smitte) er belastende. Det er utrolig ensomt og slitsomt. For min del er dette alt annet enn bra. Jeg synes gravide og de i permisjon burde blitt tatt mye bedre vare på. Anonymkode: bdb4f...a53 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #13 Skrevet 22. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/nordland/strenge-besoksregler-pa-sykehusene-under-korona-gir-mer-ro-for-nyfodte-barn-og-foreldrene-1.15248058?fbclid=IwAR19Da8BS9n6DpZskhj7CaSMzDs3JvtztPgvLpE2RinyMgwZtz16oQEyAVc 🙄🙄🙄🙄 altså dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Fantastisk at denne 3(!) barns moren fant roen uten å bli «stresset» av besøkende. Men det KAN jo kanskje tenkes at hun var mindre stresset denne gangen fordi det var hennes 3. barn. Jeg ville 10 000 ganger heller ha måttet avvise besøk av venner å bekjente, enn å leve med babyen vår i isolasjon😭 Hvis du trenger en pandemi som unskyldning for å si nei til besøk så sier vel det mer om deg. For de aller fleste av oss har besøksrestriksjonene vært et helvete. Barnet mitt er 6 måneder nå og har aldri møtt sine svenske besteforeldre. Anonymkode: 904de...b00 Helvete?.....nå overdrives det vel litt. Jeg forstår veldig godt redselen med smitte, og dette med forbud for far i fødsel inntil en viss fase. Men resten er dessverre ganske likt normalen for de aller fleste. Jeg bare sier ikke det til førstegangsfødende i korona. Men det var ikke mer hjelp/masse sosialt og cafebesøk. Anonymkode: 577dc...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir så irritert over slike som mener at det er bra at sykehuset har fått strenge regler paga korona. er selv gravid i uke 30 og skulle virkelig ønske det ikke var så strenge regler. mediene skriver bare om «positive» ting og positive mødre som er så glade selvom vi er i en tøff tid, jeg skulle ønske de kunne møte mødre som ikke har hatt en positiv opplevelse og som gruer seg ikke bare disse solskinnshistoriene. Anonymkode: f2c16...579 Jeg leser mange av disse og, jeg? Anonymkode: 577dc...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg leser mange av disse og, jeg? Anonymkode: 577dc...6ca kilde? Anonymkode: f2c16...579
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #16 Skrevet 22. november 2020 For en stokk dum dame. Hun har da alltid hatt muligheten til å si nei til besøk. Skaff deg en ryggrad og si fra da, om det har vært så fælt! Vi sa i fra at vi ikke ville ha besøk på sykehuset da vår ble født for sju år siden, så vi var veldig heldige, slapp både besøk og corona. Og så kunne vi få besøk, av de vi ville og når vi ville, etter vi kom hjem. Tenker jeg var mye heldigere enn de som fødte i år. Anonymkode: 979ac...25f 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #17 Skrevet 22. november 2020 Jeg fødte i mars. Det var i slutten av mars. Helt mutters alene på rommet. Så ansatte to ganger iløpet av 24 timer. Første gang med amming for min del selvom jeg er andregangs og det var mye grining på meg. Følte meg så usikker på om baby fikk nok (enkelt å vite med flaske!) og følte meg som en dritt som plinga på de ansatte de to gangene. Jeg fikk mat levert utenfor døren, de banka altså på også gikk de. Ansatte turte ikke komme nærme. Det er vanskelig med amming. Samboer fikk være med på fødsel og dra etter 2t. Barselgruppe var ingenting. Så ikke noen på kjempe lenge og jeg hadde en fireåring hjemme samtidig som samboer jobber i et viktig yrke hvor han må på jobb. Jeg grein hele tiden fordi jeg følte at jeg ikke strakk til noe sted. Sov cirka 4.5t i døgnet. Heldigvis har det jo roet seg endel nå, og baby sover veldig bra. Men helt ærlig, jeg synes ikke jeg personlig var heldig. Mentalt sett så var jeg helt ferdig. Belastende på alle måter tenker jeg for min del. Samboer jobba 14t i døgnet.. Men jeg har fått veldig veldig mye fin støtte her inne på KG når jeg sa at det var tungt og jeg følte meg som en dritt. Helsesøster sa bare at alle hadde det sånn som dette nå 🤷♀️ Pandemi er ikke lett. Men jeg unner absolutt ikke førstegangs mødre dette. Anonymkode: 36676...ae7 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #18 Skrevet 22. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er kult å etablere den ammingen mutters alene isolert på et rom skal jeg si deg. De ansatte har ikke tid til å hjelpe en dritt. De er vant til å ha fedrene der som hjelp, og har ikke fått økt bemanning etter at fedrene ble kastet ut. Nå løer de som gale rundt og prøver å slukke branner. ts Anonymkode: 904de...b00 Haha du var voldsomt positiv. Det heter seg at man ikke skal ta sorger på forskudd 🙂🙂 ting er ikke så forandret. Fedre har tross alt ikke lov å være der 24/7 fra før av. Anonymkode: 692ef...35d 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #19 Skrevet 22. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha du var voldsomt positiv. Det heter seg at man ikke skal ta sorger på forskudd 🙂🙂 ting er ikke så forandret. Fedre har tross alt ikke lov å være der 24/7 fra før av. Anonymkode: 692ef...35d Jo, det har de da. Far var med oss 24/7 i tre døgn fra fødsel til utskriving. Anonymkode: 6687e...647 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #20 Skrevet 22. november 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det har de da. Far var med oss 24/7 i tre døgn fra fødsel til utskriving. Anonymkode: 6687e...647 Varierer fra sted til sted. Ellers enig med ts, det var bare provoserende å lese. Førstegangsfødende med planlagt keisersnitt 16. mars her. Jeg ble kjørt til sykehuset og sluppet av foran døren. Alene med fødebagen gikk jeg inn dørene, det er noe av det mest skremmende jeg har gjort. 4 døgn lå jeg og småen uten å få treffe noen andre enn overarbeidede pleiere og leger (som gjorde så godt de kunne). Fikk heftig fødselsdepresjon og minimalt med oppfølging og støtte. I dag, 8 måneder etter er far fortsatt hjemme fordi jeg ikke takler hverdagen alene. Anonymkode: efceb...9de 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå