Gå til innhold

Permittert, jukset med meldekort og sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var permittert tidligere i år, skrev ikke helt riktig på arbeidede timer når jeg sendte meldekort. Nå skal jeg få sykepenger fra nav. Har de noet sammenheng så at de kan trekke meg for det jeg skrev får mye?

Anonymkode: 5d879...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men jeg håper de finner ut av det iallefall!

Anonymkode: 4ee3e...ec2

• Liker 14
Skrevet

NAV har tilgang til A registeret og gjerne Skatteetaten sine tall. Er du skikkelig uheldig så tar de en kontroll og ser at du er en svindler, så sender de deg brev med krav om tilbakebetaling.

Svindel lønner seg aldri.

Anonymkode: 0f61a...1aa

• Liker 8
Skrevet

Nav finner ut av det uansett. De har systemer som sjekker jevnlig. Tar litt tid, men NAV finner alltid ut av det til slutt.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NAV har tilgang til A registeret og gjerne Skatteetaten sine tall. Er du skikkelig uheldig så tar de en kontroll og ser at du er en svindler, så sender de deg brev med krav om tilbakebetaling.

De sjekker automatisk. Så dette finner NAV ut av.

• Liker 6
Skrevet

Vil anbefale deg å rette opp i det. Bare fordi du ikke blir tatt i løpet av noen uker, så betyr ikke det at du har safet deg selv. Det er ikke så lett å lure systemet, skjønner du. 

• Liker 3
Skrevet

Jaja.. men sjekkes dette i forbindelse med sykepenger? 

Skrevet

Altså. Når de skal utbetale sykepenger så må de basere summen på lønna du har fått tidligere. De etterspør dette hos arbeidsgiver. På inntektskjema fra arbeidsgiver som er et standard skjema, så skal det stå inntekt månedtlig over tid, samt hvor stor stilling. Så det har en sammenheng. Men om de sjekker dette opp mot tidligere meldekort tror jeg blir veldig tilfeldig i så fall. 

Anonymkode: 97807...f6d

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja.. men sjekkes dette i forbindelse med sykepenger? 

Nei, de har egne systemer for å sjekke opp svindel. Men mulig en observant saksbehandler fanger det opp.

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Når de skal utbetale sykepenger så må de basere summen på lønna du har fått tidligere. De etterspør dette hos arbeidsgiver. På inntektskjema fra arbeidsgiver som er et standard skjema, så skal det stå inntekt månedtlig over tid, samt hvor stor stilling. Så det har en sammenheng. Men om de sjekker dette opp mot tidligere meldekort tror jeg blir veldig tilfeldig i så fall. 

Anonymkode: 97807...f6d

Har fått en utbetalning allerede så inntektsopplysning er sendt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Riktig. 

Feil.

Skrevet

Men hvordan får jeg eventuelt beskjed?  

Søkte 18/11 og ingen aktivitet på mittnav. Leste at sykepengene skal betales innen 5 dager?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte 18/11 og ingen aktivitet på mittnav. Leste at sykepengene skal betales innen 5 dager?

Det er generelt store forsinkelser i NAV-systemet nå, pga alle ekstra saker i forbindelse med corona. Du kan nok dessverre ikke regne med at frister overholdes. Mange har måttet vente lenge.

Anonymkode: a9a7c...12d

Skrevet

vet du om arbeidsgiver har sendt inntektsmeldingen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er generelt store forsinkelser i NAV-systemet nå, pga alle ekstra saker i forbindelse med corona. Du kan nok dessverre ikke regne med at frister overholdes. Mange har måttet vente lenge.

Anonymkode: a9a7c...12d

Sykepenger skal ikke blir forsinket av coronasituasjon, kun dagpenger. Sykepenger skal og blir utbetalt innen 5 virkedager. Men ts, hvis du sendte inn den 18/11 så har det ikke gått 5 virkedager ennå. Første virkedag er torsdag, så fredag, mandag, tirsdag og onsdag. Det skal betales innen onsdag

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sykepenger utbetales innen 5 virkedager når saken er ferdig behandlet. Saksbehandlingstid er vanligvis inntil 4 uker for førstegangssøknad, og 2 uker for forlengelse. 

Feilutbetaling hos nav tar kjempelang tid. Du kan forvente deg et brev angående dagpengene i løpet av det neste året, halvannet, tenker jeg.

Anonymkode: d66d3...8c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg oppdaget at jeg hadde fylt feil flere ganger og glemt av å skrive timer på søndager over en tid. Bare 1 time på noen søndager og det skjedde aldri noe. Jeg oppdaget det selv etter ei tid at jeg hadde gjort feil noen ganger. Aldri hørt noe.

Anonymkode: 58e54...b4d

Skrevet
Flamme skrev (På 22.11.2020 den 13.07):

Nav finner ut av det uansett. De har systemer som sjekker jevnlig. Tar litt tid, men NAV finner alltid ut av det til slutt.

ikke alltid nei

Anonymkode: ed0ef...eea

Skrevet
Flamme skrev (På 22.11.2020 den 13.07):

den der har du overhodet ingen ordentlig "garanti" for.                 

det kan finnes temmelig mye dritt rundt om kring, bare at det aldri blir oppdaget...            

Anonymkode: 6e08c...caa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...