Gå til innhold

Bytte ytterdør - sameie og regler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i en tomannsbolig i et sameie. I vedtektene står det at endringer på fasade må godkjennes av styret.

Ytterdøra vår har jobba hardt i 20 år og trenger å byttes ut. Er dette noe som går under "endringer på fasade som må godkjennes av styret"?

Anonymkode: 9c73e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bytter til en som er 100 % lik så trenger du neppe det, men om du skal skifte farge eller fasong så bør du i det minste nevne det. Består sameiet av mer enn din tomannsbolig?  Hvis ikke, er vel du 50% av  styret? 

Anonymkode: 02b5e...17c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hørt med naboen eller styret i sameiet hvis dere er flere tomannsboliger som inngår i det.

Hvis det er et stort sameie ville jeg hørt med styret først, det kan hende at de har noen avtaler om å bytte dører sånn at du egentlig er bundet til den avtalen - og hvis de har avtale, blir det nok rimeligere også.

Hvis dere kun er den ene tomannsboligen i sameiet, ville jeg sett på priser først og deretter nevnt det for naboen hvis de har like gammel dør som dere, for det kan jo hende at også de har lyst til å bytte dør, og hvis begge bytter til den samme samtidig blir det estetisk penere og muligens billigere. Hvis de har nyere dør, ville jeg hørt med dem om hvor de fikk den fra og deres erfaring med det firmaet.

Anonymkode: eaf8e...6ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i en tomannsbolig i et sameie. I vedtektene står det at endringer på fasade må godkjennes av styret.

Ytterdøra vår har jobba hardt i 20 år og trenger å byttes ut. Er dette noe som går under "endringer på fasade som må godkjennes av styret"?

Det mest fornuftige er selvfølgelig å spørre styret i sameiet, det varierer veldig hvilke regler som finnes i de ulike sameier-/ borettslag. I noen lag skiftes også slike ting som dører og vinduer ut i regi av borettslaget.

Anonymkode: f201f...4f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel 30 enheter i sameiet, så det er ikke bare oss og naboen. Har prøvd å få tak i en 100% lik dør, men den er som sagt 20 år gammel og er dessverre ikke til å oppdrive. Det er heller ikke spesifisert i vedtektene hva som regnes som fasadeendring.

Dører og vinduer skiftes ikke ut i regi av sameiet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Er det ikke bedre å spørre styret i sameie i stedet for å spørre på KG? Det er ingen her som kan reglene i ditt sameie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ville hørt med nærmeste nabo som du deler bygning med og de også ville byttet dør. Mye penere med to like dører i en tomannsbolig. 
2. ville deretter avklart med sameiet. 

Her jeg bor, rekkehus med 6 enheter i et stort sameie, så står det også om dører i vedtektene. Vi byttet dører hele rekken, 6stk. 

Anonymkode: 90d41...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Ville hørt med nærmeste nabo som du deler bygning med og de også ville byttet dør. Mye penere med to like dører i en tomannsbolig. 
2. ville deretter avklart med sameiet. 

Her jeg bor, rekkehus med 6 enheter i et stort sameie, så står det også om dører i vedtektene. Vi byttet dører hele rekken, 6stk. 

Anonymkode: 90d41...2a7

Vi skal selvfølgelig høre med styret, men samtidig ser vi ikke helt poenget når vi ikke får tak i samme dør og døra virkelig må byttes. Det står ingenting om dører i vedtektene. Grunnen til at vi vet at dører og vinduer ikke skiftes i regi av sameiet er fordi en nabo litt lengre ned i veien hadde spurt om dette da de måtte skifte et vindu i sommer. 🙈

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er umulig å finne en dør som er helt lik, må dere jo bare bytte til en annen. Hør om naboen er med, eller finn en som er tilnærmet lik. 

Anonymkode: 74074...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi skal selvfølgelig høre med styret, men samtidig ser vi ikke helt poenget når vi ikke får tak i samme dør og døra virkelig må byttes. Det står ingenting om dører i vedtektene. Grunnen til at vi vet at dører og vinduer ikke skiftes i regi av sameiet er fordi en nabo litt lengre ned i veien hadde spurt om dette da de måtte skifte et vindu i sommer. 🙈

TS

Poenget med å spørre styret er at de vet mer om reglene i ditt sameie enn oss på KG. Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Hvorfor er folk så redde for å snakke med styret i sameier/borettslag?

Anonymkode: 25ee2...d25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 7.08):

Poenget med å spørre styret er at de vet mer om reglene i ditt sameie enn oss på KG. Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Hvorfor er folk så redde for å snakke med styret i sameier/borettslag?

Jeg synes det er vanskelig å snakke med styret fordi vi tidligere bodde i et grusomt sameie med et styre bestående av folk som var mer maktsyke enn gymlærere, og som opererte med egne regler for de sameierne de ikke likte. Kan ikke noe for det, sorry. 🤷‍♀️

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg synes det er vanskelig å snakke med styret fordi vi tidligere bodde i et grusomt sameie med et styre bestående av folk som var mer maktsyke enn gymlærere, og som opererte med egne regler for de sameierne de ikke likte. Kan ikke noe for det, sorry. 🤷‍♀️

TS

Og da tror du det er bedre å ikke spørre først og kanskje få kjeft etterpå fordi dere gjorde noe som ikke var etter reglene? Noen ganger må man bare gjøre noe man ikke liker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig kommunistlignende system, sameier virker bare hakket bedre enn borettslag. Tips til ts, skaff deg enebolig. Kommunen blir fortsatt å plage deg men du slipper maktsyke naboer med makt over deg.

Anonymkode: 2e186...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sykelig kommunistlignende system, sameier virker bare hakket bedre enn borettslag. Tips til ts, skaff deg enebolig. Kommunen blir fortsatt å plage deg men du slipper maktsyke naboer med makt over deg.

Anonymkode: 2e186...fe9

Jeg bor i et sameie og er kjempefornøyd med styret her. Alle store saker/saker som ikke haster blir lagt fram for årsmøtet og stemt over der.

Jeg har et inntrykk av at de som klager mest er de som ikke gidder å møte på årsmøtet. Det er viktig å engasjere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 8.02):

TS

Jeg tenker at du som voksen ikke bør la deg styre av ufornuftige tanker om gamle ting - i nye situasjoner. Det er vel ingen grunn for at styret ikke skal ønske det beste for sameiet? Gi det en sjanse og ring dem eller send mail. 

Er selv styrelder og vet at vi i styret kun ønsker det beste for borettslaget og beboerne. 

Anonymkode: ff57a...190

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 valg: 
 1. kjøp en dør du liker/en som ligner, og bytt den, og se om styret krever at det må være en annen. Kast døra, og kjøp en ny som er godkjent av styret. 
2. Fortell styret at dere må ha ny dør pga trekk/ødelagt, og hør hvilke føringer de gir dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...