AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #1 Skrevet 21. november 2020 Hei KG, Jeg skal kjøpe meg et nytt servise (flyttet ut for første gang) og lurer på om det er nødvendig å kjøpe sausenebb? Samler på et penservise og ønsker oversikt over hvor mange deler jeg trenger. Anonymkode: 3adad...f7c
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #2 Skrevet 21. november 2020 Det er ikke det første du kjøper, spør du meg. Anonymkode: ced65...9a3 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #3 Skrevet 21. november 2020 Det vet du jo best selv. Synes du det er OK å servere saus fra kjele når du dekker med penservise? Hvis ja, trenger du ikke sausenebb. Hvis nei, er et sausenebb veldig greit å ha. Anonymkode: 7b043...941 15
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #4 Skrevet 21. november 2020 Det er jo greit å ha noe å servere saus/kraft i, da. Har hatt noen julebord hos oss og da er det fint å bruke den til å ha kraften fra pinnekjøttet i. Du kommer nok til å bruke det en dag, skal du se Anonymkode: 50d89...ced 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 Jeg synes sausenebb er veldig smart og pent. Hvor skal man ellers ha sausen? Anonymkode: 223e4...0a8 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #6 Skrevet 21. november 2020 Jeg synes det er helt essensielt, man har jo ofte saus til finere middager der man bruker servise. Anonymkode: 0eaa2...9f8 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #7 Skrevet 21. november 2020 Ved anledninger der man bruker penservise vil jeg si det er naturlig å bruke sausenebb. Dessuten gir det mange voksenpoeng. Og så er det en fin ting å svare når bestemødre og gamle tanter spør hva du ønsker deg til jul. Anonymkode: a96b4...cc6 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #8 Skrevet 21. november 2020 Hvis det er hverdagsservise, og du ikke tilhører eliten, så trengs det absolutt ikke. 😉 Hvis det er penservise så vil du få bruk for det. Jeg har i tillegg til alt dekketøy til 12 prs. to sausenebb, serveringsskåler og -fat i ulike størrelser og suppeterrin. Ville ha fullt sett, da penservise er noe jeg skal ha livet ut, og serier går ut av produksjon og det blir da vanskelig å få tak i deler. Anonymkode: 226c2...2e0 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Skrevet 21. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ved anledninger der man bruker penservise vil jeg si det er naturlig å bruke sausenebb. Dessuten gir det mange voksenpoeng. Og så er det en fin ting å svare når bestemødre og gamle tanter spør hva du ønsker deg til jul. Anonymkode: a96b4...cc6 🤣 Anonymkode: ced65...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #10 Skrevet 21. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er hverdagsservise, og du ikke tilhører eliten, så trengs det absolutt ikke. 😉 Hvis det er penservise så vil du få bruk for det. Jeg har i tillegg til alt dekketøy til 12 prs. to sausenebb, serveringsskåler og -fat i ulike størrelser og suppeterrin. Ville ha fullt sett, da penservise er noe jeg skal ha livet ut, og serier går ut av produksjon og det blir da vanskelig å få tak i deler. Anonymkode: 226c2...2e0 🤣🤣 Anonymkode: ced65...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #11 Skrevet 21. november 2020 Jeg synes også det er noe av det viktigste, har sjelden fin middag eller julemat uten en form for saus. Anonymkode: a5597...a97 3
Boetica Skrevet 21. november 2020 #12 Skrevet 21. november 2020 Den maten du skal servere på et pent middagsservise kommer ofte med saus. Sausenebb hører med 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #13 Skrevet 21. november 2020 Mannen min holdt på å forgå da jeg kjøpte et sausnebb til rundt 1000-lappen for ca 10 år siden. Det er til et penservis og vi kunne ikke klart oss uten for å si det sånn. Har ikke sausnebb til hverdagsserviset, der duger kjelen. Anonymkode: 23b4c...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 Hvordan serverer du maten? Her legger vi som regel på maten på kjøkkenet, også til gjester. Men for eksempel på nyttårsaften da kalkunen settes på bordet med alt tilbehør og fløtesaus. Og ribba serveres med ribbefett. Da er sausenebb nødvendig. Vi har to. Ett til penserviset, og et nøytralt hvitt som går til alt av øvrig servise. Anonymkode: 71efc...964 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 Jeg er ikke noe fan av sausenebb, sausen blir så fort kald. Jeg synes sausen skal være rykende varm under hele måltidet så vi har sausen i en pen liten sausekjele som holder seg varm over et telys. Anonymkode: 4c20d...700 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #16 Skrevet 23. november 2020 Vi bruker alltid sausenebb når vi har såpass pent selskap at vi bruker penservise, ja. Om det er hverdagsservise-anledning, bare har vi sausepannen på bordet. Men når vi har Selskap, liker vi å ha det litt pent, i tillegg til at seusenebbet tar mindre plass på bordet enn en panne, og vi da også kan ha pannen stående på komfyren så sausen holder seg varm, og heller fylle i sausenebbet litt ofte. Anonymkode: 8b466...4e3 1
pulverheksa Skrevet 23. november 2020 #17 Skrevet 23. november 2020 Jeg ville aldri kjøpt noe så upraktisk som et finservise, men jeg hadde absolutt hatt sausenebb på lista. Vi bruker sausenebb hver gang vi servere saus. Jeg er ikke dronning Sonja, men jeg ser nytten av å ha sausen over i noe som tar mindre plass på bordet. Jeg har to stykker ett fra figgjo som er utrolig upraktisk men vakkert og ett 70-talls i brun kjeramikk. Elsker begge og blir glad når jeg kan servere saus fra dem. Selv har jeg valgt å kjøpe et servise helhvitt som vi bruker både hverdag og fest. Pynter med servietter, lys og annen pynt etter årstid og anledning. 1
Jytte Skrevet 23. november 2020 #18 Skrevet 23. november 2020 Jeg har ikke penservice, men sausenebb har jeg faktisk. Fikk ett brukt av en eldre dame sammen med serveringsfat og par skåler med lokk. Hverdagstallerkene brukes også når det er selskap, de er av ok kvalitet og helt nøytrale. Vil ikke ha ting som samler støv mesteparten av året. Ett voksenpoeng mindre til meg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #19 Skrevet 23. november 2020 Sausenebb bør du ha, ja. Jeg skjønte ikke selv at jeg trengte det før jeg skulle servere en finere middag for hele slekta da jeg var i midten av 30-årene. Så veldig pent ut med fint servise, sølvtøy og sausekjelen på bordet Anonymkode: 7fd51...66d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå