Gå til innhold

Boligområder i Kristiansand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen her som er kjent i Kristiansand? Leker med tanken på å flytte sørover, og lurer derfor på om noen kan si noe om de ulike bydelene i Kristiansand? Hvor vil man bo med skolebarn? Noen områder med dårlig rykte? Det kommer selvsagt an på hvor man ender opp med å jobbe, men greit å vite om man bør styre unna noen deler av byen😊

Anonymkode: 8a54c...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få steder du må styre unna. Det kommer an på hvor nærme sentrum du vil bo, og hvor tett oppi andre hus du vil være egentlig. Tenk litt over hvor mye kø du vil sitte i hvis du skal bruke bil til og fra jobb. Lund og Grim er dyrt, men sentrumsnært, Vågsbygd er også nærme byen, men utbygd (men har eget kjøpesenter og det meste i området), øst for byen er Hånes og Søm også tett utbygd men nærme Sørlandssenteret. Flekkerøya er vel 20-25 min å kjøre til sentrum, Justvik noe av det samme. 

Kommer veldig an på hva du vil rett og slett. Jeg har ikke barn, så kan ikke si mye om skole, men de fleste områder skal være greie for barn.

Anonymkode: 3116d...81f

Skrevet

Bra rykte for barn: Gimlekollen, Fagerholt, Justneshalvøya, Søm

Dårlig: Voiebyen, Jærnesheia, Justvik, Hånes

Anonymkode: ee789...ca7

• Liker 1
Skrevet

Om du vil bo i/nær sentrum vil jeg anbefale nederst i sentrum langs bystranden og Kongensgate eller så er Lund og Grim veldig fine steder. Lenger ut er Vågsbygd, Kjos og Gimlekollen fine steder. Lenger ut er det fint ved Hamresanden, mye som blir bygget der ute nå. Ville unngått Hånes, Voiebyen, Tinnheia og Justvik. 

Anonymkode: 513c4...f03

Skrevet

Hold deg unna Slettheia. Grusomt rykte. 
Lund er bra, men dyrt
Hamresanden er fint for barn, billigere

Anonymkode: 4f12f...362

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for innspill! Da har jeg noen navn å kikke på👍🏻😊

Skrevet

Randesund er flott for barnefamilier. Det ligger øst for sentrum og henger sammen med Søm som er nevnt over her. Vågsbygd er også bra. Vest for sentrum. 

Anonymkode: 41cd1...46d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 20.42):

Lund er bra, men dyrt

:P 

Slettheia er fint :) Men om man trives best på Gimlekollen (Kristiansands svar på.....tja, Nordberg kanskje i Oslo) så bør man jo bosette seg der. Dvergsnes er litt mer i retning Ullern i kultur. 

Kjenner faktisk flere som flyttet fra Søm fordi det ble for kjedelig og for mye pensjonister. 

Nevn et område du tror du liker i Oslo utfra kultur, så er det lettere å peile inn mer i Krs. 

Selv trives jeg dårlig i de mest utpregede vestkantsområdene, og verste østkant. 

Anonymkode: 41f79...c54

• Liker 2
Skrevet

Lund er bra, men dyrt

Slettheia er faktisk fint, bare hold deg unna blokkene egentlig. Det er også 5 min fra sentrum. Hamresanden er 20 min unna, og Søm nesten lengre enn det igjen. 

Det er også veikaos og omkjøring fra sentrum til østsida av byen en god stund fremover, folk oppfordres til å ta kollektivt (men ikke nå) eller sykle i stedet for å kjøre. 

Anonymkode: 3116d...81f

Skrevet

Anbefaler kongsgård 2 eller Fagerholt. Kongsgård 2 ligger rett over Gimlekollen, men ligger i snitt 2 mill billigere i pris, til tross for at det er mer sentralt, og har bedre solforhold. Tror boligprisene vil stige her.  Dette området har store tomter og nydelig utsikt, og du sykler til byen på 10 min. Er et generasjonsskifte på gang, så flere og flere barn i husene. Fagerholt er også fint! 

Anonymkode: 22b38...cc4

Skrevet

Tusen hjertlig takk for flere svar! Veldig nyttig å ha noen stedsnavn og gå etter😊😊

Du som nevner Oslo, det er jeg dessverre ikke kjent. Bor i Bergen sør (Fana) nå. 

Skrevet

Unngå Suldalen og Slettheia og visse deler av Grim og Tinnheia!

Unngå blokkene, så går det bra. Bor du i nabolag med eneboliger disse stedene er det egentlig veldig greit.

Ville anbefalt Lund! Sentrumsnært, fint, folk å se (sammenligna med andre bydeler). Men svindyrt å bo der. 

Anonymkode: 214db...450

• Liker 1
Skrevet

Lund er bra, men dyrt

Jeg er født og oppvokst på slettheia. Hva er så grusomt her? 

Anonymkode: e0a5b...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 16.18):

Anbefaler kongsgård 2 eller Fagerholt. Kongsgård 2 ligger rett over Gimlekollen, men ligger i snitt 2 mill billigere i pris, til tross for at det er mer sentralt, og har bedre solforhold. Tror boligprisene vil stige her.  Dette området har store tomter og nydelig utsikt, og du sykler til byen på 10 min. Er et generasjonsskifte på gang, så flere og flere barn i husene. Fagerholt er også fint! 

Anonymkode: 22b38...cc4

Største ulempen er at Kongsgård 2 ligger under innflyvningen til Kjevik. Veldig bråkete

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tusen hjertlig takk for flere svar! Veldig nyttig å ha noen stedsnavn og gå etter😊😊

Du som nevner Oslo, det er jeg dessverre ikke kjent. Bor i Bergen sør (Fana) nå. 

Fana = Gimlekollen

• Liker 1
Skrevet

Odderhei er veldig fint. Ligger i samme område som Dvergsnes , men annerledes likevel. Mer mangfold. Mange fine Arkitetkstegnede hus fra typ 80-90-tall , litt sånn maksimalistisk/prangende hvis man liker det. Også får man større tomter og litt mer privacy enn det man gjør på de nye funkis-boligfeltene (Dvergsnes og Justneshalvøya..). Ligger i skolekrets Dvergsnes som er kjent for svært god skole. Mange ressurssterke mennesker. Gode barnehager, nær marka og sjø ( som igjen gjør at mange av boligene har fin sjøutsikt..) 10 min med buss og bil til sentrum. 

Anonymkode: 21cb7...487

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 19.26):

OK.

Fana er regnet som....østkant? Vestkant? Jeg har bodd i Bergen og tenkte det siste- mulig jeg husker feil.

Om du vil bo mer sentralt enn Fana nært sentrum velger du Lund.

Om du vil bo på mer «vestkant» uten mye snobbing og veldig barnevennlig med avhengighet til bil velger du typisk Justneshalvøya, Andøya.

Om du vil bo gjennomsnittlig og greit barnevennlig tar du sentrale deler av Vågsbygd, Møvig, Søm.

Om du vil bo med høyere snobbefaktor i nabolaget og ikke plages av mye kirke/bedehusfolk tar du Gimlekollen eller Dvergsnes. 

Om du vil nærme sjøen, et stykke fra byen og ikke plages av mange KrF-velgere velger du Flekkerøya. 

Om du trives best sentralt og litt mer østkant velger du Grim.

Si hva du er ute etter, så skal jeg gi deg nøyaktig valg :P 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 22.22):

Jeg er født og oppvokst på slettheia. Hva er så grusomt her? 

Anonymkode: e0a5b...54b

Jeg er og oppvokst der og lurer på det samme :P 

Det de mener er Øvre Slettheia, og høyere andel innvandrere. Dårligere levevilkår.

Man tenker blokk = dårlig område. 

De dårligste levevilkårene finner man faktisk i sentrum.

Men ingen med kjennskap til Slettheia sier det, kun de som aldri har vært der :P 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Odderhei er veldig fint. Ligger i samme område som Dvergsnes , men annerledes likevel. Mer mangfold. Mange fine Arkitetkstegnede hus fra typ 80-90-tall , litt sånn maksimalistisk/prangende hvis man liker det. Også får man større tomter og litt mer privacy enn det man gjør på de nye funkis-boligfeltene (Dvergsnes og Justneshalvøya..). Ligger i skolekrets Dvergsnes som er kjent for svært god skole. Mange ressurssterke mennesker. Gode barnehager, nær marka og sjø ( som igjen gjør at mange av boligene har fin sjøutsikt..) 10 min med buss og bil til sentrum. 

Er det seriøst 10 min med buss til sentum?

Jeg tenker på Odderhei som veldig usentralt 🤷‍♀️ Dvergsnes og. 

Den ene ganga en kollega inviterte til Odderhei ble det så stress å komme seg dit at vi valgte en annen plass :P Mulig kollektiv har endret seg altså. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det seriøst 10 min med buss til sentum?

Jeg tenker på Odderhei som veldig usentralt 🤷‍♀️ Dvergsnes og. 

Den ene ganga en kollega inviterte til Odderhei ble det så stress å komme seg dit at vi valgte en annen plass :P Mulig kollektiv har endret seg altså. 

Det er seriøst 10 min med buss til sentrum:) og med bil:) 

Hvertfall for en som har bodd i større byer så er ti min ingenting;) og det vil jeg bare si at stort sett gjelder for de fleste områder i kr.sand. 

skal man bo helt sentrumsnært/midt i byen så blir det Lund da, men husene ligger svært tett der, dyrt, mye eldre hus, og har man barn er det som oftest ganske nær vei og trafikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...