Gå til innhold

Ang ødeleggelser og ansvar (kommune)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sette stor pris på all hjelp i denne saken.

I vår kommune er det et friluftsområde hvor kommunen har plassert ut en flokk med geiter som skal gå og beite for å holde vegetasjon nede.

Dette er et sted med bilvei opp, parkeringsplass, fotball og volleyballbane, lekeplass og masse fine turstier.

Geitene har blitt altfor tamme og er veldig innpåslitne. Følger etter folk, hopper opp på border når det sitter folk og spiser osv.

Det er hengt opp et par skilt hvor det står at det går geiter uten å være innegjerda, de har et strømbånd med usynlige gjerder som gir de støt om de går utenfor området. Det står også på skiltet at de ikke må mates.

For en liten stund siden hadde min nabo kjørt opp for å gå en tur. Når hun kom tilbake til bilen så lå det geiter på panseret på bilen hennes og det stod geiter med forbena opp på bilen og så inn i vinduet. Bilen stod på parkeringsplassen.

Hun tok film og video og sendte en klage til kommunen og ba om erstatning. Det ble store, lange riper etter horn langa hele siden på bilen, riper på panseret og en ødelagt framlykt.

Kommunen nekter for å ha noe ansvar for dette, og mener at hun burde skjønnt dette når hun så skilt om at det gikk geiter på beite.

De har etter denne hendelsen stengt veien og satt opp innkjøring forbudt skilt.

Naboen er fortvilet og sier at selv om hun så skilt med geiter som gikk, så trodde hun jo på ingen måte at de ville angripe bilen. Det fantes ikke noe advarselskilt eller noe, annet enn at de ikke måtte mates.

Hun mener bestemt at dette må være kommunens ansvar, siden det er deres geiter og jeg er helt enig.

Er det noen som kan hjelpe? Som vet noe om det finnes noen lover eller noe rundt dette? Noe hun kan slå i bordet med?

Hun hadde satt stor pris på hjelp.

Anonymkode: 3c20c...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen???

Anonymkode: 3c20c...221

Skrevet

Fra "Når husdyr skader ting" i Sau og Geit Nr. 2/2018:

Friluftsloven § 9
I skadeserstatningsloven § 1-5 nr. 5 fremgår
det at det kan gjelde særlige ansvarsregler
for dyr i andre lover. I friluftsloven § 9 nr. 5
er det en særregulering av dyreeiers ansvar.
Der heter det nemlig:
 «Telting og ferdsel må skje på eget ansvar
for skade som dyr kan påføre personer, telt og
andre eiendeler.»
 Der folk bruker allemannsretten til å
ferdes og telte i utmark, gjelder det altså en
særregel som kan innskrenke det ellers
objektive ansvaret for personskade. Vanlig -
vis har dyreeier objektivt ansvar for skade
på person, men der skaden skjer i forbind-
else med telting og ferdsel i utmark, over-
føres ansvaret til den som ferdes ute.
Men
dette er bare et utgangspunkt. Det kan
tenkes at dyreeier likevel blir ansvarlig på
grunnlag av det ulovfestede uaktsomhets-
ansvaret. For eksempel der en slipper ut en
illsint okse for å skremme vekk teltere og
personer eller ting blir skadet.

I og med venninnen din parkerte bilen i et friluftsområde hvor det er beitedyr, kan det virke som om hun har ansvaret selv for å passe på egne eiendeler. 

Anonymkode: 7aac0...dc4

Skrevet

Har ikke så mye innspill til selve casen, men lar meg begeistre over kommunen som har skaffet geiter til å holde styr på vegetasjonen. Gjennomgrodd landskap har vi mye i min kommune også, så kunne tenkt meg litt geiter her også.

Anonymkode: e7773...d73

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også lest den artikkelen som AB...dc4 viser til. Artikkelen inneholder mye mer informasjon enn den selektive delen AB har tatt ut, og det sentrale spørsmålet er om eier har ført "tilbørlig tilsyn" med dyrene. Det kan jeg ikke svare på, men jeg mener at saken ikke er helt entydig. (Jeg vil anbefale deg å google opp artikkelen. Du kommer rett inn på en pdf, så jeg får ikke lenket direkte til den.)

I et tilfelle hvor området er opparbeidet for aktivitet og det er tilrettelagt for ferdsel og aktivitet på den måten TS beskriver, med vei helt fram, idrettsbaner og opparbeidet parkering er det åpenbart at det stiller seg annerledes enn om man kjører til enden av en skogsbilvei og setter fra seg bilen der. At de har satt opp et skilt om at dyr beiter betyr ikke at de kan fraskrive seg ansvaret for tilbørlig tilsyn med dyrene. Det må stilles spørsmål ved om kommunen har ført tilbørlig tilsyn når dyrene tydeligvis kommer seg ut av området.

Den løsningen kommunen har valgt sparer dem riktignok for et fysisk gjerde, men det er ikke vedlikeholdsfritt likevel. De må ha gode nok rutiner for å sjekke at alle halsbånd er uskadd til enhver tid. De må ha rutiner for å skifte batterier på halsbåndene slik at de fungerer osv osv 

Her er en annen artikkel om samme tematikk. https://www.bondevennen.no/juridisk/beitedyr-pa-avveie-okonomisk-ansvar/#

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...