Gå til innhold

Har havnet på bunnen. Ingen penger, ingen kvalitet i livet. Er det flere som har vært langt nede men har klart å bygge seg opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så jævlig sur på meg selv som har latt livet mitt bli så jævlig som nå. Jeg skulle ønske jeg begynte å spare alle pengene mine fra 16-års alderen og at jeg hadde tenkt litt på fremtiden. Jeg har alltid vært sånn «ordner seg alltid for meg» og aldri gjort noe med livet mitt, eller tatt livet seriøst. Men jeg kjenner mye på at mine dårlige valg som yngre har påvirket meg ekstremt mye nå. Jeg bor i trygdebolig/kommunal bolig, ingen sparepenger, ingen fremtidsplaner, ingen mål, ingen verdi i livet mitt. Jeg sover og våkner, og repeat. Tenker at jeg skulle ønske jeg slapp å være i denne situasjonen som jeg er i nå. Alt i fremtiden er uforutsigbar. Aldri hatt kjæreste, har ikke venner, jeg sitter hjemme dagen lang og ser serier. Tok opp kredittlån på 74k 2 år siden, og det stopper meg fra å gjøre som jeg vil. Er så TRAPPED.

Anonymkode: 79bd2...419

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta utdannelse? Noe helserelatert sånn at du enkelt får jobb både under utdanning og etterpå?

Anonymkode: 5d633...8a4

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta utdannelse? Noe helserelatert sånn at du enkelt får jobb både under utdanning og etterpå?

Anonymkode: 5d633...8a4

Jeg mangler et fag fra vgs, matte 2py. Men har strøket aller 6 gangene jeg har tatt det opp. Føler meg håpløs?

Skrevet

Kan du skaffe deg en hobby? Jobbe freelance med noe som interesserer deg? Skrive bok? Tenk over ting som du liker som du kan gjøre. Jeg har også følt meg "stuck", men ofte bruker folk for mye tid på å tenke på at de er stuck enn å faktisk gjøre noe med det. 
Skriv en liste over ting du kan gjøre og lag mål for deg selv. Selv det bare er for å gjøre noe annerledes enn det du pleier å gjøre. :)

Anonymkode: c468f...be2

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du og hvor får du penger fra? Du kan jo begynne med å komme deg litt ut hver dag, gå en tur f.eks. Kan du ta kurs som gir deg kompetanse til å jobbe med noe? Ta førerkort hvis du ikke har det, jobbe som assistent i barnehage?  Ta kontakt med noen via gruppe på Internett? 

Anonymkode: 3a40d...19e

• Liker 3
Skrevet

sikkert ingen trøst, men jeg er 45 år og har nettopp kjøpt en knøttliten leilighet. har boliglån og studielån, men ingen ferdige utdannelser eller gode jobbutsikter. er syk så det er ikke rett fram å «fikse» livet. ville bare si at du ikke er alene. føler jeg ofte»pisser i buksa for å holde meg varm» når det kommer til økonomi

Anonymkode: b3494...440

• Liker 3
Skrevet

Piss fra ende til annen..

Hva liker du? Hva driver deg? Hva ønsker du å gjøre? Materielle ting er ikke drivkraft. Drivkraft er noe helt annet å det burde du finne, jeg gikk selv videregående godt oppi 20åra som var håpløst, i dag er jeg dollar millionær uten at det gir meg noen ting, men jeg fant noe å holde på med som gir meg noe tilbake, flotte kollegaer og godt arbeidsmiljø med ståpå vilje i det vi driver med.. det. Det gir meg så ufattelig mye, eneste problemet er å kunne balansere det med familie for dette vil jeg gjøre til jeg dør

Det er dette du burde spekulere i. Ta risiko å vær deg selv, Jeg måtte flytte til en avsidesliggende plass for di hadde de eneste ledige plassene, rent hellvete

• Liker 3
Skrevet

Det skal sies at drømmejobben min er daglig leder for ett lavterskel tilbud fordi jeg har vært der selv, å dit skal jeg. Så bare send en dm om du ønsker litt drivkraft når ting er vanskelig

• Liker 1
Skrevet

Meld deg som ringevikar ved omsorgsboliger i kommunen osv og ta alt du får av vakter og jobb deg opp derfra. Etter en stund kan du ta fagbrev om du ønsker det.

Anonymkode: caafb...f41

• Liker 2
Skrevet

Hvor får du penger fra,  uføre eller sosialhjelp?

Det er ikke noe lett svar for hva en kan gjøre , men jeg føler med deg.  Viktig er å beholde trygdeboligen. Betale ned gjelden. 

Ringevikar er nevnt her, helsevesen eller barnehage. 

Anonymkode: 03cdf...200

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også så dum at jeg tenkte at alt ordner seg. Men så oppdaget jeg at jeg plutselig satt fast på et sted jeg ikke trivdes med en jobb jeg ikke likte. Jeg bestemte meg for å ta tak, la en plan, og nå er jeg nesten i mål. Greit, det har vært tunge tak, men gulroten har vært en tilværelse jeg trives med og ha en ok inntekt.

Jeg sparte opp litt penger, flyttet vekk og tok en utdannelse. Samtidig som jeg har vært vikar, jobbet kvelder og helger for å spe på. Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke gjorde dette lenge før. 

Bestem deg for hva du vil oppnå og legg en realistisk plan. Ut fra det du sier, tar det nok et par år, minst, men jeg kan love deg at det er verdt det. Det virker som at økonomi er et hinder for deg, så da må du tjene penger. Hvis det er vanskelig å få jobb, prøv med småjobber, dyrepass, barnepass, vasking, flytting, hagearbeid. Meld deg hos et vikarbyrå, ringevikar hos lokale bedrifter, kommunen osv. Det er mye gratis kunnskap på nett. Alt fra youtube og sosiale edier til læringsinstitusjoner som universiteter og høyskoler. Nettutdanning, deltid osv. Hobbyer kan også gi deg fremdrift og skaffe inntekter og/eller jobb. 

Du må bare finne ut hva som er målet ditt. Hva er du flink til, og hva liker du å holde på med? Er du systematisk, sosial, utadvendt, introvert, liker du å jobbe med mennesker osv.? Ta en disse testene på nettet, så får du en pekepinn hvis du ikke klarer å tenke deg fram til noe selv.

Anonymkode: 3f76f...2f5

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du penger fra,  uføre eller sosialhjelp?

Det er ikke noe lett svar for hva en kan gjøre , men jeg føler med deg.  Viktig er å beholde trygdeboligen. Betale ned gjelden. 

Ringevikar er nevnt her, helsevesen eller barnehage. 

Jobber, men det er ikie nok til både regninger, gjeld og alt annet. så fort jef er ferdig med å betale ned gjeld, og har litt på sparekonto, skal jeg flytte ut og leie en vanlig leilighet. Jeg bare føler meg mislykket av å måtte bo sånn her

• Liker 1
Skrevet

Kan du refinansiere til et billigere lån? Jobbe overtid, selge ting, kutte alle kostnader du kan en periode for å betale maks ned på lånet?

Anonymkode: b5412...ee6

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber, men det er ikie nok til både regninger, gjeld og alt annet. så fort jef er ferdig med å betale ned gjeld, og har litt på sparekonto, skal jeg flytte ut og leie en vanlig leilighet. Jeg bare føler meg mislykket av å måtte bo sånn her

Hvis du har tid til å sitte dagen lang og se serier jobber du tydeligvis ikke nok. Få ræva i gir og sett deg opp som ringevikar og jobb deg opp her i livet, eller slutt å sutre. Er du ikke villig til å gjøre en innsats for å bedre situasjonen så har du jo kun deg selv å skylde på.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 20.40):

Jeg mangler et fag fra vgs, matte 2py. Men har strøket aller 6 gangene jeg har tatt det opp. Føler meg håpløs?

Folkeuniversitetet tilbyr online undervisning  i 2PY, kanskje det kan være til hjelp? https://www.folkeuniversitetet.no/Studiekompetanse/Studiekompetanse/Matematikk-2PY#pamelding

Endret av Roci
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du har tid til å sitte dagen lang og se serier jobber du tydeligvis ikke nok. Få ræva i gir og sett deg opp som ringevikar og jobb deg opp her i livet, eller slutt å sutre. Er du ikke villig til å gjøre en innsats for å bedre situasjonen så har du jo kun deg selv å skylde på.

Yeah, yihhaaaaa, så tøff du er. Jeg får vel si meg liksom "enig". Jeg kommer også hardt. Sitter på rompa og ser mine BitCoins gå oppover, mens følelsesløse folk som deg forteller andre at det er bare å jobbe seg ihjel 😆 

Når skal du forstå et par ting. 1) Vi bor ikke lenger i en "arbeider-økonomi". Det er spekulering som gjelder. 2) Det er snart år 2021. Det har ingenting med "få ræva i gir" å gjøre. Fakta er at man må stresse livet av seg ved å ringe rundt, "fikle med" søknader og en CV (som ofte har gigantiske krater hull), for å så bare oppleve avslag etter avslag. Det er ikke lett. Folk  i situasjoner som TS pleier å slite også med helsa, spesielt psykisk. Det å være uten penger er brutalt i dagens samfunn og det er ikke nok jobber til alle. Vis nå faen meg litt forståelse. Det er mange som gjør innsats, men resultatet blir fortsatt NULL. Tror dette heter å sprelle vilt rundt - akkurat som et dyr i et bur, og buret er gjelda og den dårlige økonomien / helsa en har. 

Anonymkode: c2266...17a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Yeah, yihhaaaaa, så tøff du er. Jeg får vel si meg liksom "enig". Jeg kommer også hardt. Sitter på rompa og ser mine BitCoins gå oppover, mens følelsesløse folk som deg forteller andre at det er bare å jobbe seg ihjel 😆 

Når skal du forstå et par ting. 1) Vi bor ikke lenger i en "arbeider-økonomi". Det er spekulering som gjelder. 2) Det er snart år 2021. Det har ingenting med "få ræva i gir" å gjøre. Fakta er at man må stresse livet av seg ved å ringe rundt, "fikle med" søknader og en CV (som ofte har gigantiske krater hull), for å så bare oppleve avslag etter avslag. Det er ikke lett. Folk  i situasjoner som TS pleier å slite også med helsa, spesielt psykisk. Det å være uten penger er brutalt i dagens samfunn og det er ikke nok jobber til alle. Vis nå faen meg litt forståelse. Det er mange som gjør innsats, men resultatet blir fortsatt NULL. Tror dette heter å sprelle vilt rundt - akkurat som et dyr i et bur, og buret er gjelda og den dårlige økonomien / helsa en har. 

Jobber, skulle det stå. Det er hard jobb å se mine BitCoins gå oppover! :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange som gjør innsats, men resultatet blir fortsatt NULL. Tror dette heter å sprelle vilt rundt - akkurat som et dyr i et bur, og buret er gjelda og den dårlige økonomien / helsa en har. 

Støtter dette. Lett å si at en skal gjøre slik og slik. Men Norge er et tøft samfunn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter dette. Lett å si at en skal gjøre slik og slik. Men Norge er et tøft samfunn. 

ja, støtter denne! selv drar jeg på befaringer og skriver tilbud; tør ikke tenke på hvor mye tid jeg bruker på dette, bare for å få ett av ti oppdrag. vanskelig både å drive for seg selv og være ansatt🤷‍♀️med dårlig helse må vi ofte være selektive også😭

Anonymkode: b3494...440

Skrevet

Hatt inkasso Og gjeld selv, Hadde 19 betalingsanmerkninger og 200 000K i inkasso ... tjente vel ca 430 000 , ikke ferdig med VGS.

betalte alt ned på 2 År, eier nå hus (med samboer vel og merke)

alt går Ann om man går inn for det. Jobb ekstra , lag budsjett , lev på minimalt , vær villig til å ofre , sjekk ut om det er bedre rente å få, tør å ringe å lage avtale , få oversikt

Anonymkode: 3347d...b1e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...