AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #1 Skrevet 21. november 2020 Snakket med noen i dag som sa de bare kjøpte Salmalaks, og at den var vill. Men når jeg ser på Salma sine sider ser jeg at det er da vitterlig oppdrettslaks de har. Kan vedkommende ha ment et annet merke som er kun villaks? Trodde man måtte i spesialbutikker for å finne det, og det ikke var noe som føres på dagligvare liksom.... Anonymkode: 55a1c...c39
visp Skrevet 21. november 2020 #2 Skrevet 21. november 2020 Jeg mener å huske at Folkeopplysningen hadde om oppdrettslaks for en stund siden og bekjempelse av lakselusa. Der sa de iallefall at det er så mye oppdrettslaks som rømmer og blander seg med villaksen, så det er egentlig ikke mulig i det hele tatt å regne med at noe kan kalles villaks lengre.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #3 Skrevet 21. november 2020 5 minutter siden, visp skrev: Jeg mener å huske at Folkeopplysningen hadde om oppdrettslaks for en stund siden og bekjempelse av lakselusa. Der sa de iallefall at det er så mye oppdrettslaks som rømmer og blander seg med villaksen, så det er egentlig ikke mulig i det hele tatt å regne med at noe kan kalles villaks lengre. Ja det sa vel Folkeforvirringen, for de mener oppdrettslaks og villaks er det samme uansett. På samme måte som at de mener at vann er akkurat det samme som kvikksølv. Uansett om villaksen er blandet med oppdrettslaks, så har den vokst opp i et bittelitt annet miljø, har fått kanskje litt mindre vaksiner, soppmidler, antibiotika, midler mot lakselus og innvolsorm og bedøvende midler, og er litt mindre mishandlet enn oppdrettslaks, samt fått noe annet å spise enn genmanipulert soya? Men dette var altså ikke det jeg spurte om i det hele tatt. TS Anonymkode: 55a1c...c39 1
Gjest Villfisker Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 Vanskelig å få tak i. Selv i sesong.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #6 Skrevet 21. november 2020 Fersk villaks får du bare om sommeren, når den er i sesong. Lett å få tak i på Fisketorget i Bergen der jeg handler fisken min, men det koster en arm og et bein. Salma er selvsagt oppdrettslaks. Anonymkode: 3ac15...f2d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #7 Skrevet 21. november 2020 PS: Tipper de du snakket med sa/mente SalMar, ikke Salma: https://www.salmar.no/en/norwegian-organic-salmon-farmed-processed-and-sold-by-salmar/ Anonymkode: 3ac15...f2d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #8 Skrevet 21. november 2020 ... altså SalMar er ikke villaks, men økologisk oppdrettslaks. Mer her: https://www.renmat.no/artikler/2017/det-store-mateksperimentet Anonymkode: 3ac15...f2d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Skrevet 21. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ... altså SalMar er ikke villaks, men økologisk oppdrettslaks. Mer her: https://www.renmat.no/artikler/2017/det-store-mateksperimentet Anonymkode: 3ac15...f2d Aha...same but different... TS Anonymkode: 55a1c...c39
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #10 Skrevet 21. november 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha...same but different... TS Anonymkode: 55a1c...c39 Ingen årsak. Anonymkode: 3ac15...f2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå