Gå til innhold

Del fast bosted - Noen spm angående flytting, skolegang og folkeregistrert adresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og far har delt fast bosted (50/50) for barnet (4 år). Vi bor per i dag i umiddelbar nærhet til hverandre, men begge leier. Vi flyttet fra en annen by rett etter bruddet, og har derfor plassert oss i nærheten av hverandre men ingen har kjøpt noe nytt. 

Nå er vi begge på boligjakt. Jeg har planer om å flytte med ny samboer, han er singel. Vi har et veldig godt samarbeid. Siden vi flyttet fra en annen by til denne, ble hun folkeregistrert hos han fordi han flyttet noen uker før meg, og hun måtte være folkeregistrert her for å få barnehageplassen. Slik har det bare blitt værende, da det ikke har hatt noe å si før nå. 

Plassen vi ser på hus er ca 15 minutter å kjøre herifra. Han har også sett på leiligheter i hele området, men han vet ikke helt hvor han blir å flytte. Med andre ord, han har planer om å flytte, vet ikke hvor og vet ikke når, men i samme området ish som oss. Likevel, han er alene og vi er to, så det er litt begrenset hva han får kjøpt av leiligheter som har det som han mener han trenger. 

Der vi ønsker å kjøpe er det veldig barnevennlig, og gode skoler. Vi er enige om at barnet fortsetter i barnehagen sin frem til skolestart. Jeg tenker likevel at det er tryggest for barnet å være folkeregistrert hos meg, da barnet da sokner til skolen i området der jeg flytter. Jeg tenker at hvis far først kjøper seg en leilighet et stykke unna, for så å skulle flytte igjen etter et par år, for så å kanskje få en samboer og flytte igjen, fører til mange unødige skolebytter. Jeg vet ikke om det er hvordan det blir, men planen hans er i utgangspunktet først bare å kjøpe noe for så å komme seg inn på boligmarkedet, for videre å kjøpe noe annet og større om noen år.

Hva tenker dere? Han ønsker ikke at hun skal være folkeregistrert hos meg, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg tror han er redd for å plutselig ha hun for lite eller at jeg skal "stikke av" med henne - noe som jeg uansett ikke kan pga delt fast bosted. Hvor hun er folkeregistrert har jo egentlig ingenting å si, handler kun om hvilken skole hun skal begynne på og stabiliteten. Hadde han kjøpt med planer om å bli der i kanskje 10 år hadde det ikke hatt noe å si for meg heller, men hvorfor begynne på en skole ved han når han uansett tenker å flytte om noen år?

Hvordan går jeg isåfall frem til å bytte folkeregistrert adresse hvis han er uenig? Eneste grunnen til at hun er folkeregistrert hos han er fordi han flyttet noen uker tidligere enn meg hit, for å redde barnehageplassen. 

Anonymkode: 58a9f...419

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare snakke med ham og finne ut hva han tenker. Er han enig i dine prioriteringer om skole? Vet han hvor han har tenkt å bo selv?

Kan det være at han er redd for miste kontakten med barnet? Har han kanskje ikke mulighet til å bo i det området du tenker på?

Anonymkode: d4e0b...8ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...