Gå til innhold

Tegn på at døden er nær?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Dette er kanskje et litt rart spørsmål, men hva er tegn på at døden nærmer seg når det gjelder gamle mennesker? Et av mine familiemedlemmer, som blir 96 år til våren, har i løpet av de siste månedene blitt mye dårligere... Hun spiser nesten ikke, hun tisser på seg, hun er veldig deprimert, hun er forvirra, og hun husker ingenting... Hun husker nesten ikke engang hvem jeg er... Er det noen av dere her inne som har opplevd å miste noen av alderdom som kan fortelle meg om dere lot merke til noen «spesielle» tegn på at døden var nær kort tid før vedkommende døde? Huff, jeg håper at hun får hvile snart, for hun har det veldig vondt og er veldig sliten...

Endret av Banankaka04
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at man slutter å spise er kroppens måte å gå inn i shut-down mode.. ingen dør naturlig av alderdom når de er på topp, med glødende hud, kjempegod matlyst og stor appetitt og glede for alt rundt seg. 

verdt å Ha med seg når vg varsler om sulting på sykehjem. 

Anonymkode: 4115d...7b1

• Liker 1
Skrevet

Høres absolutt ut som en reell funksjonssvikt som ikke er reversibel med mindre det skulle være infeksjon/feilmedisinering/og lignende inni bildet. 

Selve dødsleiet er jo ofte at de blir sengeliggende og svake, kalde hender og føtter, ujevn respirasjon osv. Men fram til dette er det nok de tingene du beskriver som vil forverres til kroppen ikke klarer mer. 

Anonymkode: 2a0a3...7a8

• Liker 1
Skrevet

Det kan ta noen år, men kan også gå nokså raskt. Men det er ikke snakk om uker i dette tilfellet, med mindre hun blir akutt syk.

Anonymkode: 25e5c...71a

Skrevet

Dette er demenssykdom, som gjør at hjernen ødelegges. Depresjonen pleier å gi seg etterhvert som sykdommen forverres, og pasienten blir mer likeglad. Bleier for voksne er løsningen på inkontinensproblemene (fås på blå resept, så det ikke blir så dyrt).

Anonymkode: 25e5c...71a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det at man slutter å spise er kroppens måte å gå inn i shut-down mode.. ingen dør naturlig av alderdom når de er på topp, med glødende hud, kjempegod matlyst og stor appetitt og glede for alt rundt seg. 

verdt å Ha med seg når vg varsler om sulting på sykehjem. 

Anonymkode: 4115d...7b1

Helt enig i det. Og det er bare dette tegnet; redusert matlyst, som tyder på at livet er i ferd med å gå mot slutten her.... i tillegg til alder da.

Forvirring, glemsomhet og inkontinens er tegn på demenssykdom, som mange lever med i flere år.

Andre årsaker til forvirring Jan være infeksjoner (særlig UVI) eller sjeldnere feilmedisinering. Bestemor må sjekkes for om det feiler henne noe fysisk. Særlig aktuelt om forvirringen har kommet akutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...