Gå til innhold

Kunne du vært VENN med en som er ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg vet, mange tråder ang uføre her inne. Men jeg har lagt merke til at de ofte handler om forhold og kjæreste relasjoner. Jeg er på vei til å bli ufør, men ønsker meg ikke kjæreste, men er veldig nysgjerrig på hva folks meninger på vennskap med en som er ufør? 

Jeg har fortalt til noen få at jeg nok vil ende opp med noe % på ufør siden, og jeg har fått veldig forskjellige reaksjoner. Noen blir helt forskrekket og stille... virker som de ønske kutte kontakt pga dette. Mens andre har ikke brydd seg i det hele tatt 🤷🏼‍♀️ De som har tatt det best er de som kjenner meg best, som vet hvor trøblete jeg har hatt det med jobb ila årene. 

Hvordan hadde dere reagert om en venn av deg hadde blitt ufør? Og kunne du gått inn i et nytt vennskap, vitende om at personen var ufør? 

Om vi ser helt bort ifra interesser og om man «matcher» personlighetsmessig, det er jo en selvfølge 😊

Kunne du også droppet det rent økonomisk? 

Anonymkode: 36767...a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kunne jeg vært venn med en ufør. Null problem. :) 

• Liker 10
Skrevet

Jeg er ufør og har masse venner. 😂 Tror du overtenker litt, din sjarmerende personlighet er det som får folk til å ville bli venn med deg, helt uavhengig av jobbsituasjon. :)

Anonymkode: e3a6b...100

• Liker 11
Skrevet

Jeg har flere venner som er uføre. Noen har jeg kjent siden før de ble ufør, noen har jeg kun kjent etter. For meg utgjør det ingen forskjell, de er like gode venner som de andre vennene jeg har. Økonomisk har det heller ingen betydning. 

Anonymkode: 6cd3d...426

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt. Mine venners jobber og økonomi påvirker ikke meg og er ikke min sak. 

• Liker 5
Skrevet

Hva? Selvsagt. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Går jo utifra at de betaler for seg selv uansett. Velger uansett ikke venner utifra deres økonomi. Og setter selv mest pris på dem som ikke 'krever' at vi skal gjøre dyre ting hele tiden. 

• Liker 6
Skrevet

Mitt svar er selvsagt. Men svaret er nok ikke like enkelt for alle. Jeg mistet mange venner den dagen jeg gikk over fra sykepenger til rehabiliteringspenger (datidens AAP). Og når jeg sier den dagen mener jeg den dagen jeg fortalte det eller de fikk vite det på annet vis. Hørte aldri mer fra dem. Ikke et ord. 

Anonymkode: 8d49f...ab2

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde dere reagert om en venn av deg hadde blitt ufør? Og kunne du gått inn i et nytt vennskap, vitende om at personen var ufør? 

Rar problemstilling egentlig, for er ikke mennesker mennesker, uavhengig om dem jobber eller ikke? 

Selvfølgelig ville jeg bevart et vennskap med noen som ble ufør, og selvfølgelig kunne jeg etablert nye vennskap med uføre. Hvis noen dropper venner eller unnlater å skape nye venner pga uførhet, så har dem jo et eller annet kompleks eller personlighetsforstyrrelse. Og da er det likegreit at dem lar den uføre være i fred. 

Jeg er mann, og kunne tenkt meg en ufør venninne. Har alltid kommunisert bedre med kvinner. Og ei som er ufør har bedre tid, er mer tilgjengelig, er lettere å kommunisere med og har en mer sympatisk tankegang enn mange andre. Men det er umulig å finne ettersom jeg ikke kjenner noen. 

Anonymkode: 4f3d8...e9e

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortalt til noen få at jeg nok vil ende opp med noe % på ufør siden, og jeg har fått veldig forskjellige reaksjoner. Noen blir helt forskrekket og stille... virker som de ønske kutte kontakt pga dette

Det er selvsagt fordi de blir overrasket over at du er såpass syk, de har nok ikke fått det ordentlig med seg før. 

Hvorfor virker det som de ønsker å kutte kontakt? Tviler sterkt på at det er tilfelle. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt svar er selvsagt. Men svaret er nok ikke like enkelt for alle. Jeg mistet mange venner den dagen jeg gikk over fra sykepenger til rehabiliteringspenger (datidens AAP). Og når jeg sier den dagen mener jeg den dagen jeg fortalte det eller de fikk vite det på annet vis. Hørte aldri mer fra dem. Ikke et ord. 

Anonymkode: 8d49f...ab2

Dette opplevde min bror også. Mistet hele det sosiale nettverket og alle rundt seg da han ble syk. Bortsett fra familie. Så problemstillingen er kanskje reell likevel. 

Anonymkode: 4f3d8...e9e

• Liker 9
Skrevet

Jeg er ufør og har ingen venner.

Anonymkode: 01e58...14b

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet, mange tråder ang uføre her inne. Men jeg har lagt merke til at de ofte handler om forhold og kjæreste relasjoner. Jeg er på vei til å bli ufør, men ønsker meg ikke kjæreste, men er veldig nysgjerrig på hva folks meninger på vennskap med en som er ufør? 

Jeg har fortalt til noen få at jeg nok vil ende opp med noe % på ufør siden, og jeg har fått veldig forskjellige reaksjoner. Noen blir helt forskrekket og stille... virker som de ønske kutte kontakt pga dette. Mens andre har ikke brydd seg i det hele tatt 🤷🏼‍♀️ De som har tatt det best er de som kjenner meg best, som vet hvor trøblete jeg har hatt det med jobb ila årene. 

Om vi ser helt bort ifra interesser og om man «matcher» personlighetsmessig, det er jo en selvfølge 😊

Ja selvfølgelig kunne jeg det.Er det og.Bedre menneske skal du lete lenge etter. For en omsorg for andre mennesker og dyr.Og flink med barna. Det er mye folk ikke vet om folk som er ufør.De bare slenger drit og mener stygge ting.Uten at de faktisk ikke vet en dritt!

Noen har kjempet hele livet med både det ene og det andre. Og de står opp hver morning og tar seg av barna feks. De gjør det de kan og har en pause når barna er i bhg eller skole. For å hente seg inn. Ser flere barn blir bedre tatt vare på enn hos de som jobber og foreldrene er sliten,lange dager i bhg, dårligere til å følge opp.Tåler mindre før de sprekker. Ja kan si mye.Men poenget er at det er ikke hva du jobber med eller ikke.Men personen du er :)

Anonymkode: b5460...01f

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok blitt skeptisk om en venn eller bekjent hadde blitt ufør uten «grunn» . Ellers ikke om jeg visste det var legitimt.

Anonymkode: c70fb...159

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle noen droppe en venn pga det økonomiske? 
Om noen dropper deg pga status, så sier det nok mer om dem enn om deg. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok blitt skeptisk om en venn eller bekjent hadde blitt ufør uten «grunn» . Ellers ikke om jeg visste det var legitimt.

Anonymkode: c70fb...159

Hvorfor ville du ikke stolt på at legene og NAV var kompetente nok til å vurdere om personen skulle være ufør eller ikke? Tror du at de er så inkompetente i jobben sin at de ikke klarer å vurdere hvorvidt en person er syk nok til å jobbe eller ikke?

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ufør, så det begrenser selvfølgelig hva jeg har råd til å være med på, men det betyr ikke at jeg er kjedelig.

Anonymkode: e3396...5e8

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hva? Selvsagt. 

Hva mener du? Går jo utifra at de betaler for seg selv uansett. Velger uansett ikke venner utifra deres økonomi. Og setter selv mest pris på dem som ikke 'krever' at vi skal gjøre dyre ting hele tiden. 

Skrev det i tilfelle noen tenkte «nei orker ikke være venn med henne, kan ikke bli med spontant på ting pga økonomi, kan ikke bli med på shopping, kan ikke reise på ferie med henne, bare gå tur» 

Er jo så mange svar i andre tråder at folk ikke vil være kjæreste med en ufør, pga økonomi. Nå vet jeg at et vennskap er noe helt annet enn å være samboer, men noen har vell kanskje dyre vaner og hobbyer på fritid som ikke ville passet med en ufør’s hverdag. 

Dette er bare tanker jeg har om folk som kan være litt for dømmende før man blir kjent med den uføre 😅 For noen uføre har jo veldig god økonomi. Men det er like vell et hyppig svar på hvorfor mange ikke ønsker forhold med en ufør. Så lurte bare på om dette gjelder vennskap også... 

Jeg selv ville hatt en «grei» økonomi om jeg blir 100 % ufør, kanskje fått et par tusenlapper mindre enn min venninne som jobber som sykepleier 😜 og det er bare pga jeg tjente godt på tidligere jobb

ts

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvorfor ville du ikke stolt på at legene og NAV var kompetente nok til å vurdere om personen skulle være ufør eller ikke? Tror du at de er så inkompetente i jobben sin at de ikke klarer å vurdere hvorvidt en person er syk nok til å jobbe eller ikke?

Pga at det finnes snyltere.

Anonymkode: dac35...9d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...