Gå til innhold

Enkleste måten å bli kvitt glassfiberstrie på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et hus fra 1987 som dessverre er tapetsert med glassfiberstrie over alt (unntatt bad).  Hva er den minst arbeidskrevende måten å bli kvitt denne på ?  Har så lyst på glatte fine vegger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rehabgips?

Anonymkode: 41284...46a

Skrevet

Aller enkleste er vel noe sånt som walls2paint? Men det blir ikke så skjøtefritt som de skal ha det til.. 

Selv holder jeg på med den siste veggen i en lang rekke hvor den forp***e stria er dratt av og jeg pusser med maskin.. Og sparkler. Og pusser...

Skrevet

Bredsparkling av det hele. Det skal visstnok gå an å få et brukbart resultat om man gjør det selv, men jeg har aldri prøvd.

Anonymkode: 99f33...75a

Skrevet

Jeg har mer eller mindre bokstavelig talt klort den av veggene ved hjelp av en sprayflaske med varmt vann og skrape. Fordelen med den metoden er at du kan beholde sponplatene som er under og slipper gipsvegger. Du slipper også å fore ut alle dører og vinduer på nytt og, hvis du er heldig, kanskje også å liste. 

Ulempen er at det er en helvetes drittjobb så soverommene her har fremdeles glassfiberstrie som er malt med den matteste malingen som er å få kjøpt for å kamuflere mønsteret mest mulig :ler:

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rehabgips?

Anonymkode: 41284...46a

Sikkert en god idè der hvor det er gipsvegger.  I dette huset er alle veggene sponplater.  Har egentlig ikke lyst til å ha gipsvegger.

Skrevet
4 minutter siden, Leo skrev:

Jeg har mer eller mindre bokstavelig talt klort den av veggene ved hjelp av en sprayflaske med varmt vann og skrape. Fordelen med den metoden er at du kan beholde sponplatene som er under og slipper gipsvegger. Du slipper også å fore ut alle dører og vinduer på nytt og, hvis du er heldig, kanskje også å liste. 

Ulempen er at det er en helvetes drittjobb så soverommene her har fremdeles glassfiberstrie som er malt med den matteste malingen som er å få kjøpt for å kamuflere mønsteret mest mulig :ler:

😢 Dette har jeg også begynt med, men skjønte fort at tålmodigheten ikke strekker til 🤦‍♀️.  

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bredsparkling av det hele. Det skal visstnok gå an å få et brukbart resultat om man gjør det selv, men jeg har aldri prøvd.

Anonymkode: 99f33...75a

Mulig løsning dette.  I så fall må jeg leie folk inn til å gjøre det.  Det er altfor mye til at jeg kan klare det selv.

Skrevet
1 minutt siden, Pillarguri skrev:

😢 Dette har jeg også begynt med, men skjønte fort at tålmodigheten ikke strekker til 🤦‍♀️.  

Jeg avtalte med maleren at han skulle komme en bestemt dag å sparkle og male (Gang, kjøkken og stue) og når jeg fikk en slik "deadline" så bare måtte jeg bli ferdig. Rett og slett tvang! :ler:  (Han hadde for øvrig ikke spesielt lyst til å bredsparkle fordi han, som på det tidspunktet hadde jobbet som maler i nesten 50 år, mente det var vanskelig å få pent i tillegg til at det fort kunne falle av biter hvis man slo borti veggen). 

Skrevet
4 minutter siden, Pillarguri skrev:

Mulig løsning dette.  I så fall må jeg leie folk inn til å gjøre det.  Det er altfor mye til at jeg kan klare det selv.

En maler bruker ikke veldig lang tid på det. Skal du legge nye plater utenpå i stedet for så får du jobb og kostnader med lister.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, petterm skrev:

En maler bruker ikke veldig lang tid på det. Skal du legge nye plater utenpå i stedet for så får du jobb og kostnader med lister.

Tusen takk for mange gode svar og link.  Ser at dette går i retning av proff maler som får helsparkle eller sette opp veggfornyer som er tykk nok til å skjule fiskebensmønsteret.  Tror det blir det beste resultatet i lengden.

Skrevet
11 minutter siden, Pillarguri skrev:

jeg har brukt veggfornyertapet- kjøper du den nest tykkeste får du rimelig greit resultat ved å sparkle de værste ujevnhetene først (og fjerne riller ol i tapet med kniv og sparkle etterpå). Men om strien er veldig ujevn må du nok helsparklet eller legge plater

Anonymkode: 68130...2d0

Skrevet
41 minutter siden, Pillarguri skrev:

Anbefaler fagfolk, ja. Det er ikke enkelt å sparke glassfiberstrie slik at det blir pent og slett.

Skrevet

Dette har jeg gjort. 

Fjernet så mye av strien som mulig. Reiv det av, og brukte damp(får kjøpt sånn damp-tapetfjerner på biltema, til under 500kr...).

Leider inn noen til å helsparkle. De sparkle først over med våteomssparkel for å "feste" det som var igjen av tapetrester på veggene. Deretter helsparklet. Pusse. Sparkle igjen. Så male strøk 1, Så ser du hvor det evt er små lufthull i sparkle bedre. Flekksparkle litt, pusse. Strøk 2. Ble Superfint.

Jeg hadde gipsplater under tapeten, men om du har spon så går nok det før der samme vil jeg tro. 

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk profesjonelle til å helsparkle alle veggene. Det ble veldig pent, tror ikke andre løsninger hadde gitt et like holdbart og fint resultat!

Anonymkode: 25f4e...9e4

• Liker 1
Skrevet

Vi rev strien av veggen. Det var en sinnssyk jobb men verd det etterpå. Stod i flere dager og skrapa av veggen. Skal man helsparkle vil jeg leid inn folk sånn man får gjort det skikkelig.

Anonymkode: eceba...e80

Skrevet

Rehabgips på toppen er den raskeste og relativt billigste måten. Vi hadde stygt tapet i huset her og bare satt på rehabgips og fikk slette vegger som vi malte i ønsket farge på veldig kort tid. Helsparkle alle vegger er i det minste veldig tidskrevende om ikke annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...