Gå til innhold

En som var i karantene i går, men likevel var i butikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ikke vedkommende, men var i kontakt med vedkommende i jobbsammenheng. Han fortalte at han var i karantene i går, men at han likevel var i butikken. Han vet ikke hvem jeg er. Jeg vet hvilken butikk han var i mtp transaksjonen. 

Noe å melde ifra om? Bør jeg isåfall spørre arbeidsgiveren min først, siden jeg var i kontakt med ham i jobbsammenheng? Han er ikke en kunde eller klient. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, norw skrev:

Jeg kjenner ikke vedkommende, men var i kontakt med vedkommende i jobbsammenheng. Han fortalte at han var i karantene i går, men at han likevel var i butikken. Han vet ikke hvem jeg er. Jeg vet hvilken butikk han var i mtp transaksjonen. 

Noe å melde ifra om? Bør jeg isåfall spørre arbeidsgiveren min først, siden jeg var i kontakt med ham i jobbsammenheng? Han er ikke en kunde eller klient. 

Det er faktisk lov å gå på butikken for å handle inn nødvendige ting, selv om man sitter i karantene. Ikke så betryggende akkurat, men det er vel noen som ikke har annet valg. Det står også at man anbefales å få andre til å gjøre det for seg, men ikke noe påbud altså.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/

• Liker 8
Skrevet

Han har lov til å gjøre nødvendige ærend som å handle mat og medisiner, men skal holde avstand til andre. Han skal unngå kollektivtransport og andre steder/situasjoner der det kan bli tett med folk.

Men hvis han har symptomer, har testet seg og venter på resultatet, skal han i isolasjon.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes du skal kontakte Stasi og kreve full overvåkning av denne personen. 

• Liker 24
Skrevet
19 minutter siden, Jaybird skrev:

Det er vel lov til å ta en nødvendig tur i butikken om man er i karantene? (Forskjell på isolasjon og karaktene for øvrig).

Nei, det er ikke lov. 

Skrevet

jo? mat og medisiner må man ha. noen av oss har heller ikke råd til å betale for levering.

selvfølgelig ikke ved isolasjon, men altså karantene.

• Liker 13
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Rant said:

Nei, det er ikke lov. 

Det er lov i følge FHI, men det er jo et hav av ulike bestemmelser nå, særlig lokale bestemmelser her og der osv. Har du en kilde som sier det ikke er lov?

Det står blant annet klart her at det er lov:

Også her står det at man kan utføre nødvendige besøk til butikk og apotek.
https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/

Endret av Jaybird
  • Liker 10
Skrevet

Det er lov å svare på en voksen måte når det stilles legitime spørsmål. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Jaybird skrev:

Det er lov i følge FHI, men det er jo et hav av ulike bestemmelser nå, særlig lokale bestemmelser her og der osv.
Det står blant annet klart her at det er lov:

Ja, det er forskjell. Du har rett. 

Men om vedkommende er i karantene fordi h*n venter svar på test, så skal h*n holde seg hjemme i isolasjon. Men jeg vet ikke hva som er tilfellet her.

Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

Venter personen svar på test, eller er h*n i karantene som følge av utenlandsreise eller kontakt med en smittet? 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Rant said:

Ja, det er forskjell. Du har rett. 

Men om vedkommende er i karantene fordi h*n venter svar på test, så skal h*n holde seg hjemme i isolasjon. Men jeg vet ikke hva som er tilfellet her.

Det er forskjell på isolasjon og karantene ja.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Jaybird skrev:

Det er forskjell på isolasjon og karantene ja.

Ja, men tror mange bruker begrepet karantene når man skulle brukt isolasjon, så ikke alltid godt å vite. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Rant said:

Venter personen svar på test, eller er h*n i karantene som følge av utenlandsreise eller kontakt med en smittet? 

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/
Over er det både regler for innreisekarantene, samt hvordan man skal oppføre seg om man sitter i smittekarantene, også i påvente av test.

Kjekt å heller lese reglene enn å spørre på forumet hvor du får en del svar som ikke er korrekte.

Når det blir sagt karantene, så må vi gå ut ifra at det er karantene det er snakk om.

Endret av Jaybird
  • Liker 4
Gjest Fallabella
Skrevet
10 minutter siden, norw skrev:

Ja ok. Da vil jeg si pass på deg selv å la andre folk få være i fred.

Skrevet
3 minutter siden, Fallabella skrev:

Ja ok. Da vil jeg si pass på deg selv å la andre folk få være i fred.

Jeg tør påstå han prøver å passe på andre i tillegg til seg selv. Og det er bra. Noen må ta ansvar. :) 

• Liker 4
Gjest Fallabella
Skrevet
Akkurat nå, Rant skrev:

Jeg tør påstå han prøver å passe på andre i tillegg til seg selv. Og det er bra. Noen må ta ansvar. :) 

Ja det er flott å fremme en angiverkultur. Oppfør deg nå, du vet en nabo eller kollega kan ha observert at du gjør en feil. Noen andre er nok overbevist om at du har gjort en feil enten det stemmer eller ikke.

Skrevet
1 minutt siden, Fallabella skrev:

Ja det er flott å fremme en angiverkultur. Oppfør deg nå, du vet en nabo eller kollega kan ha observert at du gjør en feil. Noen andre er nok overbevist om at du har gjort en feil enten det stemmer eller ikke.

Ha ha. Hadde du ikke anmeldt noen som stjal, hadde voldtatt eller drept noen? Når man begår en forbrytelse bør man straffes for det. :) 

• Liker 2
  • Opprett ny...