Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hææ.. Altså, når babyen min var våken pleide jeg å titte litt på henne, jeg likte å se på ansiktet hennes, men så blir man vant til å amme og det tar time på time på time. Blir litt mobil også. Eller tv. Jeg er jo der og kikker stadig på henne. 

Anonymkode: 93d99...426

Samme her. Når babyen er våken derimot, da legges telefonen bort og vi bruker mye tid sammen.

Anonymkode: de592...f20

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 18.15):

Lurer på om den også tar skade av å bli ammet mens man selv sover? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d223d...dc9

Ikke farlig. Liggende amming er helt fint, hvis dere greier det. 

Skrevet

hva er viktigst? Ungen eller mobilen? Tror du skjønner nå hva som er viktig.

Anonymkode: f7bd7...97f

Skrevet

Samme beskjed fikk ei venninne av meg da hun fikk barn ifjor. Jeg ble overrasket hvor streng den jordmoren var i talen sin til henne. Like etter så kom kveldsvakten på og spurte om henne når sist hun hadde sjekket tlf sin eller sett på tv. Da fortalte jeg kveldsvakten hva slags beskjed venninnen min hadde fått om det. Kveldsvakten lo godt og sa at det er jordmødre som lever i steinalderen som kommer med slikt tull å vås. Ingen kan bli nektet å til og se på tlf eller titte på tvn. Så venninnen min skulle ikke ha dårlig samvittighet om hun ikke glodde ungen sin ihjel under ammingen. 

Anonymkode: a396c...654

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 18.20):

Jeg så på tv og/eller holdt på med telefonen mens jeg matet babyen min. Hun fikk flaske, men også flaskebabyer søker blikkontakt. Jeg tenker at det går helt fint å ha TV-en på i bakgrunnen mens du ammer, ha på lav lyd og se regelmessig ned på babyen din. Er den våken og ser mye på deg; fokuser på babyen din. Sover den; se tv med god samvittighet. 

Jeg tror ikke noe på alle de som sier de aldri så på tv eller drev med telefonen mens baby ammet. 

Anonymkode: 9a3e2...8eb

Flaskemating kan ikke sammenlignes med amming. Man sitter ikke låst i timesvis med en flaske. Har man flaskebarn er det spesielt viktig å være tilstede under mating. Å trykke på telefonen eller se på tv, er faktisk ikke greit i det hele tatt. 

Anonymkode: 9b651...d1c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Flaskemating kan ikke sammenlignes med amming. Man sitter ikke låst i timesvis med en flaske. Har man flaskebarn er det spesielt viktig å være tilstede under mating. Å trykke på telefonen eller se på tv, er faktisk ikke greit i det hele tatt. 

Hvis babyen min sover, ser jeg null problemer med det, faktisk. Var hun våken, pratet jeg med henne og hadde blikkontakt store deler av tiden, men sov hun, noe hun ofte gjorde, så jeg på tv eller drev med telefonen. Kommer til å gjøre det samme med neste som kommer i februar. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis babyen min sover, ser jeg null problemer med det, faktisk. Var hun våken, pratet jeg med henne og hadde blikkontakt store deler av tiden, men sov hun, noe hun ofte gjorde, så jeg på tv eller drev med telefonen. Kommer til å gjøre det samme med neste som kommer i februar. 

Min mening er at det er en fryktelig uting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal du fint få mene, men min har iallfall ikke tatt noe skade av det 🤷🏻‍♀️ Snart to år nå, er ikke så veldig glad i TV-en selv, vil helst lese ei bok, sitte på fanget og leke. Hun får så mye oppmerksomhet hun ønsker, og er en veldig blid, sosial og aktiv jente. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

hva er viktigst? Ungen eller mobilen? Tror du skjønner nå hva som er viktig.

Anonymkode: f7bd7...97f

giphy.gif

Anonymkode: 0842e...3ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 13.56):

Fikk streng beskjed på sykehuset om å ikke være på telefon/se på tv under amming. Men seriøst, ammingene tar 1-3 timer og baby har mye øynene igjen. Sovner innimellom. Er det virkelig såå ille?? Ser selvfølgelig på baby når hun viaer tegn til øyekontakt (det er som regel de første 10-20 minuttene). 

Anonymkode: 29783...497

Hæ. Hva ellers skal du finne på når du sitter i ro? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 18.20):

Jeg så på tv og/eller holdt på med telefonen mens jeg matet babyen min. Hun fikk flaske, men også flaskebabyer søker blikkontakt. Jeg tenker at det går helt fint å ha TV-en på i bakgrunnen mens du ammer, ha på lav lyd og se regelmessig ned på babyen din. Er den våken og ser mye på deg; fokuser på babyen din. Sover den; se tv med god samvittighet. 

Jeg tror ikke noe på alle de som sier de aldri så på tv eller drev med telefonen mens baby ammet. 

Det går da an å fokusere på begge deler

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Prater dere forbi hverandre nå? Tror d1c mener at det er ugreit å se på tv/mobil når man flaskemater, ikke at det er feil å se på tv/mobil når baby sover. 😅

Anonymkode: 957ed...830

Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Det går da an å fokusere på begge deler

Var vel det som var poenget mitt også :) 

Skrevet

Dette rådet kan man jo følge om babyen dier raskt. Men om man ammer lenge og mye, sier det seg nesten selv at man ikke kan sitte og stirre på babyen i timesvis hver dag. Da blir man sprø, tror jeg... Rådet gis nok mer for å ha fokus på å være mentalt til stede når babyen søker kontakt. Men man trenger jo ikke å være på hele tiden, ofte opplevde jeg også at barna mine så rundt seg, halvsov osv. To av barna mine kunne ligge virkelig i timesvis ved brystet hver dag, og jeg var veldig glad for å kunne se på tv, telefon, lese eller strikke i noe av den tiden. Jeg var jo så klart også mye i kontakt med babyen med blikk, prating m.m. både under amming og ellers. 

Det er også forskjell på babyer. Det ene barnet mitt var en utrolig effektiv dier som nyfødt. Han sov masse, men når han var våken var han sulten og tømte brystet ila fem min gjerne. Ikke så mye rom eller behov for mobil da. Mens han som gjerne brukte en time, mange ganger om dagen, ja, da, måtte jeg bare sysselsette hodet mitt med noe annet. 

Så, jeg syns det er et litt rart råd. Men man kan forstå intensjonen bak, men jeg mener det ikke trenger å følges slavisk. 

• Liker 2
Skrevet

Det er like greit for barnet å venne seg til at foreldre er mer opptatt av skjermer enn selve barnet. Dette vil jo bare eskalere jo eldre barnet blir. Man trenger ikke så mye oppmerksomehet eller tilknyttning, hverken som baby, barn eller ungdom. Dessuten bør man oppdra barna som gode skjermavhengige. Stå på dere mammaer, sånn at barna blir som dere.

Family_dinner_with_cell_phones_Fb_640_48

th?id=OIP.ygpR84zYVdEUjpYa9gGnJQHaE8%26p

Smartphone-Addiction-Can-Alter-Your-Brai

Den lykkelige barndommen.

what-makes-a-good-childhood.jpg?w=1200&f

Anonymkode: 15e7e...2a8

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Prater dere forbi hverandre nå? Tror d1c mener at det er ugreit å se på tv/mobil når man flaskemater, ikke at det er feil å se på tv/mobil når baby sover. 😅

Anonymkode: 957ed...830

Vi prater ikke om hverandre. Personen skrev at hun så på tv under mating, og at hun ga flaske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er like greit for barnet å venne seg til at foreldre er mer opptatt av skjermer enn selve barnet. Dette vil jo bare eskalere jo eldre barnet blir. Man trenger ikke så mye oppmerksomehet eller tilknyttning, hverken som baby, barn eller ungdom. Dessuten bør man oppdra barna som gode skjermavhengige. Stå på dere mammaer, sånn at barna blir som dere.

Family_dinner_with_cell_phones_Fb_640_48

th?id=OIP.ygpR84zYVdEUjpYa9gGnJQHaE8%26p

Smartphone-Addiction-Can-Alter-Your-Brai

Den lykkelige barndommen.

what-makes-a-good-childhood.jpg?w=1200&f

Anonymkode: 15e7e...2a8

Snakk om å overdrive 🤣

Hilsen ei som så maaange serier under amming av babyer som halvsov, men som bevist ikke bruker mobil når ungene er kommet hjem fra skole og barnehage 😊 skjerm ved bordet har vi aldri praktisert. 

Anonymkode: dff07...275

Skrevet

Nettopp fått barn og ble kun minnet om mobilbruk sånn generelt. Som i at man ikke lar tlf få all oppmerksomhet, i alle type settinger. 
Er helt ulogisk at man ikke kan se tv/mob når man ammer. Da skal man vel heller ikke kunne snakke/leke med eldre søsken eller andre heller, men kun nistirre på baby 24/7.

Anonymkode: 0fbc7...9c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det spesielt viktig for flaskebarn at man er «tilstede» under mating?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det spesielt viktig for flaskebarn at man er «tilstede» under mating?

Får ikke samme nærkontakt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...