Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk streng beskjed på sykehuset om å ikke være på telefon/se på tv under amming. Men seriøst, ammingene tar 1-3 timer og baby har mye øynene igjen. Sovner innimellom. Er det virkelig såå ille?? Ser selvfølgelig på baby når hun viaer tegn til øyekontakt (det er som regel de første 10-20 minuttene). 

Anonymkode: 29783...497

• Liker 7
Skrevet

Ja det er så ille. Min lokale helsestasjon gikk ut og sa at man burde IKKE se tv eller mobil, fordi det tar så mye oppmerksomhet. Babyen søker med blikket, noen ganger ikke, men når den Gjør det så skal den se et ansikt og øyne som ser på den. Det er så viktig for å skape nærhet og bånd. 

Anonymkode: bb9d0...c3f

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville heller hatt en lydbok på øret eller radio i bakgrunnen. Små babyer og barn skal utforske verdenen, og i starten er den verdenen veldig liten, kun avstanden mellom baby og mor/far. Man begynner da å bygge opp tillitt ved å være tilstede i det babyen gjør og dermed vise at "ja, mamma er her og passer på deg". Etterhvert blir verden litt større, som å krabbe på stuegulvet. Hvis man sitter med mobilen/tv/pad vil barnet i stor grad oppleve at forsøkene med å få blikkontakt ikke møtes. Ergo, man er ikke der for barnet og gir dem tryggheten i at man passer på. Med små barn er det å se på dem når de søker deg det aller viktigste for at de skal føle seg trygge. Så jo mindre du har som distraherer deg, jo bedre. 

Anonymkode: e4da4...5dd

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker ikke mobil eller tv når babyen ammer aktivt, men jeg har sett mye på begge deler mens barna har ligget ved brystet med øynene igjen. Særlig med den første brukte jeg mye tid slik, hun sovnet ved brystet og våknet hvis jeg prøvde å flytte henne de første månedene. 

Anonymkode: 887ab...5be

• Liker 5
Skrevet

Eh jeg var lenket til sofaen med baby på puppen fra kl 16 til kl 23 hveer eneste kveld de første ukene. Hadde klikket uten tv. Selvsagt med lav lyd, og når baby sov/hadde øynene igjen. Ser virkelig ikke problemet.

Anonymkode: 93dbb...49b

• Liker 22
Skrevet

Jeg er bv pedagog - og jeg bruker tv og mobil mens jeg ammer. 😅

Ikke alltid eller hele tiden. Men jeg har et barn som også kan ligge mange timer og slumre ved puppen. Spise litt og sove litt. Øynene igjen eller nesten igjen. I denne tilstanden har ikke barnet mitt behov for blikkontakt, eller at jeg prater til ham. Han har behov for trygghet og nærhet som kroppen min og hudkontakten gir han.

Dersom han er lys våken og søkende når han ligger til brystet, så møter jeg blikket og prater rolig med ham. 

Det er i mine øyne langt verre å stirre på telefon eller tv når babyen ligger lys våken, og faktisk har behov for sosial kontakt.

Så ta vare på deg selv Ts, og bruk ammingen som avslappende tid i sofaen eller godstolen. Vi som har sånne babyer som bruker store deler av dagen på puppen, kan ikke sitte og se på de i tilfelle en skulle få et søvnig lite blikk. 

Anonymkode: 1bb97...6fa

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg så vel en 6 sesonger med frustrerte fruer mens jeg ammet min baby 🤷‍♀️ det var avslapningstid for oss begge. Han var alltid svært fokusert på maten, og jeg opplevde ikke at han søkte kontakt under ammingen i det hele tatt før han var godt over 6 mnd. Det eneste viktige er at du gir respons når baby ønsker å være sosial. Hos oss var det IKKE under måltidene 😛

• Liker 9
Skrevet

Herregud så bullshit kommentar. De som sier at man skal glane på babyen i de 2-3 timene i strekk man ammer en nyfødt kan ikke ha kontakt med virkeligheten. 

Anonymkode: 0cc1f...ccb

• Liker 33
  • Nyttig 1
Skrevet

Lurer på om den også tar skade av å bli ammet mens man selv sover? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d223d...dc9

• Liker 4
Skrevet

Jeg så på tv og/eller holdt på med telefonen mens jeg matet babyen min. Hun fikk flaske, men også flaskebabyer søker blikkontakt. Jeg tenker at det går helt fint å ha TV-en på i bakgrunnen mens du ammer, ha på lav lyd og se regelmessig ned på babyen din. Er den våken og ser mye på deg; fokuser på babyen din. Sover den; se tv med god samvittighet. 

Jeg tror ikke noe på alle de som sier de aldri så på tv eller drev med telefonen mens baby ammet. 

Anonymkode: 9a3e2...8eb

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 isåfall er det ille ute med min baby 😴😴

Anonymkode: ab6ad...9e7

• Liker 3
Gjest kriwin80
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, herregud! Man skal jo ikke SOVE når man har en baby??? Man skal jo holde seg våken og nyyyyyyyyyte hvert eneste øyeblikk.

🎼 I don't wanna close my eyes. I don't wanna fall asleep cause I'd miss you BABY. And I don't wanna miss a thing🎼

Skrevet
På 21.11.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Ja det er så ille. Min lokale helsestasjon gikk ut og sa at man burde IKKE se tv eller mobil, fordi det tar så mye oppmerksomhet. Babyen søker med blikket, noen ganger ikke, men når den Gjør det så skal den se et ansikt og øyne som ser på den. Det er så viktig for å skape nærhet og bånd. 

Overdrevet. Amming tar i starten ofte timesvis av dagen, mine har stort sett hatt lukkede øyne. 

Anonymkode: dff07...275

• Liker 4
Skrevet
På 21.11.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Tøv

Anonymkode: 0cc1f...ccb

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 14.00):

Hva med på natta da, skal man ikke få lukke øynene og sove da mens man ammer i mørket? Eller skal man skru på lyset og stirre i ett på babyen til den er ferdig da også? Jeg greier ihvertfall ikke holde meg våken på natta mens baby spiser, det går bare ikke. 

Anonymkode: aeee4...d94

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med på natta da, skal man ikke få lukke øynene og sove da mens man ammer i mørket? Eller skal man skru på lyset og stirre i ett på babyen til den er ferdig da også? Jeg greier ihvertfall ikke holde meg våken på natta mens baby spiser, det går bare ikke. 

Anonymkode: aeee4...d94

Enig med deg. Nattamming utløser også søvndyssende hormoner for mor, så det at man skal sette seg opp og skru på lyset motarbeider kroppens naturlige prosess 😅 Jeg har ammet i halv-søvne helt siden vi mestret liggende amming. Sovnet forresten flere ganger under sittende amming også, uten at det er anbefalt da 😛 Jeg anslår grovt at jeg ammet 15 timer i døgnet de første ukene. Legg inn lek, bleieskift, kos, stell og mat til seg selv - så blir det jo ikke mange timene igjen til søvn i så fall. Jeg tror «meningen» er å sove/halvsove under amming (særlig på natt).

Anonymkode: 93dbb...49b

Skrevet

Herrefred, se på tv/telefon så mye du føler for. Bare møt baby i følelser når baby gir utrykk for behov. Jeg ammet i tre år med tv/telefon i bakgrunnen til en hver tid og hs kommenterer alltid hvor fin tilknytning vi har og hvor trygg han er 😌 følg instinktene dine og la sykehusets meninger være en pekepinn ❤️

• Liker 4
Skrevet

Hææ.. Altså, når babyen min var våken pleide jeg å titte litt på henne, jeg likte å se på ansiktet hennes, men så blir man vant til å amme og det tar time på time på time. Blir litt mobil også. Eller tv. Jeg er jo der og kikker stadig på henne. 

Anonymkode: 93d99...426

Skrevet

Min baby er snart 4 måneder, og det er først nå de siste ukene at baby søker blikkontakt under amming. Men ikke hver gang, og ofte sovner han eller ammer med øynene lukket. Jeg har sett på TV eller mobil med god samvittighet. Verre når han er våken tenker jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...