Gå til innhold

Slår alarm om sosiale medier: − Livsfarlig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Livsfarlig 

Jøss 

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer 110% at sosiale medier er skadelig. Da jeg hadde facebook følte jeg meg helt tom innvendig.

En dag bestemte jeg meg for å slette hele dritten og jeg har aldri følt meg bedre. 

Anonymkode: b8c3b...8e5

• Liker 6
Skrevet

Det har jeg alltid tenkt! 

Fra naturens side, tror jeg vi er skapt for å bekymre oss for det som er i vår umiddelbare nærhet. Og når da "trusselen" er borte, kan vi senke skuldrene. Men med sosiale medier, blir vi stadig vekk bombardert med inntrykk som gir oss de samme bekymringene, hele tiden.. Det er virkelig ikke sundt. Jeg tror det faktisk kan være psykose fremkallende.

Det er så nytt også, så vi har ikke sett alle de negative bivirkningene sosiale medier fører med seg.

• Liker 5
Skrevet

Om noen år kommer vi til å ha egne klinikker som skal hjelpe mennesker som er avhengig og ødelagt av sosiale media.

Tenk på dette.

Når internett ble mer vanlig på 90-taller mente eksperter i norge at dette bare var en flopp!!!

Så har du tv-skjermen, nå den ble innført i norge var de bekymret over at vi skulle bruke mye tid på den!!

I dag ser jo folk stort sett bare på en skjerm!!! Først på jobb, så etter jobb....sukk.

Skjermen styrer livet!!

Anonymkode: 42729...807

• Liker 4
Skrevet

Sosiale medier er ikke livsfarlig, mennesker er livsfarlig. Og de kan du finne over alt. På skolen, på jobb, hjemme, over alt. 
Det der er en patetisk artikkel skrevet av en person som ikke har vært til stede i historietimene på skolen. 
Før i tiden så hadde man slaver. Menneskeslaver. Ekte mennesker, med følelser og behov. Slaver! For penger og med vold og misbruk. De hadde flust av PTSD, angst og depresjoner de også. Klasseskille, raseskille, alt slikt har eksistert i mange tusener av år og det har skapt psykiske problemer det også. Utestenging og mangel på inkludering har alltid eksistert og det også lenge før internett. Det at noen har mer enn deg (dyre klær, reiser til flerfoldig tusen kroner i året, fet bil, stort hus etc) er ikke noe som ble skapt av sosiale medier heller. Og hvordan det påvirker noen, har også eksistert i mange år og lenge før internett. 
Oppdragervold var en selvfølge i mange år, også på offentlige skoler. Skadene var like store den gang og uavhengig av om det var mor eller lærer som slo. Selv om at man ikke fikk time til en psykolog for å bearbeide traumene så fort man fortalte noen, så ble fortsatt folk psykisk syke av det. Overgrep, tvangssterilisering, seksuell overgrep, det var normen for mange før i tiden. Kvinner ble brukt som fødemaskiner og knulledukker og det var normalt. Det var en tid i historien hvor det var en selvfølge at man ikke erkjente overgrepene, alt ble hysjet ned og ikke på grunn av skam, men på grunn av normen. I noen trosamfunn så er det fortsatt normalt, selv i 2020. De psykiske lidelsene og traumereaksjonene eksisterte den gang også. 

For en patetisk artikkel. Sosiale medier er ikke problemet. Mennesker er problemet. Fjerner du sosiale medier så vil vi fortsatt ha syke barn og unge og folk med traumer på grunn av andre mennesker. For det er faktisk slik, at det er mennesker som er problemet. Verken mer eller mindre og det har eksistert fra vi ble skapt. 
Burde heller legge skylden der det hører hjemme, og ikke på sosiale medier og for mye skjermtid. 

Anonymkode: c2cce...7d5

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen år kommer vi til å ha egne klinikker som skal hjelpe mennesker som er avhengig og ødelagt av sosiale media.

Tenk på dette.

Når internett ble mer vanlig på 90-taller mente eksperter i norge at dette bare var en flopp!!!

Så har du tv-skjermen, nå den ble innført i norge var de bekymret over at vi skulle bruke mye tid på den!!

I dag ser jo folk stort sett bare på en skjerm!!! Først på jobb, så etter jobb....sukk.

Skjermen styrer livet!!

Helt enig! 

Anonymkode: b8c3b...8e5

Skrevet

Er nok mye sant i det. Jeg hadde det fint før fb kom. Tror fb kom ca rundt 2006-2007?

Jeg meldte meg inn i 2007, og ble i starten hekta på hvem som var venner med venn. Dette følger jeg ikke med på nå 😅.  Men husker faktisk den triste følelsen det gav meg. At jeg ikke kjente så mange og ikke hadde så mange fb venner, og noen hadde jo sinnsykt med venner. 

Så fb er jeg bare innom og leser i noen grupper den dag i dag,

Så kom Instagram , jeg følger mangen. Men igjen kjenner faktisk på hva jeg burde gjøre (burde vært flinkere å trene, burde være flinkere å spise sunnere, se bedre ut, tjene mer, reise mer, ha mer venner osv). 

Så kom snap. Mye snikskryt og jeg kan se hvor noen befinner seg på karte. Oppdaget nylig at vi er blitt mer og mer ekskludert. Sier til meg det ikke passer eller avlyser. Ved tilfeldig oppdage jeg dem på snap at dem var i sammen.

Og jeg er voksen, kan tenke meg dette er ekstra vondt og kjipt for dem unge.

På tide stenge ned snap, insta, fb og andre sosialemedier 👊

Anonymkode: f5a62...cf1

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tide stenge ned snap, insta, fb og andre sosialemedier 👊

Anonymkode: f5a62...cf1

Helt klart, så må vi få vekk "influensere". Som ødelegger for unge mennesker, skaper dårlige holdninger. I tillegg tjener de penger på dette. Får penger for å reklamere for et hjernedødt produkt, det er alt de gjør. Legger ut idiotiske innlegg om hverdagslivet sitt, som er kjempetriste greier: hva de har spist, trent, osv.

• Liker 2
Skrevet

At folk blir påvirket negativt er ikke noe nytt. Slik har det bestandig vært i samfunn overalt. Problemet er kanskje blitt utvidet av sosiale medier og influensere, men venner og bekjente har alltid vært misunnelige på hverandre.

Flere nevromarkedsførere ser frem til en fremtid der nevrovitenskapelige prinsipper blir undervist i skolene, og hjelper elevene med å utvikle sin egen viljestyrke, forbedre deres evne til å endre usunne vaner, øke bevisstheten om hvordan skjevheter og ubevisste inntrykk former deres beslutninger, og mye mer.

Dersom man innehar de evnene, kan ingen få oss til å tenke, føle eller handle/ta avgjørelser mot vår egen vilje.

Eksempel: hvis ikke jeg ønsker å røyke så lar jeg meg ikke påvirke av at en influencer røyker. Det samme gjelder sminke, plastiske operasjoner, interiør, reiser osv. Ja, jeg liker f.eks. å reise, men jeg blir ikke misunnelig på de som reiser mer enn meg. Og dette er en ferdighet som kan øves inn og styrkes.

Jeg er enig med nevromarkedsførerne. Håper virkelig elever kommer til å bli undervist i hvordan de kan motvirke påvirkning fra andre.

Anonymkode: 4d289...e8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...