tånegla Skrevet 21. november 2020 #1 Skrevet 21. november 2020 Hvordan leser du denne overskriften? https://www.nettavisen.no/nyheter/meteorologen-med-en-kraftig-advarsel-for-helgen---kan-bli-kansellert/3424050038.html Hva er dine tanker om kvaliteten på språket journalister bruker?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #2 Skrevet 21. november 2020 Akkurat nå, tånegla skrev: Hva er dine tanker om kvaliteten på språket journalister bruker? Dessverre har kvaliteten på journalister falt synkront med teknologisamfunnet. Det handler nå om click-bait. Klikk som genererer inntekter, via reklamer og oppmerksomhet. Jeg kaller nymotens journalister for click-bait-horeri. Overskrifter og innhold er ikke lenger troverdig. Det handler om å provosere, vekke følelser og lage debatter hos leserne. Og jo mer click-bait-horeri dem bruker, jo oftere legger dem det bak betalingsmur også. For å få leserne som provoseres og engasjeres til å betale seg inn i tillegg. Økonomi journalisme. Trist sorti. Dagbladet og Nettavisen har jeg boikottet nettopp pga dette. Leser fortsatt hovedsidene NRK, TV2 og VG, men TV2 og VG klikker jeg nesten aldri inn på selve artiklene fordi innholdet speiler sjeldent overskriften. Anonymkode: c0f7f...5c6 3
tånegla Skrevet 21. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessverre har kvaliteten på journalister falt synkront med teknologisamfunnet. Det handler nå om click-bait. Klikk som genererer inntekter, via reklamer og oppmerksomhet. Jeg kaller nymotens journalister for click-bait-horeri. Overskrifter og innhold er ikke lenger troverdig. Det handler om å provosere, vekke følelser og lage debatter hos leserne. Og jo mer click-bait-horeri dem bruker, jo oftere legger dem det bak betalingsmur også. For å få leserne som provoseres og engasjeres til å betale seg inn i tillegg. Økonomi journalisme. Trist sorti. Dagbladet og Nettavisen har jeg boikottet nettopp pga dette. Leser fortsatt hovedsidene NRK, TV2 og VG, men TV2 og VG klikker jeg nesten aldri inn på selve artiklene fordi innholdet speiler sjeldent overskriften. Anonymkode: c0f7f...5c6 Jeg skjønner det med click-bait, men når setningen er så på trynet så kan det umulig pirre leselysten. Det eksempelet jeg la ved i HI- Altså hva kan bli kansellert? Helgen? 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #4 Skrevet 21. november 2020 Språk og grammatikk i avisene er et sorgens kapittel, og har vært det helt siden avisene kuttet korrekturleserne for mange herrens år siden. Man skulle tro journalister hadde litt interesse og respekt for sitt viktigste arbeidsredskap, språket, men neida. (Og så er det sikkert feil å finne i det jeg skriver også. Men jeg er ikke journalist.) Anonymkode: 26c76...195 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 Heldigvis er det her til lands mulig å velge mellom flere aviser enn kun tabloidavisene. Anbefaler dere å abonnere på de gode avisene som Morgenbladet, Klassekampen eller Aftenposten. Angivelig skal visstnok også Adresseavisen være leseverdig, men jeg har selv ingen kjennskap til den avisen. Anonymkode: 020d2...21c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå