Gjest Gjestis Skrevet 4. august 2005 #1 Skrevet 4. august 2005 Har nettopp hørt trønderuttrykket 'Peip du, kylling?'. Det passet ikke inn i sammenhengen, så det betyr tydeligvis ikke det jeg trodde... Ble litt flau, så jeg spurte ikke Noen som vet akkurat hva det betyr?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #2 Skrevet 4. august 2005 Det er en slengbemerkning som utrykker at det du nettopp sa, er fullstendig ubetydelig eller uviktig,... ment som en vittig melding venner i mellom.. Måtte smile da jeg leste det, lenge siden jeg har hørt den.......
Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2005 #5 Skrevet 4. august 2005 He he he . Jeg er jo fra Trondheim , men kan ikke huske å ha hørt det uttrykket.
La Guapa Skrevet 5. august 2005 #6 Skrevet 5. august 2005 Jeg er fra Trondheim. "Va det nån som peip"... eller "Peip du, kylling" er uttrykk vi ikke har brukt på ca 5- 10 år...men de er helt klart kule og kan resirkuleres! "Hold kjæft, ditt spøkels" har heller ikke vært brukt på en stund. La Guapa
aline Skrevet 5. august 2005 #7 Skrevet 5. august 2005 det var ett uttrykk jeg kommer til å adoptere!! og det høres jo egentlig ganske dialekt-nøytralt ut, så jeg skal helt fint bruke det selv om jeg ikke er trønder.
Gjest Violetta Skrevet 5. august 2005 #9 Skrevet 5. august 2005 I Bergen sier man "Hørte jeg et pip?" eller lignende. Synes ofte sånne uttrykk er nesten de samme forskjellige steder, men litt forskjellige likevel. Morsomt fenomen.
Gjest Gjestis - trådstarter Skrevet 5. august 2005 #10 Skrevet 5. august 2005 Det som var litt flaut, egentlig, var at jeg opprinnelig er fra Trondheim, men flyttet derfra da jeg var 8 - følte at jeg burte vite akkurat hva det betydde... Men hvis det var et så gammelt uttrykk, føler jeg meg 'unnskyldt'! Har aldri hørt 'Hold kjæft, ditt spøkels!' men 'Ha dæ vækk, ditt spøkels!' går igjen... Noen som kan andre, kule trønderuttrykk? Har lyst til å imponere fetter og kusiner...
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #11 Skrevet 2. november 2005 kopjoillt, rautarramoddj, tihægri, ekoinn....the list is endless....
Gjest Gitte Skrevet 2. november 2005 #12 Skrevet 2. november 2005 "er det mygg her" pleier vi å si...
monja Skrevet 2. november 2005 #14 Skrevet 2. november 2005 Vi og bruker "va det nån som peip"?, men "peip du, kylling" har jeg ikke hørt før. Vet ikke om jeg har noen typiske uttrykk, men det er jo noen ord da: Håssalæst, kopptu', stuppuli.....
Totalya Skrevet 2. november 2005 #15 Skrevet 2. november 2005 kopjoillt, rautarramoddj, tihægri, ekoinn....the list is endless.... ← Den eneste jeg skjønte var ekoinn, og jeg er trønder...
Gjest Milah Skrevet 2. november 2005 #16 Skrevet 2. november 2005 Kan noen være så snill, å gi meg et eksempel på når dette kyling uttrykket kan brukes? Høres veldig festlig ut, men skjønner ikke helt når/hvordan det kan brukes..
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #18 Skrevet 2. november 2005 Moralistene sier; "det må da gå ann å ha det artig uten å drikke? Trønderen sier; det må da gå an å drekk uten å ha det arti`! sunnmørs-trønder
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #19 Skrevet 2. november 2005 Vi pleie å si: hørte æ nån som peip?" brukes vist du vil ignorere en annens uttalelse, eller nå sånnt. Men i en vennskapelig tone Andre uttrykk: "ballekanon", et kraftutrykk fra gammle dager. he he "jokk i hælvete", da e man bra førbanna "komelpung", "fin langt ifra men langt ifra fin" og en gammel klassiker: " ikke det værste æ har prøvd, men det ligne nå djævelsk!!" kan brukes i mange sammenhænga den dær....
Gjest Gjest Ståle Skrevet 2. november 2005 #20 Skrevet 2. november 2005 Vi og bruker "va det nån som peip"?, men "peip du, kylling" har jeg ikke hørt før. Vet ikke om jeg har noen typiske uttrykk, men det er jo noen ord da: Håssalæst, kopptu', stuppuli..... ← Alle disse brukte min(avdøde) mor å. Kult å høre de igjen. Vet du fra hvor de kommer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå