Gå til innhold

Kan man leke med de i samme klasse når en på trinnet er smittet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er i karantene fordi en på trinnet har fått korona. Kan han da leke med de som er i samme klasse mens han er i karantene eller er det kun de i familien man kan omgås? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, lady90 skrev:

Sønnen min er i karantene fordi en på trinnet har fått korona. Kan han da leke med de som er i samme klasse mens han er i karantene eller er det kun de i familien man kan omgås? 

Når du er i karantene skal du kun omgås de du bor sammen med. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Nei. Hva er det dere foreldre ikke forstår??? De som er i karantene skal kun være sammen med familien.

Endret av Honey Dew
  • Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, lady90 skrev:

Lekevenn er for barna som ikke er i karantene. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, når noen på trinnet er smittet er alle på trinnet i karantene. Det innebærer at de ikke skal gå på skolen, gå på butikken, ta offentlig transport, ha besøk eller dra på besøk eller på annen måte omgås andre enn de man bor med i de dagene karantenen varer. 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Arkana skrev:

Nei, når noen på trinnet er smittet er alle på trinnet i karantene. Det innebærer at de ikke skal gå på skolen, gå på butikken, ta offentlig transport, ha besøk eller dra på besøk eller på annen måte omgås andre enn de man bor med i de dagene karantenen varer. 

Nei her er det kun 2 av 3 klasser som er i karantene, siste klassen havnet ikke i karantene. Rart, for jeg trodde at hele trinnet skulle havne i karantene 

Skrevet
2 minutter siden, lady90 skrev:

Nei her er det kun 2 av 3 klasser som er i karantene, siste klassen havnet ikke i karantene. Rart, for jeg trodde at hele trinnet skulle havne i karantene 

Ja, det er litt rart, men hvis skolen er sikre på at den siste klassen ikke har hatt noen kontakt med den smittede så har de vel sitt på det tørre.

Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Ja, det er litt rart, men hvis skolen er sikre på at den siste klassen ikke har hatt noen kontakt med den smittede så har de vel sitt på det tørre.

Nei det er de nok ikke, for de var på tur sammen hele trinnet for noen dager siden, og flere leker sammen på tvers. Vet ikke hvordan kommunen tar beslutninger rundt sånt jeg 

Skrevet

Her er det fire klasser per trinn og det er umulig å unngå noe kontakt mellom klassene på trinnet. Hvert trinn har sitt område i skolegården og de går på tur sammen. Om en elev er smittet må derfor hele trinnet i karantene, selv om sannsynligheten for at elever i andre klasser på trinnet er smittet er lav. Jeg tenker at skolen din burde satt hele trinnet i karantene slik du beskriver det kontakten mellom dem.

• Liker 1
Skrevet

Når man er i karantene så skal man jo selvsagt holde seg hjemme og ikke har være med noen utenfor husholdningen.

Slik det er her så går hele trinnet i karantene hvis noen blir smittet for man reger hele trinnet som en kohort siden de omgås og timer sammen.

Skrevet
5 timer siden, Arkana skrev:

Her er det fire klasser per trinn og det er umulig å unngå noe kontakt mellom klassene på trinnet. Hvert trinn har sitt område i skolegården og de går på tur sammen. Om en elev er smittet må derfor hele trinnet i karantene, selv om sannsynligheten for at elever i andre klasser på trinnet er smittet er lav. Jeg tenker at skolen din burde satt hele trinnet i karantene slik du beskriver det kontakten mellom dem.

Ja syntes det var rart, men hvis den som har fått corona har lekt med noen i sønnen min sin klasse snappes det kanskje opp via smittesporingen, og da blir de uansett satt i karantene? 

Skrevet

Nei. Når man er i karantene skal man holde seg for seg selv. De som er i karantene har vært utsatt for smitte og defineres som nærkontakter. Det kan hende din sønn ikke er smittet, men at kompisen har blitt det men ikke har symptomer enda. Eller, enda verre, omvendt - og at det da er din sønn som smitter kompisen uten å vite det. Karantene er for å unngå at folk som vet de har vært utsatt for smitte smitter andre før de selv får symptomer (eller har så få symptomer at de ikke tror de er syke). Hvis alle i karantene fortsetter å omgås vil smitten kunne spre seg MYE mer enn om alle faktisk følger karantenetiden. I de tilfellene jeg har vært borti teller de 48 timer tilbake fra første, minste symptom hos den smittede. Altså før vedkommende vet at h*n er syk.

Hold ham unna andre i karantenetiden!

• Liker 3
  • Opprett ny...