Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg jobber i helsesektoren. For et par uker siden måtte jeg gå hjem fra jobb en søndag fordi jeg var så dårlig. Dagen etter testet jeg meg for corona (men denne mandagen var en fridag, så var kun borte fra jobb 1 dag).

Jeg leverte egenmeldingen min for dette fraværet i går. Etter jeg hadde levert det begynte jeg å stusse litt, for jeg er ganske sikker på at jeg oppførte fraværet mitt på den datoen jeg tok coronatesten, fremfor den dagen jeg faktisk var borte.. Egenmeldingen ble skrevet i hui og hast da det var travelt på jobb, og ettersom den allerede er levert får jeg ikke mulighet til å dobbelsjekke..

Føler meg ganske dum dersom jeg skal gå til sjefen og si at jeg mistenker at jeg har skrevet feil dato på egenmeldingen, men hva er konsekvensen av å bomme med en dag på denne dersom jeg ikke melder i fra? Vil den bli ugyldig?

Anonymkode: 83099...c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok null stress. Alle kan gjøre feil, og vil tro den blir avvist uansett om du var på jobb da. Ta bare kontakt med leder eller hr, sp ordner det seg.

Anonymkode: cda31...f36

Skrevet (endret)

Jeg ville valgt å si i fra at jeg muligens hadde blingset med datoene og skrevet feil dag. Sier du i fra så tror jeg sjefen kan korrigere egenmeldingen og/eller bekrefte at du skrev feil dato. Sier du ikke i fra så kan få få problemer ved at de kan trekke deg i lønn for den søndagen du var på jobb men måtte gå hjem pga sykdom siden du ikke har korrekt egenmelding for den datoen og dermed ikke krav på lønn. Eller du kan bli trekt for den søndagen ved neste lønning siden du ikke har dokumentert fravær pga sykdom 

Endret av skruf
Skrevet

Ingen fare, du vil få beskjed om dumt endre på den eller skrive en ny. Sansynligvis vil lederen din kunne endre dato på den selv, og godkjenne den.

Men du, det kan hende at du ikke har rett på å levere egenmelding, i og med at du møtte opp og startet arbeidet på fraværsdagen. Egenmeldinger dekker hele fraværsdager, praksis på min arbeidsplass er at leder ikke krever egenmelding hvis noen må gå hjem fordi de er syke. Har du snakket med din leder om at du skal levere meldingen?

Anonymkode: 9421f...623

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fare, du vil få beskjed om dumt endre på den eller skrive en ny. Sansynligvis vil lederen din kunne endre dato på den selv, og godkjenne den.

Men du, det kan hende at du ikke har rett på å levere egenmelding, i og med at du møtte opp og startet arbeidet på fraværsdagen. Egenmeldinger dekker hele fraværsdager, praksis på min arbeidsplass er at leder ikke krever egenmelding hvis noen må gå hjem fordi de er syke. Har du snakket med din leder om at du skal levere meldingen?

Jeg trodde også det var slik, men ble bedt av leder om å skrive vanlig egenmelding for hele vakta. Den aktuelle vakten var på 13 timer, så kan hende det har noe med at den var såpass lang.. Ikke vet jeg, men måtte i alle fall skrive egenmelding. 

Takk for svar alle! Føler meg som et surrehue med en slik unødvendig feil, men er vel ikke det verste feilen man kunne gjort. Sender leder en Mail:-)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde også det var slik, men ble bedt av leder om å skrive vanlig egenmelding for hele vakta. Den aktuelle vakten var på 13 timer, så kan hende det har noe med at den var såpass lang.. Ikke vet jeg, men måtte i alle fall skrive egenmelding. 

Takk for svar alle! Føler meg som et surrehue med en slik unødvendig feil, men er vel ikke det verste feilen man kunne gjort. Sender leder en Mail:-)

Ja, det bør ikke være noe problem. Jeg har sittet i en posisjon der jeg har behandlet egenmeldinger, og rett som det er kommer noen med feil dato. Ingen fare, kan lett ordnes opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...