AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #1 Skrevet 21. november 2020 Hei, Jeg og kjæresten er samboere og vi bor i hans hus som han arvet. Vi har nettopp flyttet sammen, og er derfor i prosessen med å finne utav hvordan vi skal gjøre dette riktig, og jeg ønske derfor samboerkontrakt. Spørsmålet mitt er derimot om hvordan man løser det økonomisk i forhold til oppussing. Dette er et hus som trenger en del oppussing etterhvert, og jeg vil jo ikke at han skal stå i det alene når vi bor der begge to. Hvordan blir det om jeg legger inn en sum for oppussing og det blir slutt år senere? Er det da penger som jeg "kaster" ut vinduet, eller er han pliktig til å betale meg ut på en måte ved slutt, dersom vi lager samboerkontrakt? Anonymkode: 0021d...156
Dillan Skrevet 21. november 2020 #2 Skrevet 21. november 2020 Dere kan skrive i samboerkontrakten hvordan dine økonomiske bidrag skal kompenseres. 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #3 Skrevet 21. november 2020 Hadde ikke det beste vært om du fikk kjøpe deg inn, enten 50% eller det du har råd til, så dekker du din del av oppussing? Eventuelt LÅNER DU ham penger til opppussing, med papirer på det. Ikke bare bidra til oppussing og gå ut fra at du får noe igjen senere. Anonymkode: 15e69...9a6 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #4 Skrevet 21. november 2020 Takk for gode svar 😄 Anonymkode: 0021d...156
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 Hvis det er snakk om flere hundre tusen kroner burde investere i en advokat som kan hjelpe deg med kontrakt og annet råd. Det er fort gjort å sitte med svarteper hvis du ikke er kan reglene. Anonymkode: b9057...970 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #6 Skrevet 21. november 2020 Den beste løsningen for alle er at huseier står for oppussing, mens du betaler gjengs leie. Anonymkode: 1fc90...fd5 5
petterm Skrevet 21. november 2020 #7 Skrevet 21. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den beste løsningen for alle er at huseier står for oppussing, mens du betaler gjengs leie. Anonymkode: 1fc90...fd5 Hun skal vel bidra fysisk ved oppussing, og da bør hun ha noe igjen for det. Dessuten bør begge ha en fordel av at de deler husstand.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #8 Skrevet 21. november 2020 Tilsvarende situasjon her. Betaler under gjengs leie og ingenting for oppussing. Hjelper til av og til, men i et veldig begrenset omfang Anonymkode: b7664...002
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Skrevet 21. november 2020 9 minutter siden, petterm skrev: Hun skal vel bidra fysisk ved oppussing, og da bør hun ha noe igjen for det. Dessuten bør begge ha en fordel av at de deler husstand. Hvis leietager er håndverker skal han lønnes for det arbeidet han utfører. Anonymkode: 1fc90...fd5 1
TBergh Skrevet 21. november 2020 #10 Skrevet 21. november 2020 Hei. Du har fått mange gode råd. Jeg anbefaler en samboerkontrakt, hvor dette med oppussingen blir tatt inn spesielt. Husk også å få med hvorledes alle fellesutgifter skal deles. Men du MÅ få samboerkontrakten TINGLYST. Uten tinglysningen av samboer kontrakten, har den ikke noe rettsvern. Det vil si at du ikke har noe vern av dine interesser, hvis en eller flere kreditorer av en eller annen grunn krever pant i boligen eller ved samlivsbrudd / salg / tvangssalg Beregn dette prosentvis. Det vil fange opp en eventuell prisstigning på boligen, når/hvis salg skjer. Eks. Boligens verdi kr 2 000 000,- to millioner. Du bidrar med penger til oppussing, eller kjøper deg inn med kr 500 000,- femhundre tusen. Dette blir kr 500 000,- 25% - tjuefem prosent av boligens verdi, på kr 2 000 000,- Hvis han også pusser opp for eller legger inn kr 500 000,-, så har han nå kr 2 500 000,- kr. to millioner femhundre tusen. Da regner du ut hvor mange prosent av dine kr 500 000,- utgjør i forhold til hans kr 2 500 000-, Dette blir da 20% - tjue prosent. Vær påpasselig med å foreta denne beregningen i samboerkontrakten ved å føre opp hans verdier, fordelt på boligens verdi, kr 2 000 000-, som skal fastsettes av en godkjent takstmann, + pluss hans innskudd i oppussing kr 500 000,- = samlet verdier som utgjør kr 2 500 000,-, og det samme med dine beløp. Før også opp hva de forskjellige beløpene utgjør prosentvis. Med både beløp og prosentsats, er det en dobbel sikkerhet på at det ikke er åpent for tolkninger. Vær spesifikk, nå, da vil dere unngå eventuelle uenigheter i fremtiden, vedrørende hvilket beløp som er hva og hvem som bidro med hvor mye når dere pusset opp. Men, IKKE GLEM Å TINGLYS. Tinglysningen er alfa og omega, i en samlivsavtale, uansett om dette gjelder en ektepakt eller samboeravtale. Betale husleie. Hvis du betaler husleie, vil du ikke få noe igjen, ved et samlivsbrudd / salg. Du vil da bokstavelig talt stå på bar bakke, uten noen form for egenkapital. Husk at det skal skje en ytterligere innstramming ved låneopptak. Håper dette gir svar på det du lurte på. Med vennlig hilsen TBergh 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #11 Skrevet 21. november 2020 Jeg ville krevd å få kjøpe meg inn i huset. Det er typisk kvinnefelle å bare leie. Du må være med på verdistigning! Anonymkode: 37738...880 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #12 Skrevet 21. november 2020 Hvor mye kan du bidra med i form av penger? Anonymkode: ba95f...f65
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #13 Skrevet 21. november 2020 Jeg er enig i at man ikke bør investere hundretusenvis av kroner i et hus man ikke eier en del av, men å mene at man skal kompenseres for alle praktiske bidrag og å si at det er penger ut av vinduet om det skulle bli brudd år fram i tid - dette handler jo også om å forbedre et hus man selv skal bo i og å gjøre en innsats for egen trivsel og bosituasjon. Man skal vokte seg for å bli altfor fokusert på kroner og øre i et parforhold (og i livet for øvrig). Anonymkode: eef8a...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #14 Skrevet 21. november 2020 Få en verditakst på huset før oppussing, og etter oppussing dersom du vil vite hvilke tall du har å forholde deg til. Om det blir brukt kr. 300.000 på oppussing, er det ikke nødvendigvis sånn at husets verdi stiger med kr. 300.000. Anonymkode: ba95f...f65 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #15 Skrevet 21. november 2020 Uten å eie deler av boligen, bør ikke TS legge inn en krone oppussingen. TS bør også få kraftig reduksjon i evt husleie om TS skal bruke tid og energi på å hjelpe til med det praktiske. Om du legger penger i oppussingen, og det blir slutt så har du kasta bort pengene og samtidig bidratt til økt verdi for x-samboeren din. Tinglysning som nevnt over her er det eneste som kan sikre deg. En takst på huset før og etter oppussing er da på sin plass. Og så regne ut hvor stor andel du har bidratt med av faktiske utgifter. Om du da står for 40% av kostnadene, skal du ha 40% av verdistigningen før/etter+tiden til brudd. En takst må da også til ved et brudd. Dette er da meget tungvint. Derfor sier jeg heller ar samboeren skal betale for alt og at TS heller skal spare pengene og få reduksjon, evt frafall, av husleie i perioden oppussingen pågår. Anonymkode: 4dfdc...542 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå