Gå til innhold

Sen utvikling på 1,5 åring, svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en som blir 18 mnd i desember. Født i uke 36+3, skulle egentlig bli satt i gang pga jeg fikk svangerskapsforgiftning, to dager før han kom av seg selv holdt jeg på å gå i bakken, hele kroppen bare sviktet og følte all kraft i kroppen bare gikk i bakken.😅 sikkert noe med blodtrykket. Men tror det var pga svforgiftning at han kom tidlig. Hadde det med første og men det kom ikke før termin. Lurer på om dette henger sammen eller ikke med det. Han går ikke enda, viser ingen interesse til å gå. Han går om vi holder han i begge hendene men sjeldent når vi holder i en hånd. Han setter seg bare ned. Han griner/syter KONSTANT. Skulle tro det var noe alvorlig gale. Han spiser ikke selv med skje/gaffel. Han får det ikke til. Tar jeg på han sko så hylgriner han exstremt akkurat som at noen skulle vært stygg med han. Han sover 2,5t om dagen og virker ganske trøtt. Før august så sov han 2-3 ganger om dagen. Alltid vært en sovegutt. Bare bror er så vidt borti han med en fot eller noe som ikke gjør vondt så hylgriner han. Tåler ingenting. Vil dette bli bedre når han begynner å gå? Har aldri hørt eller møtt en unge som er så grinete. 
han kan sitte på gulvet og grine helt ut av det blå, om morningen når vi gjør oss klar, fra han står opp til vi er i bilen, grining. 

har andre hatt det sånn? 
vetikke om han er treg pga svangerskapsforgiftning eller det at han er født for tidlig. Er bare ganske lei den griningen, kan ikke gi oppmerksomhet og kos konstant heller, får jo ikke laget middag en gang fordi han bare griner. 😅

Anonymkode: 0425e...8d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta dette med helsepersonell.

Barn er individer. Jeg har også hatt svangerskapsforgiftning i flere runder og tidligfødte barn. Men de var ikke slik som du beskriver.

Anonymkode: c299e...826

• Liker 1
Skrevet

Min jente er helt «normal» (4 år nå) men hun hylte også konstant. :P gråt av ALT. Unger er forskjellige. Noen krever mer enn andre. 

når det kommer til å gå så er han litt sen, men innenfor normalen? 18mnd er vel det som er seneste innenfor normalavvik. 

Anonymkode: ccc09...369

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta dette med helsepersonell.

Barn er individer. Jeg har også hatt svangerskapsforgiftning i flere runder og tidligfødte barn. Men de var ikke slik som du beskriver.

Anonymkode: c299e...826

Oki. Har vært på utredning på barneklinikken og helsesøster sier han er normal, men jeg og samboer ser jo at det er noe. Syns bare oppførsel er helt merkelig. Samboer tror jo nesten at han er syk på en måte. Er jo ikke normalt at det er så ekstremt som dette. 3 åringen har aldri vært i nærheten av sånn som han er, det er så slitsomt når vi ikke skjønner hva det er. Virker ikke som han har vondt eller noe, men ikke godt å si. Helsesøster bare utsetter og utsetter timen så kanskje vi bare skulle dratt til legen og fått ny henvisning til barneklinikken. 
men de har jo også sagt at alt er greit før. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min jente er helt «normal» (4 år nå) men hun hylte også konstant. :P gråt av ALT. Unger er forskjellige. Noen krever mer enn andre. 

når det kommer til å gå så er han litt sen, men innenfor normalen? 18mnd er vel det som er seneste innenfor normalavvik. 

Anonymkode: ccc09...369

Ja det er jo sant det. 😅 ja det stemmer. Men har veldig liten tro på at han går innen 2 uker.. så han må vel til sjekk uansett. Skulle muligens vært hos en manuellterapeut for å sjekke at det ikke er noe i ryggen som holder han igjen. 

Skrevet

Punkt 1: Ta opp din bekymring rundt den motoriske utviklingen hans med helsesykepleier. Ofte har helsestasjonene et lavterskeltilbud der man kan få en vurdering av fysioterapeut

Punkt 2: Dette er en alder hvor barnet er bevisst på at det skjer mye rundt ham, men han klarer ikke å formidle hva han selv tenker / ønsker. Lær deg enkle tegn som kan støtte opp om språkutviklingen hans. Dette kan gjøre underverker for et frustrert barn. Sjekk ut statped og tegn- til -tale.

Punkt 3: Dersom du ikke allerede har det: Skaff deg en GOD, ergonomisk bæresele/sjal. Da kan fint å ham på ryggen mens du får gjort det du skal, uten at det blir belastende for deg. Han får den nærheten han tydeligvis søker, uten sutring,  i tillegg til at det å sitte slik er stimulerende for både en mentale og fysiske utviklingen hans(han må bruke kjernemuskulaturen når han sitter slik)

Lykke til!

Anonymkode: ef380...411

Skrevet

Beklagerpølsefingre og skrivefeil i forrige innlegg. Regner med at du forstår innholdet. 

P.s. fysio vil ikke bare gi en evt vurdering, men også kunne komme med forslag til helsetiltak .

Pp.s. Ikke sammenligne barn nr to med barn nr en og tenk at du kan forvente det samme av dem. Søsken kan være VELDIG forskjellige. 

Anonymkode: ef380...411

Skrevet

Har utviklingen gått normalt sånn ellers? Tenker da på om han krabber, reiser seg selv. 

Jeg hadde prøvd å få en henvisning. De fleste reiser seg til slutt opp og går.

Anonymkode: 2b84c...396

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har utviklingen gått normalt sånn ellers? Tenker da på om han krabber, reiser seg selv. 

Jeg hadde prøvd å få en henvisning. De fleste reiser seg til slutt opp og går.

Anonymkode: 2b84c...396

Vært veldig sein men han reiser seg opp og krabber ja 😊 han kan gå vist han feks holder seg til ting. 

Skrevet

Min eldste gikk ved 18 mnd, men yngste først ved 21 mnd. Ingenting galt med noen av dem, men trege grovmotorisk mest pga mobile ledd i følge fysio. De har rett og slett trengt litt ekstra tid. Fysio sa også at det er fint om de krabber en stund før de går. 

Anonymkode: 02f3a...9da

Skrevet

Barn som er premature/dysmature er jo i risiko.. Og han høres jo litt treg ut. Ville tatt det opp med helsepersonell.

Anonymkode: 1b89f...4e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...