AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #1 Skrevet 21. november 2020 10.klassingen vår hadde en ekkel opplevelse på skolen i går og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Hun og en kompis av henne hadde hatt en «ertete»-tone i løpet av hele dagen. Hun beskrev det som litt-på-kanten kommentarer og vennskapelig «knuffing». Videre forteller hun at det var på hans initiativ men at de begge var like mye med på det. Hun hadde syntes det var gøy fram til på slutten av dagen da hun synes det ble litt mye, og dette sa hun fra om på hyggelig måte. (Noe sånn som «ahaha, sorry men nå gidder jeg ikke mer») Han sluttet ikke etter hun sa i fra og hun bestemte seg derfor for å ignorere kommentarer og knuffing. En av venninnene hennes skal ha begynt å filme henne og kompisen til en gruppeoppgave og da bestemte kompisen seg for å slå ganske hardt til henne i kjeven. Videre blir hun slått to ganger i overarmen (så hardt at det er blitt blåmerke der han slo). Slagene skulle visst være til filmen de spilte inn og hun fikk beskjed av venninna om å slå tilbake noe hun ikke gjorde, men heller ignorerte oppførselen hans. Kompisen velger deretter og dytte henne av stolen sin så hun faller i bakken og da forteller hun begeret hennes rant over så når resten av klassen foreslo at de to skulle ta det ute ble hun med på det. Hun forstod det som om at hun og kompisen skulle ha snøballkrig. Venninnen filmer fortsatt når de drar ut. Lærer er inne på klasserommet deler av tiden og får med seg noe av dette, men blir fortalt av andre elever at «volden» kompisen driver med er til oppgaven de holder på med så lærer griper ikke inn (merkelig nok). Når de 3 kommer ut blir min datter lagt i bakken av kompisen og slått, sparket og revet i øret. Både venninnen og kompisen så på dette som «vennskapelig» og «morsomt». Hun har et verkende sår i øret nå etter å ha blir dratt/slått i det. Det de holder på med ute blir også filmet. Min datter svarer tilbake med en flat håndflate i ansiktet hans. Dette mener jeg var mer selvforsvar enn det var «fortsettelse på slåssinga» fra hennes side. Når de etterhvert slutter og kommer seg inn igjen blir klassen sittende å se på denne filmen venninnen har tatt opp og ler veldig av den. Datteren min sitter sammen med de og ler med, men hun forteller at hun egentlig bare hadde lyst til å gråte. Dette turte hun ikke fordi hun ikke ville være «teit», «overdramatisk» eller «svak». Ingen virket å skjønne at dette ikke var ok for henne, enda hun blødde fra øret etter kompisen hadde dratt henne ned i bakken og at hun viste tydelig at slagene mot armen og kjeven gjorde vondt. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men trengte å lufte det. Føler ikke dette er noe greit i det hele tatt, særlig med synlige fysiske skader + video som har tatt opp alt. Jenta mi nekter at jeg skal ta det opp med skolen eller foreldrene til kompisen da «de er for store for sånn». Jeg skjønner henne, men jeg synes det var skikkelig fælt slik hun beskrev det og jeg fikk så vondt inni meg. Også synes jeg det er bekymringsverdig at ikke lærer brøyt inn.. Hva tenker dere? Noe å ta videre? Anonymkode: daf0b...415
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #2 Skrevet 21. november 2020 Jeg hadde tatt det videre. Har du sett filmen? Har du evt mulighet til å få den? Jeg syns det høres ut som om dette var planlagt fra "mobberne" ettersom de filmet og var enig om å ta det ute. Anonymkode: 54d08...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #3 Skrevet 21. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tatt det videre. Har du sett filmen? Har du evt mulighet til å få den? Jeg syns det høres ut som om dette var planlagt fra "mobberne" ettersom de filmet og var enig om å ta det ute. Anonymkode: 54d08...b5a Hun er sosialt akseptert og populær med mange venner. Hun forteller at alle, inkludert kompisen, virker å tro hun var med på «lekseslåssinga», og derfor syntes det var morsomt. Hun lo med da de så på filmen, fordi hun turte ikke si hun syntes det var ugreit.. Jeg tror ikke dette var ment som mobbing. Aldri hent noe slikt tidligere. Jeg skal høre over helga om det er noe mulighet for at jeg kan få se filmen. ts Anonymkode: daf0b...415
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #4 Skrevet 21. november 2020 Tror jeg ville lagt hodet i bløtt og kanskje snakket med lærer i fortrolighet, så man kunne funnet enn annen løsning enn "du slo min datter!" der hun risikerer å blir sosialt utestengt. Gutten virker ikke å ha riktige grenser og trenger kanksje evalureres for hjelp. Det er jo ikke noe som helst normalt med at en gutt går løs på jenter i den alderen. Anonymkode: 06444...d86 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 Her har jo hverken gutten, jenta di, venninnen eller de andre i klassen agert utfra noe som kan beskrives som sunne grenser. Jenta di tør ikke si ifra. Gutten tror det er greit. Det er sosialt akseptabelt å filme uten å vurdere noe som helst. De andre syns det er gøy. Det er veldig mye som er galt når en elevgruppe har denne typen sosial dynamikk. Anonymkode: 5f707...21c 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #6 Skrevet 21. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Her har jo hverken gutten, jenta di, venninnen eller de andre i klassen agert utfra noe som kan beskrives som sunne grenser. Jenta di tør ikke si ifra. Gutten tror det er greit. Det er sosialt akseptabelt å filme uten å vurdere noe som helst. De andre syns det er gøy. Det er veldig mye som er galt når en elevgruppe har denne typen sosial dynamikk. Anonymkode: 5f707...21c Dette 👆 Som jeg skulle sagt det selv. Og bekymringsverdig at lærer aksepterer vold (uansett hvir uskyldig barna sier det er) Jeg ville ringt skoleledelsen og fortalt om hendelsen. Ikke nødvendigvis for å ta det i plenum med elevene, men for å være ekstra på vakt ved slike usunne grenseoverskridende adferd, og kunne beskytte de som står fanget i det og ikke tør annet enn å "le med".. Jeg ser på dette med veldig bekymrede øyne. Man hører om svært unge gjenger i Oslo f. Eks som tøyer grenser, moral og syn på medmennesker og som utøver grov blind vold, filmer og ler av det. Det er kanskje slik det starter? Grensene for hva som blir akseptert fra andre og en selv blir bare skjøvet lenger og lenger foran seg. Anonymkode: 8a58d...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #7 Skrevet 21. november 2020 Jeg tror det er pga filmingen dette her har eskalert.... kompisen hadde kanskje ikke dratt det så langt dersom det ikke ble filmet? Hadde det vært min datter, hadde jeg tAtt en prat. Det er veldig viktig at hun lærer og tørr å sette egne grenser. Det er jo dette vi ser igjen i mange voldtektssaker. At jenta ikke viser veldig tydelig at hun ikke vil. Så jeg tror det er lurt at hun lærer seg dette, mtp hva hun kan møte i fremtiden. Hadde nok også nevnt det for lærer, så han kan snakke om grenser i klassen. Anonymkode: 67202...03a 1
Ulrikke Skrevet 21. november 2020 #8 Skrevet 21. november 2020 Jeg har ei i 10.klasse selv og skjønner godt at du har vondt i magen av dette! Jeg tror jeg ville tenkt på det og la det synke litt inn over helga. Jentungen her har en veldig ok kontaktlærer som jeg VET ville holdt informasjonen jeg ga henne for seg selv, men brukt den til å være mer obs på ting og til å samtale om relevante ting. Foreldrene til denne gutten ville jeg nok ikke involvert. Du skriver at dette er en gutt hun er venn med, og at hun selv var med på "tonen" de hadde i begynnelsen. Han burde ha stoppet, men 15 år gamle gutter har ikke alltid den kontrollen, og hjernene er jo ikke utviklet (ingen unnskyldning, men mer en forklaring). Jeg ville bekreftet for jentungen at han burde stoppet, men samtidig sagt at hun også har ansvar for å ikke "bli med" på en sånn fleip neste gang siden hun nå vet at det er vanskelig å stoppe. Som du sier, det var neppe vondt ment, men tenåringer blir fort dratt med i kampens hete, og det virket ikke som om de andre skjønte at dette var ubehagelig... En kjip opplevelse for henne, men hun får ta det med seg som en erfaring. Virker som om hun har forklart deg og forstått situasjonen godt. Men jeg ville tatt det med kontaktlærer med klar beskjed om at dette kun var ment som informasjon og overhodet ikke noe som skal tas opp med verken jenta eller gutten eller andre involverte, annet enn som generelle samtaler som IKKE kan linkes tilbake til denne hendelsen (ungdommer er ikke dumme), men det som evt skjer framover i tid. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Skrevet 21. november 2020 Nå jobber jeg på barneskole da, ikke u-skole, men har sett noe lignende hos spesielt de eldre elevene. Elever som tøffer seg og knuffer, kødder og tuller, også går det for langt. Sånn «vennskapelig småslåssing og roasting» ender OFTE dårlig. Mine elever får derfor IKKE lov til å holde på sånn. Jeg stopper det, og ber dem finne på noe annet. Samtidig lærer jeg dem å si stopp om de føler ting går for langt. At de må tørre å si fra selv om det bare er en lek. Din datter burde ha sagt fra på en tydelig måte at nå holder det! Virker som om hun var utydelig når det gjaldt om hun var med på lekeslåssingen eller ikke. Ikke at det var hennes feil at han kompisen ikke stoppa, han burde jo skjønt det første gangen. Men hva gjør man i en slik situasjon da? Bare tar slagene? Hun kunne også sagt fra til en voksen. Jeg har en regel med mine elever: si stopp, funker ikke det, gå vekk. Funker ikke det, si fra til en voksen og få hjelp. 10-klassinger kan fint spørre om hjelp fra en voksen. Anonymkode: f29b9...ff8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #10 Skrevet 21. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nå jobber jeg på barneskole da, ikke u-skole, men har sett noe lignende hos spesielt de eldre elevene. Elever som tøffer seg og knuffer, kødder og tuller, også går det for langt. Sånn «vennskapelig småslåssing og roasting» ender OFTE dårlig. Mine elever får derfor IKKE lov til å holde på sånn. Jeg stopper det, og ber dem finne på noe annet. Samtidig lærer jeg dem å si stopp om de føler ting går for langt. At de må tørre å si fra selv om det bare er en lek. Din datter burde ha sagt fra på en tydelig måte at nå holder det! Virker som om hun var utydelig når det gjaldt om hun var med på lekeslåssingen eller ikke. Ikke at det var hennes feil at han kompisen ikke stoppa, han burde jo skjønt det første gangen. Men hva gjør man i en slik situasjon da? Bare tar slagene? Hun kunne også sagt fra til en voksen. Jeg har en regel med mine elever: si stopp, funker ikke det, gå vekk. Funker ikke det, si fra til en voksen og få hjelp. 10-klassinger kan fint spørre om hjelp fra en voksen. Anonymkode: f29b9...ff8 Du som er lærer burde jo ha all kunnskap og erfaring om hvor vanskelig det kan være for nettopp eldre elever å be om hjelp fra en voksen?! Og at det er forskjell på små og store barn pa akkurat det. Anonymkode: 8a58d...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #11 Skrevet 21. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Du som er lærer burde jo ha all kunnskap og erfaring om hvor vanskelig det kan være for nettopp eldre elever å be om hjelp fra en voksen?! Og at det er forskjell på små og store barn pa akkurat det. Anonymkode: 8a58d...b2e Vanskelig ja, men det er faktisk det som er det beste i enkelte situasjoner. Bare fordi det er vanskelig så betyr det ikke at vi ikke skal oppfordre elevene til å gjøre det. Anonymkode: f29b9...ff8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå