AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #1 Del Skrevet 21. november 2020 Hei, Jeg er ny med planter og nå det begynner å bli mørkt om vinter. Jeg ønsker å skaffe meg vekstlys og lurer på om dere har noe anbefalinger som er ikke så fyrt og funker fint? Anonymkode: 04871...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #2 Del Skrevet 21. november 2020 En billig og bra løsning er å sette vekstlyspærer i "vanlige" lamper. IKEA har rimelige vekstlyspærer med E27-sokkel, og disse har hvitt lys som er behagelig å ha i oppholdsrom. Mange vekstlyspærer har derimot rosa/lilla lys (bl.a. fra Clas Ohlsson), noe som er bra for plantene men ikke spesielt behagelig for mennesker. Hvis du har Europris i nærheten har de vekstlys fra Nelson Garden. Disse er også bra, synes jeg. Disse får du mange steder, bl.a. Plantasjen, men Europris har ganske gode priser på dem. Generelt kan du se etter lyskilder med rundt 6500 Kelvin, som er bra for plantene. Anonymkode: 896c1...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #3 Del Skrevet 21. november 2020 Man trenger egentlig ikke vekstlys ... Hadde planter før det ble in også, uten at plantene døde av den grunn. Bare pass på å plassere alle planter i nærheten av vindu, helst i vinduskarm - også de som ikke skal ha direkte sol kan fint stå i vinduet om vinteren. Anonymkode: 8e934...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #4 Del Skrevet 21. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har Europris i nærheten har de vekstlys fra Nelson Garden. Disse er også bra, synes jeg. Disse får du mange steder, bl.a. Plantasjen, men Europris har ganske gode priser på dem. Jeg bor rett utenfor Drammen og alle Europrisbutikkene her i området har pakket bort alt fra Nelson Garden for å gjøre plass til julevarer. Det kommer frem igjen etter jul, når våren nærmer seg. Vil tro det er tilfelle de fleste steder. Anonymkode: 8a1ed...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. november 2020 #5 Del Skrevet 21. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En billig og bra løsning er å sette vekstlyspærer i "vanlige" lamper. IKEA har rimelige vekstlyspærer med E27-sokkel, og disse har hvitt lys som er behagelig å ha i oppholdsrom. Mange vekstlyspærer har derimot rosa/lilla lys (bl.a. fra Clas Ohlsson), noe som er bra for plantene men ikke spesielt behagelig for mennesker. Hvis du har Europris i nærheten har de vekstlys fra Nelson Garden. Disse er også bra, synes jeg. Disse får du mange steder, bl.a. Plantasjen, men Europris har ganske gode priser på dem. Generelt kan du se etter lyskilder med rundt 6500 Kelvin, som er bra for plantene. Anonymkode: 896c1...ac8 Jeg endte opp med å kjøpe disse fra Nelson Garden. Ikke det billigste, men enkelt å henge opp, avgir ikke mye varme og ikke helt håpløst lys når man skal ha det i rom hvor man oppholder seg (Hvis man skal ha det i kjelleren eller lignende spiller det jo ikke like stor rolle). 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger egentlig ikke vekstlys ... Hadde planter før det ble in også, uten at plantene døde av den grunn. Bare pass på å plassere alle planter i nærheten av vindu, helst i vinduskarm - også de som ikke skal ha direkte sol kan fint stå i vinduet om vinteren. Anonymkode: 8e934...f28 Jo, hvis man skal forkultivere innendørs så må man ha vekstlys og spesielt hvis man skal begynne å så nå og utover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #6 Del Skrevet 21. november 2020 1 minutt siden, Leo skrev: Jeg endte opp med å kjøpe disse fra Nelson Garden. Ikke det billigste, men enkelt å henge opp, avgir ikke mye varme og ikke helt håpløst lys når man skal ha det i rom hvor man oppholder seg (Hvis man skal ha det i kjelleren eller lignende spiller det jo ikke like stor rolle). Jo, hvis man skal forkultivere innendørs så må man ha vekstlys og spesielt hvis man skal begynne å så nå og utover. Tror du en som er "ny med planter" skal forkultivere og så? Anonymkode: 8e934...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. november 2020 #7 Del Skrevet 21. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor rett utenfor Drammen og alle Europrisbutikkene her i området har pakket bort alt fra Nelson Garden for å gjøre plass til julevarer. Det kommer frem igjen etter jul, når våren nærmer seg. Vil tro det er tilfelle de fleste steder. Anonymkode: 8a1ed...174 Jeg kjøpte på det lokale hagesenteret (Hageland) nå for et par uker siden og det var faktisk billigere enn på Europris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. november 2020 #8 Del Skrevet 21. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du en som er "ny med planter" skal forkultivere og så? Anonymkode: 8e934...f28 Det kan vel hende. En gang skal jo være den første Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Del Skrevet 21. november 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: En billig og bra løsning er å sette vekstlyspærer i "vanlige" lamper. IKEA har rimelige vekstlyspærer med E27-sokkel, og disse har hvitt lys som er behagelig å ha i oppholdsrom. Mange vekstlyspærer har derimot rosa/lilla lys (bl.a. fra Clas Ohlsson), noe som er bra for plantene men ikke spesielt behagelig for mennesker. Hvis du har Europris i nærheten har de vekstlys fra Nelson Garden. Disse er også bra, synes jeg. Disse får du mange steder, bl.a. Plantasjen, men Europris har ganske gode priser på dem. Generelt kan du se etter lyskilder med rundt 6500 Kelvin, som er bra for plantene. Anonymkode: 896c1...ac8 TS her Takk for svaret =) Jeg har søkt flere timer om vekstlys og tenker å begynner med å bytte en lysrør hjemme. Biltema har kategorisert 3000k for drivhus og 6500k dagslys for kjøkkenbenk. https://www.biltema.no/bygg/belysning/lyskilder/lysror/t8-2000022707 Jeg ble litt forvirret.... Anonymkode: 04871...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #10 Del Skrevet 21. november 2020 1 hour ago, Leo said: Det kan vel hende. En gang skal jo være den første Ja, kommer sikkert til å gjøre det i fremtiden 😃 Anonymkode: 04871...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #11 Del Skrevet 21. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Man trenger egentlig ikke vekstlys ... Hadde planter før det ble in også, uten at plantene døde av den grunn. Bare pass på å plassere alle planter i nærheten av vindu, helst i vinduskarm - også de som ikke skal ha direkte sol kan fint stå i vinduet om vinteren. Anonymkode: 8e934...f28 Skjønner det, men vil gjerne de skal se friskere ut 😃 Når jeg prøvde å kjøpe noe planter på finn, flere spurte om jeg har vekstlys 😅 De vil ikke selge til en som kan ikke ta vare på dem og få de til å se fint ut... Anonymkode: 04871...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå