Gå til innhold

Mor prater negativt om far til barna. Gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så inderlig lei meg i dag & vet ikke hvordan jeg kan få ting til å bli bedre for mannen og familien min. 

Jeg er gift med en fantastisk fin mann som stiller opp 100% for familien sin! Han har to flotte barn som jeg er heldig å være stemor til. 

Det jeg er lei meg for er at mor prater negativt om far (altså mannen min) til barna. Hun sier til barna at det er hans skyld at hun har dårlig råd og at de bare har en liten leilighet. Sannheten er at hun ble kjøpt ut av deres felles hjem for lenge siden og satt da igjen med en stor sum penger, hun får godt med barnebidrag og hun tjener greit. Men hun er veldig dårlig med penger og bruker alt hun har. Det er jo helt greit og hennes valg. Men det som ikke er greit er at hun skylder på mannen min for at hun ikke har penger. Og sier til barna at han ikke unner henne og barna å ha det godt sammen. Nå begynner dette å prege barna og sees forhold til far. Og da er det vanskelig å vite hva vi kan gjøre. For mannen min ønsker jo ikke å gjøre det som hun gjør - nemlig prate negativt om den andre forelderen. Dette er en helt fortvilet situasjon! Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor noen går inn for å prate ned den andre forelderen. Det skader jo faren & gjør han veldig lei seg, men det skader jo barna også når deres forhold til foreldrene blir preget av dette. 

Jeg måtte bare få dette ut et sted. Jeg kan ikke prate om dette med andre, synes jeg. 

Er det noen som har opplevd noe likende? Og kanskje har noen gode råd? Jeg tar imot innspill med åpne armer!! 

Anonymkode: 95970...526

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp direkte med mor at dette ødelegger for barna. Hvis hun trenger å lufte problemene sine som hun føler hun har må hun ta det med andre voksne. Ikke bruke barna 

Anonymkode: fda48...c2c

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp direkte med mor at dette ødelegger for barna. Hvis hun trenger å lufte problemene sine som hun føler hun har må hun ta det med andre voksne. Ikke bruke barna 

Anonymkode: fda48...c2c

Ja, jeg er helt enig med deg i at dette er den beste måten. Men mor svarer ikke far hverken på telefon, tekstmelding eller noen andre kanaler, dessverre. 

Skrevet

Så barna forteller dere dette?? Da er det vel bare å forklare dem hvordan alt henger sammen. Behøver jo ikke å snakke dritt om mor for det.  Bare si at far og mor eide et hus sammen og far kjøpte ut mor.  Nå som de er skilt så lever de hver for seg og har hver sin inntekt som de disponerer selv. Osv. Kan ikke skjønne at det er så komplisert. 

Anonymkode: 27096...523

• Liker 13
Skrevet

Far får dra mor med til familievernkontoret. Hvis hun nekter tenker jeg det er helt innafor å fortelle barna (uten å slenge dritt) hvordan ting henger sammen. De vil nok se det til slutt når de blir store og da er det kanskje mor de vender seg mot.

Anonymkode: 36370...eb5

• Liker 4
Skrevet

Far har ordnet med time på Familievernkontoret & ba henne om å slutte å involvere barna og at de to må kunne prate sammen. Hun ble bare rasende og mente at han burde skjønne at hun ikke har det bra & trenger mer penger. Det var ingen forståelse for at det hun gjør ikke er bra verken for barna eller deres forhold til far. 

Og hun har klart fremstille seg selv som en stakkarslig martyr overfor barna, og sagt at de må passe på henne. Barnefar og jeg var ikke klar over dette før det hadde gått en lengre periode, så dette inntrykket har dessverre fått satt seg hos barna. Og ja- far kan forklare noe til barna. Men det er en vanskelig balansegang hvordan man kan fremlegge fakta uten å prate dritt om mor, siden hun faktisk har kommer med løgner til barna. 

Det hele er så utrolig leit & mest av alt for barna.

Ts

Skrevet

Fatter ikke hva det er med slike "mødre", eller fedre for den saks skyld. Virker helt uegnet som foreldre. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far har ordnet med time på Familievernkontoret & ba henne om å slutte å involvere barna og at de to må kunne prate sammen. Hun ble bare rasende og mente at han burde skjønne at hun ikke har det bra & trenger mer penger. Det var ingen forståelse for at det hun gjør ikke er bra verken for barna eller deres forhold til far. 

Og hun har klart fremstille seg selv som en stakkarslig martyr overfor barna, og sagt at de må passe på henne. Barnefar og jeg var ikke klar over dette før det hadde gått en lengre periode, så dette inntrykket har dessverre fått satt seg hos barna. Og ja- far kan forklare noe til barna. Men det er en vanskelig balansegang hvordan man kan fremlegge fakta uten å prate dritt om mor, siden hun faktisk har kommer med løgner til barna. 

Det hele er så utrolig leit & mest av alt for barna.

Ts

Hvorfor er det vanskelig å fremlegge fakta uten å prate dritt om noen? Det klarer jeg ikke å forstå.

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mamma hadde like mye penger som pappa, men har brukt dem opp istedenfor å spare. 

Hun er voksen og tok noen dårlige økonomiske valg og da må hun ta konsekvensene av det. 

Jeg har bedre råd fordi jeg sparer og bruker pengene fornuftig. 

Jeg og mamma er foreldrene deres og elsker dere, men vi er ikke sammen lenger og må ta ansvar for eget liv og økonomi. 

At mamma sier det er min feil at hun har dårlig råd er ikke riktig. Jeg har ikke noe med hennes økonomi å gjøre. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det vanskelig å fremlegge fakta uten å prate dritt om noen? Det klarer jeg ikke å forstå.

Fordi fakta kanskje stiller moren i dårlig lys. Jeg forteller iallfall ikke barna fakta om exkona. Det får de eventuelt finne ut selv. Men det beste er kanskje om de ikke finner det ut og at hun tar seg sammen når barna blir eldre. Hevneren i meg vil at de skal få vite, men det er ikke til barnas beste!

Anonymkode: 0fe75...1a2

• Liker 1
Skrevet

Slik er det bare. 

Ekskona til kjæresten bidrar også til at barna skal tenke negativt om faren sin. Hver gang de er sure på pappa for et eller annet (får ikke den nye parfymen, må legge seg, hva som helst), får de full oppbacking hos mor om at far er en dust. Er de sure på mor og ringer far, så sier han at de må si unnskyld til mor. Han egger dem aldri mot henne.

Jeg ser ikke at det finnes noen "løsning" på dette, det innebærer jo at hun hadde tenkt rasjonelt og voksent, og det gjør hun ikke.

Du må stole på at far klarer å ha et godt forhold til barna likevel, og at de ser denne dynamikken tydeligere som voksne. 

Anonymkode: a9ad1...2ac

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så inderlig lei meg i dag & vet ikke hvordan jeg kan få ting til å bli bedre for mannen og familien min. 

Jeg er gift med en fantastisk fin mann som stiller opp 100% for familien sin! Han har to flotte barn som jeg er heldig å være stemor til. 

Det jeg er lei meg for er at mor prater negativt om far (altså mannen min) til barna. Hun sier til barna at det er hans skyld at hun har dårlig råd og at de bare har en liten leilighet. Sannheten er at hun ble kjøpt ut av deres felles hjem for lenge siden og satt da igjen med en stor sum penger, hun får godt med barnebidrag og hun tjener greit. Men hun er veldig dårlig med penger og bruker alt hun har. Det er jo helt greit og hennes valg. Men det som ikke er greit er at hun skylder på mannen min for at hun ikke har penger. Og sier til barna at han ikke unner henne og barna å ha det godt sammen. Nå begynner dette å prege barna og sees forhold til far. Og da er det vanskelig å vite hva vi kan gjøre. For mannen min ønsker jo ikke å gjøre det som hun gjør - nemlig prate negativt om den andre forelderen. Dette er en helt fortvilet situasjon! Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor noen går inn for å prate ned den andre forelderen. Det skader jo faren & gjør han veldig lei seg, men det skader jo barna også når deres forhold til foreldrene blir preget av dette. 

Jeg måtte bare få dette ut et sted. Jeg kan ikke prate om dette med andre, synes jeg. 

Er det noen som har opplevd noe likende? Og kanskje har noen gode råd? Jeg tar imot innspill med åpne armer!! 

Jeg synes at dere må være en stemme av sannhet og rettferdighet ovenfor barna. 

Si noe som "forstår at dere blir lei dere og at det som mamma sier får dere til å bli sinte på meg. Men jeg synes det er urettferdig fordi det har seg slik at pappa har allerede sendt mamma masse penger når vi skilte oss. Disse pengene ville hun velge selv om hun ville spare eller bruke på nytt hus. Mamma sin leilighet akkurat nå er jo fin, er den ikke det da? Men om mamma vil bruke pengene hun fikk av pappa når vi skilte oss så kan vi hjelpe mamma å flytte. 

Anonymkode: 8661e...d50

• Liker 2
Skrevet

Hva lærer mannen din barna sine om penger? Hos oss er vi ganske tydelige på at voksne har ansvar for sin egen økonomi. Dette er det fryktelig viktig for meg at de tar med seg videre.

Jeg skjønner ikke hvorfor du framstiller det som om det står mellom å legge seg ned og ta i mot all dritt eller baksnakke tilbake. Kort og greit: "som alle andre har mamma ansvar for sin egen økonomi og mamma er en knakende flink dame så når hun bestemmer seg for å ta tak i pengeproblemene sine så kommer hun til å ordne opp på null komma niks."

Her synes jeg du og mannen skal gå foran med et godt eksempel, TS, og nekte å eskalere denne saken.

• Liker 4
Skrevet

Det er et godt poeng at det er en mellomting mellom å legge seg flat og prate dritt om moren. Far har pratet med eldste nå og fremlagt de fakta som kan fremlegges uten å prate dritt om mor. Vi ble enige om at han måtte si noe nå, siden mor aktivt går inn for å ødelegge forholdet mellom far og barn. Men vi prøver med en forsiktig tilnærming, for vi ønsker at barna skal ha godt forhold til begge foreldrene sine. 

Det er så sårt når det går ut over barna! 

Takk for alle innspill, det hjelper å både kunne lufte bekymringene og få innspill! 

TS

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi fakta kanskje stiller moren i dårlig lys. Jeg forteller iallfall ikke barna fakta om exkona. Det får de eventuelt finne ut selv. Men det beste er kanskje om de ikke finner det ut og at hun tar seg sammen når barna blir eldre. Hevneren i meg vil at de skal få vite, men det er ikke til barnas beste!

Anonymkode: 0fe75...1a2

Det er slik vi tenker også. 
TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...