AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Hei. Jeg jobber med barn det ikke er mulig å holde avstand til. Dersom en av disse får påvist corona så kommer noen av oss ansatte til å måtte være i kontakt med dem. Dette vil høyst sannsynlig foregå uten forsvarlig verneutstyr. Vi vil dermed utsette oss for smitte. En del av de ansatte er i risikogruppen, eller bor med mennesker som er i risikogruppen. Det gjør ikke jeg. Vet dere om jeg har noen krav hvis denne problemstilling oppstår? Eventuelt hvilke krav jeg kan stille dersom jeg frivillig «ofrer» meg? Anonymkode: 791af...6a1
stan Skrevet 21. november 2020 #2 Skrevet 21. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg jobber med barn det ikke er mulig å holde avstand til. Dersom en av disse får påvist corona så kommer noen av oss ansatte til å måtte være i kontakt med dem. Dette vil høyst sannsynlig foregå uten forsvarlig verneutstyr. Vi vil dermed utsette oss for smitte. En del av de ansatte er i risikogruppen, eller bor med mennesker som er i risikogruppen. Det gjør ikke jeg. Vet dere om jeg har noen krav hvis denne problemstilling oppstår? Eventuelt hvilke krav jeg kan stille dersom jeg frivillig «ofrer» meg? Anonymkode: 791af...6a1 Hvis det er personer som er mistenkt for eller har påvist korona skal de i karantene. Skal du jobbe i nærkontakt med disse så har du krav på sikkerhetsutstyr. Dette skal arbeidsgiver ha planer for. Har dette vært diskutert med verneombud og tillitsvalgte? 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #3 Skrevet 21. november 2020 Jeg skjønner ikke helt. Er du helsepersonell som ikke kommer til å ha verneutstyr? Hvordan jobber du med barn? Hvis du jobber i skole/barnehage vil du jo ikke ha noe med det barnet etter at det har fått påvist covid-19, (før friskt osv) men kan ha utsatt deg for smitte på forhånd. Det er vanskelig å vite, men kollegaer i risikogruppe vet heller ikke. Man kan heller ikke gå rundt med verneutstyr på disse institusjonene. Det sies vel at barn ikke smitter like lett som voksne. jeg jobber selv med1-2 åringer. Hvis vi merker at et barn blir sykt/er syk så må vi bare gi den omsorg vi kan gi fram til barnet blir hentet. Jeg hadde ikke fått meg til å ta på munnbind/vernedrakt eller liknende. men jeg har kanskje misforstått deg? Anonymkode: 46fd9...92f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #4 Skrevet 21. november 2020 Du ofrer deg ved å være å jobb? Du kan ikke kreve ekstra kompensasjon for å utføre jobben din, men du kan naturligvis gå i dialog og spørre om det er mulig å få noen kompensasjon. Anonymkode: 763fe...d05 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 Eneste grunnen du har for å være i nærkontakt med covid-19 barn er ved helseinstitusjoner. Da har man smittervenutstyr man bruke og ikke minst, kan bruke. Virker ikke som du jobber med dette? Anonymkode: 8eef4...833
Knirke Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 Hvis dette er noe oppriktig går rundt og tenker på, så ville jeg byttet jobb. Alle jobber med mennesker/barn har en viss risiko for å pådra seg smittsomme sykdommer, og sånn har det vært siden tidenes morgen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 2 minutter siden, Knirke skrev: Hvis dette er noe oppriktig går rundt og tenker på, så ville jeg byttet jobb. Alle jobber med mennesker/barn har en viss risiko for å pådra seg smittsomme sykdommer, og sånn har det vært siden tidenes morgen. Enig. Jeg jobber i varehandel og har flere hundre kunder hver dag. Har selvfølgelig glass foran kasse, spriter hendene hele tiden, vasker "over alt" og har munnbind tilgjengelig dersom det ikke er mulig å holde avstand til kundene. Folk hoster og nyser rett som det er, men du vet aldri hvem som er smittet eller smittebærere. Det er risikoen man bare må ta når man jobber med mennesker. Du kan jo også bruke munnbind og sørge for bra renhold og personlig hygiene, uansett hvor du jobber? Anonymkode: f7406...318 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #8 Skrevet 22. november 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Eneste grunnen du har for å være i nærkontakt med covid-19 barn er ved helseinstitusjoner. Da har man smittervenutstyr man bruke og ikke minst, kan bruke. Virker ikke som du jobber med dette? Anonymkode: 8eef4...833 Jeg vil tro at f.eks de som jobber på barnevernsinstitusjoner med daglig omsorg for små barn ikke bare kan kle seg ut i fullt smittevernsutstyr. Små barn trenger nære omsorgspersjoner som de kan klemme og se ansiktet på. Anonymkode: 93c13...c02 1
Maleficenta Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 På 20.11.2020 den 23.38, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg jobber med barn det ikke er mulig å holde avstand til. Dersom en av disse får påvist corona så kommer noen av oss ansatte til å måtte være i kontakt med dem. Dette vil høyst sannsynlig foregå uten forsvarlig verneutstyr. Vi vil dermed utsette oss for smitte. En del av de ansatte er i risikogruppen, eller bor med mennesker som er i risikogruppen. Det gjør ikke jeg. Vet dere om jeg har noen krav hvis denne problemstilling oppstår? Eventuelt hvilke krav jeg kan stille dersom jeg frivillig «ofrer» meg? Anonymkode: 791af...6a1 Jobber som sykepleier. Vi fikk applaus vi... 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 Høres ut som du jobber på avlastningsbolig for barn? Vet det flere steder er laget lister over ansatte som da kan gå i isolasjon sammen med disse barn. Altså være på jobb og flytte inn for å unngå at mange forskjellige er i smittefare. Da er det typisk de som ikke har familie hjemme og selv ikke er i risikosone som har meldt meg. Forstår det ikke er mulig å kjøre fult smittevernutstyr 24/7 på slike plasser, og selv om man prøver å gjøre det litt ved forkjølelse går det bare for en liten periode. Kompesasjonen vil for dette eskaleres av vanlige lønnsrater. Dvs at om du jobber 100% vil fort lønnen din eskalere overtid og du får dobbelt betalt for hver time. Dvs om din vanlige arbeidsdag gir deg 7,5 timer * 300,- i lønn = 2250 vil du nå for dette døgnet få: 10,5 timer ekstra (dagvakt) * 600,- = 6300,- + kveld/helg noen hundrelapper. Om barnet sover får du nok bare betalt for hver tredje time natt så da blir det to til timer for 600,- - altså 1200,-. Dvs at i døgnet får du 9750,- Utenom fastlønn vil du altså få 105 000, ekstra for 14 dager i isolasjon sammen med barnet om du ikke kan gå ifra og er bundet til å være der. Anonymkode: 02937...086 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå