Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå eier jeg en liten leilighet med mannen min, og den er ganske liten på grunn av jeg har lite inntekt. 
Finnes det fortsatt den lover/ regler om at begge må ha nok inntekt til å betale boliglånet?
Problemet er jeg har mer egenkapital, men har lav inntekt og fikk derfor ikke låne mye penger til vår første leilighet. Mannen min kunne låne mer alene enn sammen med meg....

Er det fortsatt sånt nå? Håper virkelig å bytte til en litt større leilighet.

Anonymkode: 61e22...155

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan låne max 5 ganger inntekten med fradrag for annen gjeld. Har du lav inntekt er det ikke sikkert banken vil strekke seg så langt som 5x.

Anonymkode: cc2c5...314

Skrevet

Så lenge dere totalt tjener nok, så skal det være bra nok. I alle fall om dere er gift, men samboerskap også.

Her tjener jeg lite, han tjener mye. Det teller selvsagt negativt at jeg har lav inntekt, men jeg også oppsparte midler. Sammen med mannen fikk vi et godt lån. 

Husk at 5x inntekt ikke gjelder hvis dere har en bil eller barn. Mannen din skal ikke kunne låne mer alene enn sammen med deg, med mindre du har masse gjeld i tillegg. Gå til flere banker :) 

Anonymkode: 1f14a...e6f

Skrevet

Dere kan vell gjøre en løsning hvor han låner 2 milioner og du 1 million, men da eiger han meir av boligen. Eventuelt at du låner mindre men setter inn meir egenkapital. 

Anonymkode: 1b5ba...f6f

Skrevet

TS 😃

Jeg synes det var en rart lov, men den kom ut noe måneder før jeg kjøpte min første leilighet. Det var ca. 3 år siden og jeg har ikke følgt med nye lover i det siste. Men håper virkligen de har endret, tenker å spørre banken på mandag.

Anonymkode: 61e22...155

Skrevet

Hvorfor skriver dere ikke samboerkontrakt og kjøper sammen? Finn en bank som aksepterer det, så lånet dere i begge sitt navn og så stiller han med inntekt og du med egenkapital , sammen får dere noe flott !

Anonymkode: 57459...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...