AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Hva gjør man da egentlig? Konkret? Jeg har sparepenger, men de er ment å skal gå til barnet mitt, som om få år fyller 28 (spart i mitt navn fordi alle sier det er best å spare i eget navn, ikke barnas navn pga rettigheter med lånekasse etc), samt egenkapital i tilfelle jeg skulle klare å kjøpe bolig. Det er ikke mye der, foreløpig 20.000 til barn og 60.000 selv. Dette er spart opp av tidligere lønn, og AAP, samt en slump arv. Et familiemedlem sa at om jeg havnet i karens kunne jeg overføre pengene til hen og si det tilbakebetaling av lån, slik at jeg slapp å bruke av sparepengene før jeg søkte sosialstønad. Er dette en mulighet? Ja, jeg spør seriøst, det er sårt sparte penger og jeg at om ikke lenge vil jeg trenge både vaskemaskin, kjøleskap, komfyr og sofa, fordi jeg leier møblert. Jeg aner jo ikke enda om de godkjenner uføretrygd, og jeg virkelig på dette "nav-stresset" folk om,og er helt på felgen. Anonymkode: 9bc41...b34
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Hadde jeg vært deg ville jeg overført pengene nå. Er det mulig? Ja. Er det lov? Ville ikke tro det. Men utrolig kjipt å miste de pengene, spesielt de til barnet. Anonymkode: 681d7...6eb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Det kan du få straff for, så ikke gjør det. Du må nok desverre bruke sparepengene dine før du får sosialstønad. Og det vil jo synes, på selvangivelse f.eks. Du trenger ikke være redd for karens, så fremt du ikke har ME elle fibromyalgi. Det er disse to gruppene som blir herja med. Anonymkode: b6aec...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 Du må ikke overføre pengene til hen. Dit er bedre. Anonymkode: 95c3f...cde
Traktor Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg vært deg ville jeg overført pengene nå. Er det mulig? Ja. Er det lov? Ville ikke tro det. Men utrolig kjipt å miste de pengene, spesielt de til barnet. Anonymkode: 681d7...6eb Oppfordrer du til svindel?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #6 Skrevet 21. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan du få straff for, så ikke gjør det. Du må nok desverre bruke sparepengene dine før du får sosialstønad. Og det vil jo synes, på selvangivelse f.eks. Du trenger ikke være redd for karens, så fremt du ikke har ME elle fibromyalgi. Det er disse to gruppene som blir herja med. Anonymkode: b6aec...9d7 Har også skjønt at det er vanskelig å få innvilget ufør med ME og fibromyalgi. Hvordan er det f.eks med angst og depresjon? Anonymkode: f84f0...65f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #7 Skrevet 21. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også skjønt at det er vanskelig å få innvilget ufør med ME og fibromyalgi. Hvordan er det f.eks med angst og depresjon? Anonymkode: f84f0...65f Det behandles som alle andre lidelser. Har du nok dokumentasjon går det nok bra skal du se. Anonymkode: b6aec...9d7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #8 Skrevet 22. november 2020 Det er flere diagnoser, en spesifikk revmatisk diagnose, fibromyalgi, tilbakevendende depresjon over flere år, GAD, sosial angst, migrene, insomi, prolapser. Alt er vel dokumentert av fastlege, spesialist, psykolog og tiltaksarrangør. Men dette "nav-stresset", det kjenner jeg på. Anonymkode: 03d6b...359
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 Her var det mye tulleinnlegg. Selvsagt kan TS bruke pengene sine på akkurat hva hun vil. Det er ikke noe krav om at AAP-mottakere må spare, i tilfelle de mister stønaden. Om hun vil betale ned gjeld, gi vekk alt sammen til hjemløse katter eller dra på en kjempedyr ferie er hennes sak. Når man søker om sosialstønad, må man imidlertid oppgi alle midler man disponerer, og eier man noe av verdi kan det medføre avslag. Det er også straffbart å unnlate å opplyse om eiendom. Hvis du har planer for pengene, bruk dem nå, mens du faktisk har mulighet til å disponere dem. Anonymkode: d51be...75f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 Jeg verst jeg om tre år må ha ny leilighet, for da går leiekontrakten ut, og huseier skal selge boligen, så da må jeg bruke av sparepengene for å kjøpe nye møbler. Eventuelt se om jeg får brukt sparepengene til egenkapital. Det får jeg ikke gjort -idag- derfor mente familiemedlemmer at hen kunne være "sparebanken" min dersom jeg havner i karens, og passe på disse pengene, og siden vi tidligere har en nær familiær relasjon kan vi skrive kontrakt på St dette er tilbakemelding av lån (selvom det nødvendigvis ikke er det, men i tilfelle nav spør hvorfor pengene er overført) jeg kan selvfølgelig opprette en konto i barns navn og sette en del i barnets navn, for nav kan ikke kreve at jeg bruke barnets midler, det er ikke lov, men det krever at barnets far faktisk får tilgang til disse pengene og det er ganske risky. Anonymkode: 03d6b...359
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #11 Skrevet 22. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er flere diagnoser, en spesifikk revmatisk diagnose, fibromyalgi, tilbakevendende depresjon over flere år, GAD, sosial angst, migrene, insomi, prolapser. Alt er vel dokumentert av fastlege, spesialist, psykolog og tiltaksarrangør. Men dette "nav-stresset", det kjenner jeg på. Anonymkode: 03d6b...359 Det er ikke diagnosen/ diagnosene som bestemmer om man får uføretrygd, men arbeidsevne/ restarbeidsevne. Hvor mye eller lite man kan klare å jobbe. Anonymkode: f84f0...65f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke diagnosen/ diagnosene som bestemmer om man får uføretrygd, men arbeidsevne/ restarbeidsevne. Hvor mye eller lite man kan klare å jobbe. Anonymkode: f84f0...65f Jeg vet det, det var egentlig et svar til brukeren som mente det var vanskelig å få det innvilget med diagnosen fibromyalgi/ME. Jeg mente bare å si at jeg har sammensatte plager, som er vel dokumentert, og jeg klarer ikke jobbe på nåværende tidspunkt da jeg ikke er tilstrekkelig behandlet for min revmatisme og det slår ut på flere punkter, og igjen påvirker arbeidsevnen min. Anonymkode: 03d6b...359
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #13 Skrevet 22. november 2020 På 20.11.2020 den 23.42, AnonymBruker skrev: Det kan du få straff for, så ikke gjør det. Du må nok desverre bruke sparepengene dine før du får sosialstønad. Og det vil jo synes, på selvangivelse f.eks. Du trenger ikke være redd for karens, så fremt du ikke har ME elle fibromyalgi. Det er disse to gruppene som blir herja med. Anonymkode: b6aec...9d7 Jeg har hjernesvulst og er nå i karens etter 8 år på AAP. Kusinen min har fibromyalgi og fikk ufør etter 2 år på AAP. Så diagnose er ingen pekepinn på hvordan Nav behandler sakene. Anonymkode: f328e...04a 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det, det var egentlig et svar til brukeren som mente det var vanskelig å få det innvilget med diagnosen fibromyalgi/ME. Jeg mente bare å si at jeg har sammensatte plager, som er vel dokumentert, og jeg klarer ikke jobbe på nåværende tidspunkt da jeg ikke er tilstrekkelig behandlet for min revmatisme og det slår ut på flere punkter, og igjen påvirker arbeidsevnen min. Anonymkode: 03d6b...359 hva med kontorjobb? eller jobbe i et magasin? Hvor mye greier du skrive hver dag før smertene kommer? Greier du skrive litt uten store smerter hadde jeg vurdert en jobb der du kan ha hjemmekontor, og selv legge opp dagene. Anonymkode: e3ec7...95e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hva med kontorjobb? eller jobbe i et magasin? Hvor mye greier du skrive hver dag før smertene kommer? Greier du skrive litt uten store smerter hadde jeg vurdert en jobb der du kan ha hjemmekontor, og selv legge opp dagene. Anonymkode: e3ec7...95e Jeg hadde en kontorjobb, det gikk ikke. Var prøvd mye tilrettelegging over flere år. Jeg har blant annet leddgikt som går utover flere ledd, blant annet fingerledd, håndledd, hofter og bekken. En periode gikk det OK fordi jeg klarte meg tåelig med Behandlingsreise og biologisk medisin, men jeg var en av de som ikke fikk reise i fjor, ble avlyst i år, kommer nok ikke til neste år og kan tidligst komme meg avgårde igjen i 2022. Utviklet antistoffer på de fleste biologiske medisinene, og står nå uten i påvente av at overlegene skal vurdere om jeg får prøve ny. Anonymkode: 03d6b...359
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #16 Skrevet 22. november 2020 På 20.11.2020 den 23.18, AnonymBruker skrev: Hva gjør man da egentlig? Konkret? Jeg har sparepenger, men de er ment å skal gå til barnet mitt, som om få år fyller 28 (spart i mitt navn fordi alle sier det er best å spare i eget navn, ikke barnas navn pga rettigheter med lånekasse etc), samt egenkapital i tilfelle jeg skulle klare å kjøpe bolig. Det er ikke mye der, foreløpig 20.000 til barn og 60.000 selv. Dette er spart opp av tidligere lønn, og AAP, samt en slump arv. Et familiemedlem sa at om jeg havnet i karens kunne jeg overføre pengene til hen og si det tilbakebetaling av lån, slik at jeg slapp å bruke av sparepengene før jeg søkte sosialstønad. Er dette en mulighet? Ja, jeg spør seriøst, det er sårt sparte penger og jeg at om ikke lenge vil jeg trenge både vaskemaskin, kjøleskap, komfyr og sofa, fordi jeg leier møblert. Jeg aner jo ikke enda om de godkjenner uføretrygd, og jeg virkelig på dette "nav-stresset" folk om,og er helt på felgen. Anonymkode: 9bc41...b34 Svar på spørsmålet ditt er at alt man har av midler må brukes før man kan få sosialstønad, også ungenes sparepenger må man bruke. Har man bil må denne selges, og i enkelte tilfeller bolig. Man skal ikke eie noen ting annet enn klær og innbo når man mottar sosialstønad. Om du lurer unna oppsparte midler, kan det godt hende at Nav får snusen i det. Eller hvis du plutselig har råd til å kjøpe nytt innbo rett etter at du er ferdig med karensåret. Nå er det dessuten flere politiske partier som sloss med å få fjernet karensåret, men det er valg til neste høst, så det kan selvsagt bare være valgflesk for å få velgere. Håper uansett at karensåret fjernes, for det er uverdig å sette syke mennesker i den økonomiske knipen de blir satt i. Jeg begynner snart på AAP, og gruer meg til fremtiden, om jeg skal være nødt til å leve på sosialen om 3 år, og jeg har jobbet i 35 år, betalt skatt og bidratt i samfunnet. Anonymkode: f84f0...65f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #17 Skrevet 22. november 2020 Jeg leste en plass her inne, finner det ikke nå, at dersom penger står i barnets navn og barnets konto, kan ikke nav kreve at disse brukes, fordi dette er barnets verdi. Skal lete litt til, men de kan ikke kreve at man "stjeler" fra barna, og jeg mener bankene var tydelige på det også. I dette tilfellet er det snakk om å overføre pengene nå, før jeg eventuelt havner i karens, enda noen mnd igjen av søknaden, og vil da ha pengene stående stående på kontoen hos familiemedlemmet ut karensperioden. Og opplyse til nav at det er tilbakebetaling av lån. Anonymkode: 03d6b...359
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #18 Skrevet 22. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste en plass her inne, finner det ikke nå, at dersom penger står i barnets navn og barnets konto, kan ikke nav kreve at disse brukes, fordi dette er barnets verdi. Skal lete litt til, men de kan ikke kreve at man "stjeler" fra barna, og jeg mener bankene var tydelige på det også. I dette tilfellet er det snakk om å overføre pengene nå, før jeg eventuelt havner i karens, enda noen mnd igjen av søknaden, og vil da ha pengene stående stående på kontoen hos familiemedlemmet ut karensperioden. Og opplyse til nav at det er tilbakebetaling av lån. Anonymkode: 03d6b...359 Det er veldig ulik praksis rundt omkring. Når man f.eks er samboere, så har man ikke gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre, men mange opplever å ikke få sosialhjelp når man er samboer og denne har grei nok inntekt til å førsørge partneren. Hele greiene med Nav og sosial er helt sykt når det kommer til oss nordmenn og vi blir syke og må ha hjelp fra det offentlige. Anonymkode: f84f0...65f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #19 Skrevet 22. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig ulik praksis rundt omkring. Når man f.eks er samboere, så har man ikke gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre, men mange opplever å ikke få sosialhjelp når man er samboer og denne har grei nok inntekt til å førsørge partneren. Hele greiene med Nav og sosial er helt sykt når det kommer til oss nordmenn og vi blir syke og må ha hjelp fra det offentlige. Anonymkode: f84f0...65f Jeg er ikke samboer, er enslig forsørger. Anonymkode: 03d6b...359
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #20 Skrevet 22. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er det dessuten flere politiske partier som sloss med å få fjernet karensåret, men det er valg til neste høst, så det kan selvsagt bare være valgflesk for å få velgere. Håper uansett at karensåret fjernes, for det er uverdig å sette syke mennesker i den økonomiske knipen de blir satt i. Jeg begynner snart på AAP, og gruer meg til fremtiden, om jeg skal være nødt til å leve på sosialen om 3 år, og jeg har jobbet i 35 år, betalt skatt og bidratt i samfunnet. Anonymkode: f84f0...65f Den er temmelig absurd, tankegangen om at etter tre år på AAP er du frisk nok til å jobbe ett år før du igjen går på AAP. Eller at folk kan trues til å bli friske. Anonymkode: fef83...eb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå