Gå til innhold

Fem barn i hver klasse har blitt utsatt for vold i hjemmet - tenk på det før dere vil stenge skolene igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forskning fra 2019 viser til at 200 000 barn har blitt utsatt for vold i hjemmet i Norge. Nå ønsker en del å stenge skolene igjen. Selvfølgelig blir en del av tilfellene fanget opp, og barnevernet koblet inn, men det gjelder overhodet ikke alle.

I artikkelen jeg linker til manes skolene og barnehagene til å gjøre mer, og det bør de selvfølgelig. Samtidig vet vi at det blir enda vanskeligere for dem å følge med når elevene og barna ikke er på skolen eller barnehagen. På toppen av det hele ser vi kommuner bruker helsesykepleiere til smittevernsarbeid fremfor oppfølging av barna. Det er rimelig krise.

Nå vil mange av dere at disse barna skal være hjemme hver dag og ha hjemmeskole, sammen med disse foreldrene, som i mars og april.

Greit å ha litt perspektiv når man snakker om å redusere smitte.

https://www.nrk.no/nar-foreldre-skader-barn/fem-barn-i-hver-skoleklasse-har-vaert-utsatt-for-vold-hjemme-_-fagfolk-roper-varsko-1.14778847

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Example skrev:

Forskning fra 2019 viser til at 200 000 barn har blitt utsatt for vold i hjemmet i Norge. Nå ønsker en del å stenge skolene igjen. Selvfølgelig blir en del av tilfellene fanget opp, og barnevernet koblet inn, men det gjelder overhodet ikke alle.

I artikkelen jeg linker til manes skolene og barnehagene til å gjøre mer, og det bør de selvfølgelig. Samtidig vet vi at det blir enda vanskeligere for dem å følge med når elevene og barna ikke er på skolen eller barnehagen. På toppen av det hele ser vi kommuner bruker helsesykepleiere til smittevernsarbeid fremfor oppfølging av barna. Det er rimelig krise.

Nå vil mange av dere at disse barna skal være hjemme hver dag og ha hjemmeskole, sammen med disse foreldrene, som i mars og april.

https://www.nrk.no/nar-foreldre-skader-barn/fem-barn-i-hver-skoleklasse-har-vaert-utsatt-for-vold-hjemme-_-fagfolk-roper-varsko-1.14778847

Hvorfor får ikke disse barna hjelp til vanlig ? Noe svikter. Ikke bra og bli utsatt for vold etter kl 15 heller...

• Liker 31
Skrevet
Akkurat nå, J.E skrev:

Hvorfor får ikke disse barna hjelp til vanlig ? Noe svikter. Ikke bra og bli utsatt for vold etter kl 15 heller...

Det er nok et komplisert spørsmål med mange svar. Det første er vel at ikke alle fanges opp. Senere er det vel at det kan være en berøringsangst blant ansatte i skoler og barnehager, der man hele tiden må sjonglere mellom samarbeid med hjemmet, elevens beste, sitt ansvar for å melde og skolens bevissthet på denne problematikken. Andre problemer kan være kapasitetmangel i barnevernstjenesten og mangel på reelle alternativer for barna. Saker som barnevernet er involvert i, men barna likevel blir boende. Norge blir presset via tapte rettsaker i EMD, hvor foreldrene vinner frem. Dessverre. Også det mest åpenbare, at man politisk, både nasjonalt og lokalt nedprioriterer ressurser som kan være med på å fange opp tilfeller som skjer.

Det som er helt sikkert er at skolen er et fristed for mange barn og unge, og stedet hvor mange slike saker faktisk blir fanget opp og meldt inn.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, Example skrev:

Et annet perspektiv er alle barna som mobbes på skolen hver dag. 6 % ifølge denne undersøkelsen: 

https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/elevundersokelsen-2019-mobbing-og-arbeidsro/

Disse hadde kanskje hatt mer bruk for åpne fritidsaktiviteter enn åpne skoler. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette og er mer bekymret nå enn i vår. Vi vet at barn i innvandrerfamilier er overrepresentert i statistikken, og det er i bydeler med høy innvandrer tetthet smitten er høyest. Så når skoler/klasser/lærere blir satt i karantene er det disse barna det gjelder. Med ansatte i karantene vil de få et betydelig dårligere tilbud. Forresten er det lovet at helsesøster er fredet i denne runden, så det argumentet er ikke lengre gyldig.

Skrevet

Og hvordan har disse barna utenfor ordinær skoletid???

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, RoNo skrev:

Jeg har tenkt mye på dette og er mer bekymret nå enn i vår. Vi vet at barn i innvandrerfamilier er overrepresentert i statistikken, og det er i bydeler med høy innvandrer tetthet smitten er høyest. Så når skoler/klasser/lærere blir satt i karantene er det disse barna det gjelder. Med ansatte i karantene vil de få et betydelig dårligere tilbud. Forresten er det lovet at helsesøster er fredet i denne runden, så det argumentet er ikke lengre gyldig.

Og likevel velger kommuner å gjøre dette. Helt utrolig.

Samtidig er det også vanskeligere for helsesykepleiere å fange opp elever når de ikke er på skolen. Når barna sitter hjemme i stua med mor og far hjemme, er det vanskelig å snakke med helsesykepleier om det skjer ting. Helsesykepleier bør være et lav-terskel-tilbud, som barna føler de trygt kan bruke uten at nødvendigvis mor eller far blir varslet umiddelbart om det kommer frem ting.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

Og likevel velger kommuner å gjøre dette. Helt utrolig.

Samtidig er det også vanskeligere for helsesykepleiere å fange opp elever når de ikke er på skolen. Når barna sitter hjemme i stua med mor og far hjemme, er det vanskelig å snakke med helsesykepleier om det skjer ting. Helsesykepleier bør være et lav-terskel-tilbud, som barna føler de trygt kan bruke uten at nødvendigvis mor eller far blir varslet umiddelbart om det kommer frem ting.

Ja det er jammen ikke greit. Vi ender uansett i en situasjon der mange barn som burde vært på skolen ikke kan være der. Og de barna i ressurssterke områder/familier som har trygge rammer, er de som ikke må være hjemme fra skolen. Jeg leste en statistikk om at de barna de var bekymret for før nedstengning klarte seg mye bedre enn fryktet, og mange fikk det bedre. Mener det gjaldt barn under PPT tjenesten. Uansett, alle må gjøre sitt for å hjelpe og være oppmerksom for å fange opp disse barna.

Gjest Lille Potet
Skrevet (endret)

Jeg var et sånt barn så jeg kan gi ei forklaring på hvordan man beskytter seg selv i et slikt hjem etter 15.00. 

Når jeg sto opp 07.30 laget jeg ei ekstra matpakke. Når jeg kom hjem fra skolen lyttet jeg til stuedøra. Var mamma våken lista jeg meg kjempefort opp på rommet mitt, og spiste matpakka som jeg hadde gjemt unna. Så lista jeg meg ut igjen for å dra på trening. Klærne mine håndvasket jeg 05.00 om morgenen en gang i uka. Mamma var ferdig med å drikke da, og sov tungt. Klærne tørka jeg på rommet mitt (så jeg stinka alltid). Trengte jeg penger tok jeg en pose eller to med tomme ølbokser. Hele kjelleren var full. Et rom på ca 20 kvadrat, det var 1 meter høyt med bokser. Hun la selvsagt ikke merke til det. 

Hvis mamma ikke var våken enda kunne jeg lage ostesmørbrød eller hente meg litt melk. Men hørte jeg hun sto opp måtte jeg bare liste meg fort bort. Fikk hun fatt i meg da fikk jeg juling. 

Ingen kunne vite dette. Jeg var flink på skolen, god i idrett og hadde alltid lommepenger. Jeg lukta bare litt rart, og var litt tynn. Skolen var den beste plassen i hele verden. Jeg kom først, og gikk sist. 

Endret av Lille Potet
Skrevet
3 minutter siden, Lille Potet skrev:

Jeg var et sånt barn så jeg kan gi ei forklaring på hvordan man beskytter seg selv i et slikt hjem etter 15.00. 

Når jeg sto opp 07.30 laget jeg ei ekstra matpakke. Når jeg kom hjem fra skolen lyttet jeg til stuedøra. Var mamma våken lista jeg meg kjempefort opp på rommet mitt, og spiste matpakka som jeg hadde gjemt unna. Så lista jeg meg ut igjen for å dra på trening. Klærne mine håndvasket jeg 05.00 om morgenen en gang i uka. Mamma var ferdig med å drikke da, og sov tungt. Klærne tørka jeg på rommet mitt (så jeg stinka alltid). Trengte jeg penger tok jeg en pose eller to med tomme ølbokser. Hele kjelleren var full. Et rom på ca 20 kvadrat, det var 1 meter høyt med bokser. Hun la selvsagt ikke merke til det. 

Hvis mamma ikke var våken enda kunne jeg lage ostesmørbrød eller hente meg litt melk. Men hørte jeg hun sto opp måtte jeg bare liste meg forr bort. Fikk hun fatt i meg da fikk jeg juling. 

Så under høytider, ferier og pandemier må man ta i mot en hel mer juling for å få tak i mat. 

Ingen kunne vite dette. Jeg var flink på skolen, god i idrett og hadde alltid lommepenger. Jeg lukta bare litt rart, og var litt tynn. Skolen var den beste plassen i hele verden. Jeg kom først, og gikk sist. 

Jeg er så lei meg for at du hadde en slik jævlig oppvekst. Ble helt på gråten når jeg leste det du skrev. 😔Håper det har gått bra med deg på tross av dette, og at du har det godt i dag💛

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, Lille Potet skrev:

Hvis mamma ikke var våken enda kunne jeg lage ostesmørbrød eller hente meg litt melk. Men hørte jeg hun sto opp måtte jeg bare liste meg fort bort. Fikk hun fatt i meg da fikk jeg juling. 

Kom en tåre i øyekroken her nå 💔 ord blir fattige , men håper av hele mitt hjerte at du har det bra i dag ❤️

• Liker 4
Gjest Lille Potet
Skrevet
Akkurat nå, Tough cookie skrev:

Jeg er så lei meg for at du hadde en slik jævlig oppvekst. Ble helt på gråten når jeg leste det du skrev. 😔Håper det har gått bra med deg på tross av dette, og at du har det godt i dag💛

Det har gått greit nok. Det har jo hatt sine konsekvenser; angst, depresjon, ptsd og en borderlinediagnose. Men har jobb, bolig og en god mann. 

Det er mange som har hatt det, og har det slik. Det blir dagligdags, og du trur alle har det slik. Helt til du blir invitert hjem på middag til noen med en normal familie. Det er først da problemene starter. Du skjønner med et sjokk at du sjøl lever i uverdige forhold. Så kommer de psykiske utfordringene. 

Jeg aner ikke hva man skal gjøre med slikt? Ingen varsla så vidt jeg vet. 

Gjest Lille Potet
Skrevet
2 minutter siden, Sh999 skrev:

Kom en tåre i øyekroken her nå 💔 ord blir fattige , men håper av hele mitt hjerte at du har det bra i dag ❤️

Takk❤️

Skrevet

Nå må dere jammen meg kutte ut. At dere ikke skjems over å insinuerer at foreldre i dette landet ikke klarer å ta seg av barna sine. At dere ikke blir forbanna på en regjering som bruker media til å spre dette budskapet. At dere ikke samler dere i protest mot slike drittpakker mot norske foreldre. Tror dere kanskje at dette er rettet mot noen andre enn dere? Når media omtaler disse dårlige foreldrene som ikke klarer å ta seg av barna sine - tror dere kanskje det er noen andre enn dere de mener? Alle andre, men ikke deg? 

Dette er nok et bevis på hvordan dette landet har blitt, og dere adopterer budskapet som de lydige, indoktrinerte sauene som dere er. Sprer det videre. "Norske foreldre klarer ikke ta seg av barna sine," er mantraet, "hvis ikke skolene holdes åpne så må de stakkars norske barna være hjemme med sine ubrukelige foreldre, og da blir de mishandlet." 

Skolene må redde barna i dette landet fra foreldrene sine, det er man tydeligvis enige om. Skolene - det offentlige - må redde barna. Tenk for en grusom skjebne at de stakkars barna må være hjemme med foreldrene, de ubrukelige norske foreldrene, som ikke evner annet enn å mishandle.

Se for dere at de hadde sagt det samme til besteforeldrene deres, til den generasjonen. At dere ikke skjemmes. At dere ikke evner å se hvordan dere blir påvirket. At dere ikke samler dere i protest mot dette vanviddet.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, etnavn skrev:

Nå må dere jammen meg kutte ut. At dere ikke skjems over å insinuerer at foreldre i dette landet ikke klarer å ta seg av barna sine. At dere ikke blir forbanna på en regjering som bruker media til å spre dette budskapet. At dere ikke samler dere i protest mot slike drittpakker mot norske foreldre. Tror dere kanskje at dette er rettet mot noen andre enn dere? Når media omtaler disse dårlige foreldrene som ikke klarer å ta seg av barna sine - tror dere kanskje det er noen andre enn dere de mener? Alle andre, men ikke deg? 

Dette er nok et bevis på hvordan dette landet har blitt, og dere adopterer budskapet som de lydige, indoktrinerte sauene som dere er. Sprer det videre. "Norske foreldre klarer ikke ta seg av barna sine," er mantraet, "hvis ikke skolene holdes åpne så må de stakkars norske barna være hjemme med sine ubrukelige foreldre, og da blir de mishandlet." 

Skolene må redde barna i dette landet fra foreldrene sine, det er man tydeligvis enige om. Skolene - det offentlige - må redde barna. Tenk for en grusom skjebne at de stakkars barna må være hjemme med foreldrene, de ubrukelige norske foreldrene, som ikke evner annet enn å mishandle.

Se for dere at de hadde sagt det samme til besteforeldrene deres, til den generasjonen. At dere ikke skjemmes. At dere ikke evner å se hvordan dere blir påvirket. At dere ikke samler dere i protest mot dette vanviddet.

Nå tviler jeg på at man mener at alle foreldre ikke greier det, men det er like fullt et stort nok problem til at en betydelig minoritet av foreldre ikke egentlig er gode nok omsorgspersoner. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Example skrev:

Forskning fra 2019 viser til at 200 000 barn har blitt utsatt for vold i hjemmet i Norge.

Statistikk fra SSB forteller oss at det i 2019 var ca 1,1 millioner barn i Norge. Hvis disse tallene du legger frem stemmer, er dette nesten 20% av alle barna i Norge. Så da blir påstanden din at 20% av barna i Norge mishandles. Akkurat. I så tilfelle er norske foreldre de desidert dårligste foreldrene i verden, og overgår alle andre land med en ekstrem margin når det gjelder å mishandle egne barn. Kanskje man bare skal levere barna til barnevernet og det offentlige straks de er født, siden norske foreldre helt åpenbart diskvalifiserer på startstreken, om vi tar disse tallene for god fisk. 

I neste omgang må man stille spørsmål til kilden for denne forskningen. Og hva som eventuelt er lagt til grunn for disse tallene. Er det angivelig mishandling det er snakk om? Altså alle grunnløse påstander fremsatt av enten barnevern eller en forsmådd tidligere ektefelle, men uten reelle bevis? 

Er alle dere andre enige om at det er palusibelt at 20% av barna i Norge blir mishandlet? 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Nå tviler jeg på at man mener at alle foreldre ikke greier det, men det er like fullt et stort nok problem til at en betydelig minoritet av foreldre ikke egentlig er gode nok omsorgspersoner. 

Det finnes ikke perfekte mennesker, slik vi i dette landet pålegger hverandre å være. Det finnes ikke perfekte foreldre. Likevel er det langt imellom menneskelig ufullkommenhet og mishandling av barn. Og i de ekstremt få tilfeller hvor det faktisk forekommer mishandling i hjemmet, er som regel skolene de siste som får tak i dette. De barna som blir mishandlet er som regel de samme barna som faller utenfor, blir mobbet, holder seg for seg selv og holder tankene sine for seg selv. De små, grå musene som aldri blir fanget opp av det offentlige. Så nei, jeg tviler på at det hjelper å holde skolene åpne. Tvert imot får disse barna anledning til å bli utsatt for enda mer vanskeligheter fra mobbere i skolegården, og må håndtere denne vanskelige hverdagen i tillegg til hva som eventuelt foregår hjemme.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, etnavn skrev:

Statistikk fra SSB forteller oss at det i 2019 var ca 1,1 millioner barn i Norge. Hvis disse tallene du legger frem stemmer, er dette nesten 20% av alle barna i Norge. Så da blir påstanden din at 20% av barna i Norge mishandles. Akkurat. I så tilfelle er norske foreldre de desidert dårligste foreldrene i verden, og overgår alle andre land med en ekstrem margin når det gjelder å mishandle egne barn. Kanskje man bare skal levere barna til barnevernet og det offentlige straks de er født, siden norske foreldre helt åpenbart diskvalifiserer på startstreken, om vi tar disse tallene for god fisk. 

I neste omgang må man stille spørsmål til kilden for denne forskningen. Og hva som eventuelt er lagt til grunn for disse tallene. Er det angivelig mishandling det er snakk om? Altså alle grunnløse påstander fremsatt av enten barnevern eller en forsmådd tidligere ektefelle, men uten reelle bevis? 

Er alle dere andre enige om at det er palusibelt at 20% av barna i Norge blir mishandlet? 

I Norge er det forbudt med oppdragervold og dette er en av årsakene til at vi har høyere statistikk enn andre land. Jeg er helt enig i at Norge gjør det riktig å forby dette, men vi har en betydelig jobb i å forebygge dette. 

Skrevet
5 minutter siden, etnavn skrev:

Det finnes ikke perfekte mennesker, slik vi i dette landet pålegger hverandre å være. Det finnes ikke perfekte foreldre. Likevel er det langt imellom menneskelig ufullkommenhet og mishandling av barn. Og i de ekstremt få tilfeller hvor det faktisk forekommer mishandling i hjemmet, er som regel skolene de siste som får tak i dette. De barna som blir mishandlet er som regel de samme barna som faller utenfor, blir mobbet, holder seg for seg selv og holder tankene sine for seg selv. De små, grå musene som aldri blir fanget opp av det offentlige. Så nei, jeg tviler på at det hjelper å holde skolene åpne. Tvert imot får disse barna anledning til å bli utsatt for enda mer vanskeligheter fra mobbere i skolegården, og må håndtere denne vanskelige hverdagen i tillegg til hva som eventuelt foregår hjemme.

Vi snakker ikke om at man må være fullkommen som menneske, men i stand til å ivareta foreldrerollen. Og det er det altså ikke alle som er. Vi snakker ikke om flertallet, men en betydelig minoritet av foreldre i befolkningen. Nei, skolene er ikke perfekte til å avdekke mishandling eller neglisjering av barn de heller, men det er i det minste en mye større sannsynlighet til å fange opp en del av disse barna når de er på skolen. Det er derfor det er viktig å holde skolene åpne!

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, Lille Potet skrev:

Ingen varsla så vidt jeg vet. 

Vondt å lese om oppveksten din. Og dette er det samme som jeg har erfart i forhold til alle jeg kjenner som kommer fra samme oppvekst - ingen varslet, skolen hjalp ikke til, barna ble enten ikke trodd eller så var de for flinke til å dekke over for foreldrene. I noen tilfeller var foreldrene for flinke til å dekke over, og sa eventuelt at barna hadde "god fantasi" eller var lystløgnere hvis de prøvde å si ifra om forholdene hjemme. Ergo er det ikke nødvendigvis et absolutt likhetstegn mellom å holde skolene åpne og å avdekke mishandling i hjemmene.

4 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Det er derfor det er viktig å holde skolene åpne!

Jeg tror ikke det. Jeg tror det legger enda mer tyngde på barneskuldre som allerede er lesset tungt ned. Jeg tror dette blir misbrukt som argument for å holde skolene åpne. Steng skolene, og slutt å mistro alle foreldrene i dette landet. Steng skolene, så vi blir kvitt koronaen en gang for alle. Og steng skolene, og gi de stakkars barna som blir mobbet en pause fra mobberne.

9 minutter siden, RoNo skrev:

forbudt med oppdragervold og dette er en av årsakene til at vi har høyere statistikk

Ja, dette er løgnen som blir spredd til alle de indoktrinerte nordmennene. Tror du virkelig på dette? At det er fordi vi i dette landet er så mye bedre mennesker, vi tåler så innmari mye mindre vold, og derfor har vi høyere statistikk. På grunn av at vi er så mye bedre mennesker, så har vi en statistikk på at 20%, eller hvert femte barn, blir mishandlet i dette landet - noe som i seg selv tyder på det motsatte. At vi er forferdelig mye dårligere mennesker, mange ganger mer voldelige og egentlig helt ubrukelige som foreldre. Eller er tankerekken at alle foreldre over hele planeten er like ille, men blir ikke fanget opp av statistikk? I så tilfelle må vi kanskje ta et skritt tilbake og evaluere hele menneskeheten på nytt, for da blir påstanden din at hvert femte barn over hele kloden blir mishandlet. Eller altså hver femte familie er ikke egnet til å ha barn. 

Kanskje på tide å ta ett skritt tilbake ifra disse vanvittige påstandene som stadig blir tredd nedover hodene våre. Ærlig talt. 

• Liker 3
  • Opprett ny...