AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Nå er jeg drittlei av klaging og syting av at det ikke er nok, eller noen mørkhuda (eller andre hudfarger), homofile, lesbiske osv i tv-program. Er det slik at det ikke kan bli laget serie av «bare» hvite, mørkhuda, eller en annen minoritet? Skjønner ikke helt gamet. Både i 71* nord ble det nevnt, og det kom nå nylig kritikk av «basic bitch». Hva er greia? 2020, året man skal bli krenka for ALT. Anonymkode: 04173...847 20
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #2 Skrevet 21. november 2020 Enig! Det blir for dumt. Anonymkode: 1634d...591 12
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #3 Skrevet 21. november 2020 Var en serie for en stund siden med blant annet jenny skavland, som også fikk kritikker for det samme, de svarte at det er ikke så lett når de ikke fant skuespillere med minoritetsbakgrunn med erfaring eller kunnskap nok til en hovedrolle. Anonymkode: 7f472...710 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #4 Skrevet 21. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var en serie for en stund siden med blant annet jenny skavland, som også fikk kritikker for det samme, de svarte at det er ikke så lett når de ikke fant skuespillere med minoritetsbakgrunn med erfaring eller kunnskap nok til en hovedrolle. Anonymkode: 7f472...710 Det er sant. Ofte jeg legger merke til at "den mørkhudede" i norske filmer og serier er plagsomt dårlig til å spille troverdig. Når det er sagt, så er det viktig å peke på skjevheter. Gad vite jeg ble drittlei av norske filmer om "problemen til ung norsk hvit mann i Oslo"-bølgen som gikk på 2000-tallet, der det bare var norske unge menn i hovedrollene! Vi trenger mer mangfold og synsvinkler i norsk film. Hvor er kjerringene? Humorfilm med 50-årige damer? Anonymkode: 9499c...fe3 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 Det er en uting å bli krenket av dette. Se på dine egen vennegjeng. Hvor mange med minoritetsbakgrunn er det i en sånn gjeng? Anonymkode: 01c18...703 10
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #6 Skrevet 21. november 2020 Jeg er drittlei av folk som blir krenket av at folk blir krenket. Drit og dra 🖕så flott for dere at dere føler dere så normale og tror dere er kongene og dronningene på haugen. Anonymkode: ce4f0...97b 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #7 Skrevet 21. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en uting å bli krenket av dette. Se på dine egen vennegjeng. Hvor mange med minoritetsbakgrunn er det i en sånn gjeng? Anonymkode: 01c18...703 Ingen😅 Kjenner faktisk ingen mørkhudete. Vet om et par som er homofile/lesbiske, men de er ikke i min krets. Jeg er overhode ikke fordomsfull, men jeg bare kjenner ingen🤷♀️ Jeg går jo ikke rundt for å finne en person av minoritetsbakgrunn for å bli venn med. Anonymkode: 1634d...591 9
Callisto83 Skrevet 21. november 2020 #8 Skrevet 21. november 2020 Av en eller annen mystisk grunn skjer det ikke i f.eks skisporten. Eller sport generelt. Da er jo prestasjon den avgjørende faktoren, og ikke identitet. 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Skrevet 21. november 2020 Jeg kjenner både norske og utenlandske mørkhudede. Lesbiske og homofile likeså. Til og med en trans. De er i vennegjeng, arbeidsmiljø og slekt. Ser virkelig ikke problemet med at de skriver dem inn i serier og filmer. Norge er ikke som i 1960. Men vi trenger jo ikke at det på død og liv MÅ være sånn i absolutt alle serier. Men det er ikke noe nytt. Har sett mange musikkvideoer fra 90-tallet og jaggu var det «kvotert» inn en av annen hudfarge enn de andre. Anonymkode: a2601...0b9 1
solmåneogstjerner Skrevet 21. november 2020 #10 Skrevet 21. november 2020 (endret) Hvis du ser gjennom nrk-appen, og regner ut antallet 'minoritetspersoner' i serier (spesielt for ungdom), nyheter, debattprogrammer osv, så vil man nok se at 'de' er overrepresentert ifht befolkningsandelen. Spesielt om man ser bort fra serier/filmer som omhandler faktiske hendelser (fra 'gamle dager') Endret 21. november 2020 av solmåneogstjerner 10
kvikksand9 Skrevet 21. november 2020 #11 Skrevet 21. november 2020 Først: kan vi slutte å kaste ordet krenka hver gang noen kommer med en kommentar? Det var et fint og saklig innlegg hun skrev, hun var ikke krenka. Virker av og til de som roper ordet "krenka" blir mer krenket over at noen har blitt "krenka". Synes det er viktig å inkludere mangfold. Da snakker jeg ikke bare om hvit/svarte/asiatiske/arabere osv, men inkluder forskjellige sosiologisk økonomisk bakgrunn, forskjellige kultur, forskjellige klasse, forskjellig geografisk standpunkt. Det er vel ikke så vanskelig å inkludere en jente fra en annen kultur i en norsk komedie serie. Trenger ikke å skrive inn "jeg-er-fra-en-annen-kultur" scenarioet inn i serien. Personen kan være til stede, ha de samme problemene som en vanlig nordmann uten at det skal virke som om personen har blitt "kvotert" inn. Trenger ikke å være en annen hudfarge engang, men noen fra eks-jugoslavia/polen etc hadde jo hjulpet. Og ja, det handler om talent. Men helt ærlig, hvor mange ganger har ikke vi sett hvite nordmenn spille dårlig i seier og filmer? +Hvordan skal minoritetsbakgrunn bli flinkere til å spille i film og tv-serier når de ikke blir tilbudt rollen? Noen nevnte i sport handler det om prestasjon, og ikke identitet, men handler ikke litteratur/film/serier og andre kunstnerisk medium om identitet? 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en uting å bli krenket av dette. Se på dine egen vennegjeng. Hvor mange med minoritetsbakgrunn er det i en sånn gjeng? Anonymkode: 01c18...703 Ca. 30-40% faktisk. Men jeg er enig. Det viktigste er at man er god nok til å spille en rolle. Det er samma hvor du kommer ifra, hudfargen eller religion. Anonymkode: df2b9...301 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #13 Skrevet 22. november 2020 Jeg synes man skal være forsiktig med å mene så mye når man selv hører til majoriteten. Det er lett å ha store og krafitge meninger om ting som ikke går ut over en selv. Anonymkode: ff530...04a 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes man skal være forsiktig med å mene så mye når man selv hører til majoriteten. Det er lett å ha store og krafitge meninger om ting som ikke går ut over en selv. Anonymkode: ff530...04a Det går jo ikke ut over en person fordi han/hun er mørkhuda, gi deg. Jeg regner med at når man skal sette sammen skuespillere i en serie eller film så er det talentet som er førsteprioritet og ikke hudfarge! Finner de ingen mørkhudede som er gode nok til en rolle, nei da blir det alt for dumt å skal ansette en mørkhudet bare på trass, eller for å redde sin egen ræv og unngå drama og at folk med minoritrtsbakgrunn ikke skal bli krenka av det. Det må da være lov å være hvit på tv også?? Alt folk skal bli krenka av...det er så tåpelig at jeg har ikke ord 🙈 Kan ikke folk bare slappe av?? Vi bor i Norge, hvor det fortsatt er flest hvithudede mennesker. Ingenting feil med at det blir representert i serier og på tv. Anonymkode: dfc2c...328 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det går jo ikke ut over en person fordi han/hun er mørkhuda, gi deg. Jeg regner med at når man skal sette sammen skuespillere i en serie eller film så er det talentet som er førsteprioritet og ikke hudfarge! Finner de ingen mørkhudede som er gode nok til en rolle, nei da blir det alt for dumt å skal ansette en mørkhudet bare på trass, eller for å redde sin egen ræv og unngå drama og at folk med minoritrtsbakgrunn ikke skal bli krenka av det. Det må da være lov å være hvit på tv også?? Alt folk skal bli krenka av...det er så tåpelig at jeg har ikke ord 🙈 Kan ikke folk bare slappe av?? Vi bor i Norge, hvor det fortsatt er flest hvithudede mennesker. Ingenting feil med at det blir representert i serier og på tv. Anonymkode: dfc2c...328 Anonymkode: ff530...04a 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #16 Skrevet 22. november 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Var en serie for en stund siden med blant annet jenny skavland, som også fikk kritikker for det samme, de svarte at det er ikke så lett når de ikke fant skuespillere med minoritetsbakgrunn med erfaring eller kunnskap nok til en hovedrolle. Anonymkode: 7f472...710 Oiii, lurer på hvorfor det er vanskelig å finne rutinerte skuespillere med minoritetsbakgrunn. Kan det være fordi det er få muligheter og de derfor har problemer med å få roller?🙃 Anonymkode: 41b5b...b4c 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #17 Skrevet 22. november 2020 På 20.11.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev: Nå er jeg drittlei av klaging og syting av at det ikke er nok, eller noen mørkhuda (eller andre hudfarger), homofile, lesbiske osv i tv-program. Er det slik at det ikke kan bli laget serie av «bare» hvite, mørkhuda, eller en annen minoritet? Skjønner ikke helt gamet. Både i 71* nord ble det nevnt, og det kom nå nylig kritikk av «basic bitch». Hva er greia? 2020, året man skal bli krenka for ALT. Anonymkode: 04173...847 Synes man må ha minst en person med rødt hår og fregner med i alt som går på TV. Anonymkode: 541ce...787 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #18 Skrevet 22. november 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor er kjerringene? Humorfilm med 50-årige damer? https://montages.no/2012/03/hustruer-trilogien-1975-1985-1996/ Anonymkode: c3653...3f2
kvikksand9 Skrevet 22. november 2020 #19 Skrevet 22. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går jo ikke ut over en person fordi han/hun er mørkhuda, gi deg. Jeg regner med at når man skal sette sammen skuespillere i en serie eller film så er det talentet som er førsteprioritet og ikke hudfarge! Finner de ingen mørkhudede som er gode nok til en rolle, nei da blir det alt for dumt å skal ansette en mørkhudet bare på trass, eller for å redde sin egen ræv og unngå drama og at folk med minoritrtsbakgrunn ikke skal bli krenka av det. Det må da være lov å være hvit på tv også?? Alt folk skal bli krenka av...det er så tåpelig at jeg har ikke ord 🙈 Kan ikke folk bare slappe av?? Vi bor i Norge, hvor det fortsatt er flest hvithudede mennesker. Ingenting feil med at det blir representert i serier og på tv. Anonymkode: dfc2c...328 Nå tar jeg Basic Bitch som et eksempel ettersom det er den serien som har blitt trukket fram. Nå vet jeg ikke hvordan audition prosessen har vært i denne serien, men oftest er det tre alternativer: 1. Åpen audition- ingen krav om hvordan du må se ut; utenom å være jente i 20-30 årene. (ingen ønske om hudfarge) 2. Åpen audition- Krav: jente i 20-årene, slank, blond, hvit osv 3. Serieskaperen/headhunter finner skuespiller på egenhånd. De får tak i tidligere skuespiller som de kjenner fra før osv. De har preferanse om fysikken. Det sier jo seg selv at scenarioet 2 og 3 inkludere ikke mennesker som kommer fra minoritetsbakgrunn. Da kan man ikke si at mørkhudede ikke er flinke nok, når de aldri får sjansen til å prøve seg? Slik sett, blir jo norske hvite mennesker like mye "kvotert" når man kun spør etter en norsk hvit person. Det er en selvfølge at man ikke kan plassere inn en mørkhudet person i hvilken som helst rolle. Hadde vært merkelig om det var en svart muslim dame som var moren til tre ginger unger og foreldrene var norske og hvite. Men sånn som i serien Basic Bitch som som omhandler fire jenter fra fire forskjellige familier der handlingen handler om vennegjeng. Det er jo en perfekt mulighet til å inkludere en jente fra en annen minoritet. Om det fire personer i hovedrollen, blir 75% av hvithet representert. Fortsatt lov å være hvit da 🤪 Ja, det er flest hvite i Norge, men urbane byer inneholder et ganske stort mangfold(spesielt Oslo). 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #20 Skrevet 22. november 2020 Nå er jo Jan Thomas med i 85% av alle tv-programmer som sendes på norsk tv. Så det må jo veie kraftig opp. Anonymkode: 597df...dec 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå