Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan du tro på både menneskers visdom og Bibelens visdom når de motsier hverandre?

Denne verdens visdom er dårskap for Gud. For det er skrevet: Han fanger de vise i deres egen list - 1Korinter 3:19

creation-vs-evolution-86-728.jpg

Hvelvingen.jpg

749c2ef76a16bbae713e49b39df74d91.jpg

998b183f536071ea4d2fb55fb173793a.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det ikke slik at vi for lenge siden har oppnådd evnen til å velge, og alt etter det er prøving, feiling og muligens forbedring?

Gjennom tidene har mennesker prøvd å forklare det ufattelige som er selve den totale virkeligheten, og religioner er noe av dette, vitenskap er et annet eksempel.

Men samme hva vi mennesker sier eller gjør, samme hvilke ord vi bruker, så eksisterer verden og hele virkeligheten.

Anonymkode: 84a76...1ae

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke slik at vi for lenge siden har oppnådd evnen til å velge, og alt etter det er prøving, feiling og muligens forbedring?

Gjennom tidene har mennesker prøvd å forklare det ufattelige som er selve den totale virkeligheten, og religioner er noe av dette, vitenskap er et annet eksempel.

Men samme hva vi mennesker sier eller gjør, samme hvilke ord vi bruker, så eksisterer verden og hele virkeligheten.

Er du kristen?

Dette er spørsmål var ment til de som tror på Bibelen som Guds ord, og tar det for å være sannheten og til å stole på.

Skrevet

Enkelt! Som kristen velger jeg å ikke tolke alt i det gamle testamentet bokstavelig. Problem løst. 

Anonymkode: 05ac4...845

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt! Som kristen velger jeg å ikke tolke alt i det gamle testamentet bokstavelig. Problem løst. 

Så alt er motsatt av verdens visdom, men du tror begge er sann? To motstridende teorier kan ikke begge være riktig.

Du tror ikke det kan være som Bibelen sier; at mennesker lyver og Gud ikke kan lyve?

Handler vel mer om man ønsker å passe inn i denne verden og ikke tør stå på det Gud har sakt, av menneskefrykt.

Hvordan tolker du dette da? Nasa kan henge i seler og bruke grønnskjerm, men de er til å stole på, eller lyver de og Guds ord treng ikke tilpasses menneskers visdom?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med det nye testamentet? Tolker du det bokstavelig?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, 1 korinter 15:1-4 skrev:

Så alt er motsatt av verdens visdom, men du tror begge er sann? To motstridende teorier kan ikke begge være riktig.

Du tror ikke det kan være som Bibelen sier; at mennesker lyver og Gud ikke kan lyve?

Handler vel mer om man ønsker å passe inn i denne verden og ikke tør stå på det Gud har sakt, av menneskefrykt.

Hvordan tolker du dette da? Nasa kan henge i seler og bruke grønnskjerm, men de er til å stole på, eller lyver de og Guds ord treng ikke tilpasses menneskers visdom?

Jeg skjønner ikke hva du mener. Kom deg litt ut av bobla og formuler deg som om jeg aldri har snakket med deg før. Ikke bruk YouTubevideor for å fylle inn. 

3 minutter siden, esk skrev:

Hva med det nye testamentet? Tolker du det bokstavelig?

Stort sett 😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett 😊

Hvorfor mener du at nt er mer korrekt enn gt, da?

• Liker 2
Skrevet

Poenget med skapelsesberetningene (ja, det er to forskjellige) er ikke hvordan verden ble skapt, men av hvem. Det er det korte svaret. Vitenskapen vil aldri kunne motbevise Gud, nettopp fordi den er begrenset av mennesker og verden. Gud er større enn som så. Med det mener jeg ikke at vitenskapen ikke har sin plass, jeg jobber med forskning selv (helt annet felt), men at Gud og vitenskapen har hver sin arena og formål (fant ikke bedre ord). 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, esk skrev:

Fordi det står veldig mye rart i det gamle testamentet som ikke gir mening for meg, er selvmotsigende, og noe av det er rett og slett hatefullt.

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, 1 korinter 15:1-4 said:

Er du kristen?

Dette er spørsmål var ment til de som tror på Bibelen som Guds ord, og tar det for å være sannheten og til å stole på.

Jeg er i hvert fall kulturelt kristen, religiøst er jeg søkende etter å oppleve sannhet. Jeg vil føle sannheten selv, ikke bare si meg enig med andre fordi at de krever det. Etter å ha lest en del om de store religioner, har jeg funnet at Jesu lære står seg godt - men jeg har likevel innvendinger mot en del av tolkningene og praksisen. Du kan vel si at jeg prøver å finne fram til kjernen i det Jesus forkynte, finne fram til min egen opplevelse av dette.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva du mener. Kom deg litt ut av bobla og formuler deg som om jeg aldri har snakket med deg før. Ikke bruk YouTubevideor for å fylle inn. 

Stort sett 😊

Så du velger og vraker som det passer deg? Er ikke bibelen Guds ord? Hilsen ateist. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, esk skrev:

Hele Skriften er innåndet av Gud, og den er nyttig til lærdom, til overbe-visning, til rettledning og til opplæring i rettferdighet.

- 2 Timoteusbrev 3:16

Timoteus, ta vare på det som ble overgitt og betrodd deg, så du unngår det verdslige og tomme snakk og innvendingene fra det som på falskt grunnlag kalles kunnskap. Ved å bekjenne den er noen kommet på villspor bort fra troen. Nåden være med deg! Amen. - 1 Timoteus 6:19-21  

Er tydelig at HELE Bibelen er til å stole på om man tror det er Guds ord. Men at det er heller menneskers visdom man bør være skeptisk til.

Skrevet

Det er ikke noe jeg bruker mye tid på. Uansett hvordan Gud valgte å skape verden er det helt greit for meg. Det viktigste er frelsen. 

Anonymkode: bd4e6...8da

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det står veldig mye rart i det gamle testamentet som ikke gir mening for meg, er selvmotsigende, og noe av det er rett og slett hatefullt.

Så GT er ikke Guds ord?

Hva tenker du om Jesaja 53?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første står det jo en del merkelige ting i nt også, og for det andre er det noget spesielt å velge ut bare de elementene man liker ved en religion og ignorere det man ikke liker, som om ikke alt som står i bibelen er guds ord. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe jeg bruker mye tid på. Uansett hvordan Gud valgte å skape verden er det helt greit for meg. Det viktigste er frelsen. 

Om det er beviser for at det er en stor løgn som holder mange borte fra frelsen, er det da interesse for å eventuelt gi de beviser for den løgnen slik at de kan starte søken etter sannheten? Slik som at NASA henger i seler osv... Tenk så mange som er ateister pga evolusjonsteorien osv... Eller skal man ikke bry seg om de og deres frelse?

Skrevet
1 minutt siden, 1 korinter 15:1-4 skrev:

Om det er beviser for at det er en stor løgn som holder mange borte fra frelsen, er det da interesse for å eventuelt gi de beviser for den løgnen slik at de kan starte søken etter sannheten? Slik som at NASA henger i seler osv... Tenk så mange som er ateister pga evolusjonsteorien osv... Eller skal man ikke bry seg om de og deres frelse?

Jo da, men jeg synes likevel det er feil sted å starte. 

Skrevet
2 minutter siden, 1 korinter 15:1-4 skrev:

Men om du klarer å føre folk til Jesus på den måten, må du bare fortsette med det altså. Har ingenting imot det. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, hemmelig158 skrev:

Så du velger og vraker som det passer deg? Er ikke bibelen Guds ord? Hilsen ateist. 

Nei, ikke velge å vrake. Jeg gjør et ganske klart skille mellom det gamle og nye testamentet.

Bibelen er skrevet av mennesker. 

8 minutter siden, 1 korinter 15:1-4 skrev:

Hele Skriften er innåndet av Gud, og den er nyttig til lærdom, til overbe-visning, til rettledning og til opplæring i rettferdighet.

- 2 Timoteusbrev 3:16

Timoteus, ta vare på det som ble overgitt og betrodd deg, så du unngår det verdslige og tomme snakk og innvendingene fra det som på falskt grunnlag kalles kunnskap. Ved å bekjenne den er noen kommet på villspor bort fra troen. Nåden være med deg! Amen. - 1 Timoteus 6:19-21  

Er tydelig at HELE Bibelen er til å stole på om man tror det er Guds ord. Men at det er heller menneskers visdom man bør være skeptisk til.

Enig i at alt i bibelen er "innåndet av Gud", hva nå enn det måtte bety, men synes ikke det er krystallklart fordetom at alt skal tolkes bokstavelig. 

7 minutter siden, 1 korinter 15:1-4 skrev:

Så GT er ikke Guds ord?

Hva tenker du om Jesaja 53?

Ikke bokstavelig, nei. Bibelen er skrevet av mennesker. 

5 minutter siden, esk skrev:

For det første står det jo en del merkelige ting i nt også

Joda, det er jo skrevet av mennesker det også, så litt merkelig er det nok. Men ikke sååå mye :)

6 minutter siden, esk skrev:

og for det andre er det noget spesielt å velge ut bare de elementene man liker ved en religion og ignorere det man ikke liker, som om ikke alt som står i bibelen er guds ord. 

Åja, sier du det? Visste ikke at du hadde definisjonsmakt over hva det innebærer å tilhøre en religion. Dessuten velger jeg ikke bare ut på måfå, om du tror det. Bibelen er jo allerede delt opp i to deler. En gammel, litt rar og ikke så bokstavelig del, og en litt nyere og mer moderne del. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...