AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Gjør dere? Om hvem som er gode og dårlige foreldre? Anonymkode: 9e147...374
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Ja, desverre blir det mye snakk om foreldre ja, ganske ille på min nåværende arbeidsplass, skal ikke mye til før foreldrene blir snakket negativt om nei. Er sånn overalt. Har barn i barnehage selv og lurer på hva de sier om meg. Det er en uting! Anonymkode: dbd0d...2b5 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Nei. Vi snakker selvfølgelig av og til om de, men ikke om hvem som er gode og dårlige foreldre. Jeg har jobbet med noen som kunne finne på å gjøre det, heldigvis gjør jeg ikke det nå. Hva vi snakker om kan være at "hun er nok ekstra sliten nå for tiden siden hun er høygravid og forteller at hun sover dårlig" Eller at "han var så morsom i går da han fortalte om situasjonen ved middagsbordet". Altså veldig uskyldige kommentarer eller rett og slett info som er viktig for oss ansatte å få vite. Vi kan så absolutt skryte av foreldre også, slik som "tror de er veldig flinke med å takle den utfordringen de har med datteren nå" men vi er veldig forsiktige med å snakke om personlige ting de har fortalt i fortrolighet, eller baksnakking, altså negativ omtale. Vi får ofte et ganske så fortrolig og nært forhold til mange av foreldrene, og er veldig forsiktig med utlevering av de til andre. Anonymkode: 8d0c5...57b 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 Selvfølgelig, vi er bare mennesker. Anonymkode: 23843...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, desverre blir det mye snakk om foreldre ja, ganske ille på min nåværende arbeidsplass, skal ikke mye til før foreldrene blir snakket negativt om nei. Er sånn overalt. Har barn i barnehage selv og lurer på hva de sier om meg. Det er en uting! Anonymkode: dbd0d...2b5 Uff 😟 Jeg jobber heldigvis i en avdeling der det er veldig lite av negativ omtale av foreldrene. Tror jeg hadde blitt sprø hvis jeg måtte høre på slikt i løpet av arbeidsdagen. Dette er nok veldig personavhengig. Anonymkode: 8d0c5...57b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 Jeg jobber ikke i bhg, men er forelder. Har litt på følelsen av at det er en ansatt der som prater. Hun er ganske invaderende som person i væremåte, noe jeg backer litt tilbake av. Er sikkert flink med barn, men blir litt too much for meg... ser for meg, føler på meg at hun kunne ha funnet på å snakke om meg. Sikkert fordi jeg backer litt unna. De andre ansatte er normale😁 Anonymkode: f3b2c...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff 😟 Jeg jobber heldigvis i en avdeling der det er veldig lite av negativ omtale av foreldrene. Tror jeg hadde blitt sprø hvis jeg måtte høre på slikt i løpet av arbeidsdagen. Dette er nok veldig personavhengig. Anonymkode: 8d0c5...57b Dette er nok perspnavhengig ja, for jeg har heldigvis også jobbet i en barnehage der det ikke var baksnakking i det heletatt. Anonymkode: dbd0d...2b5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Kommer helt an på kulturen i barnehagen og hvem som jobber der. Slik er det jo på alle arbeidsplasser. "Ruth" som liker å sladre og prate hadde nok gjort det samme både i en barnehage eller et sykehjem. Så jobber kanskje "Åse" der som ivrig slenger seg med i samtalen, også er det i gang. Det er god man ikke vet 😅 jeg har jobbet flere plasser hvor pasienter baksnakkes i lunsjen for å si det sånn. Personlig synes jeg det er en uting, men noen ganger har det skjedd såpass sære/tøffe ting at man føler behov for å prate om det. Anonymkode: f7966...c15 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 Ja, for å overbringe beskjeder og for å prøve å forstå hvorfor de sier og gjør som de gjør. Om det trengs veiledning på noen måte el. Vi snakker ikke foran barna og vi baksnakker ikke (selv om noen sikkert hadde tolket det slik). Anonymkode: 00981...3a5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 Varierer veldig fra barnehage til barnehage hvor mye prat det er på bakrommet. I noen barnehager er det kun profesjonell prat om foreldre, i andre er det ren sladder og baksnakking. Sier mye om barnehagen. Anonymkode: 4071f...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 Jeg føler at vi blir snakket om. Kan hende det er jeg som er selvbevisst etter å ha vært lenge på KG og lest hva bhg ansatte skriver her. Det har blitt tatt en avgjørelse ang barnet vårt som vi ikke er så glad for og som vi har prøvd å stoppe. Men vi hadde ikke noe vi skulle sagt. Så jeg regner med vi blir snakket om som de vanskelige foreldrene. Anonymkode: 55b1a...066 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 Det hender, men ikkje på ein negativ måte. Det er meir for å drøfta ting der intensjonen er det beste for barna. Det hender vi har "vanskelige" foreldre frå år til år. Men det er som regel folk som uansett ikkje blir nøgd uansett kor langt du strekker deg. Anonymkode: 22de3...4b5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 Det hender man har foreldre som virker nærmest snurt på en, knapt hilser og knapt snakker med en. Da kan det taes opp blandt de som jobber på avdelingen, om alle opplever det samme eller om det er noen av personalet forelderen har bedre kjemi med. Da går det ut på at VI som jobber der må jobbe med oss selv og vår måte å se forelderen på, og prøve hardere å møte forelderen på en god måte. Foreldre med barn er våre kunder, og vi som jobber der skal yte service så godt vi klarer, dermed er det vårt ansvar å ha et godt foreldresamarbeid så langt det står oss til. Anonymkode: e52bb...d59
LoppeLiten Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Jeg har jobbet i flere barnehager og i helsesektoren og har opplevd at ansatte har en slapp holdning til hvordan de snakker om barn, foreldre, pasienter, andre ansatte og nær familie av barna/pasienter. Har lagt merke til at dette gjerne blir arbeidsplasser mange rømmer fra, fordi miljøet generelt blir dårligere av slik oppførsel. Det er alt for mye kjærringnykker ute å går på mange arbeidsplasser. Kan sies at det ikke er alle foreldre som blir snakket negativt om, de som blir det har ofte utpekt seg i særlig negativ retning i møte med en eller fler. De fleste foreldre har man en god tone med og alt er bra, de er ikke de som blir baksnakket. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Opplevde ikke det når jeg jobbet i min by’s største barnehage (bor i storby). er en del år siden da, kanskje 8. men vi snakket aldri negativt om foreldrene. hadde en negativ opplevelse med en mor en gang, da tok jeg det med ped leder som tok tak i det Anonymkode: 150fc...0b0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 Jeg har opplevd at jeg kom i konflikt med styrer, og plutselig ble jeg behandlet dårlig av en ped-leder som jeg hele veien hadde en god tone med. Jeg var veldig deprimert i en periode etter at barnet mitt var alvorlig sykt og fikk senskader, og det første året i barnehagen har jeg helt black-out fra. Husker ingen og husker nesten ikke at jeg snakket med dem. Jeg føler på meg at jeg blir snakket dårlig om etter den tiden, sikkert fordi jeg ikke var så blid og koselig selv. Man skal være forsiktig med å snakke om andre, man vet aldri hva de går gjennom. Husker selv at jeg som sykepleier opplevde at noen var veldig slarvete om pårørende, i stedet for å bygge opp om pårørende som den utrolig viktige ressursen de er. Tror nok ofte det er snakk om et dårlig miljø ja, som det var der. Har ikke opplevd det andre steder. Anonymkode: 0fce7...450
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #17 Skrevet 21. november 2020 Vi kan snakke om foreldrene, men kun hvis det er noe spesielt vi reagerer på mtp barnet. Hente/ leverings situasjon. Ellers er det liten prat om foreldrene. Mest positivt snakk. Anonymkode: 2e9c5...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #18 Skrevet 21. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd at jeg kom i konflikt med styrer, og plutselig ble jeg behandlet dårlig av en ped-leder som jeg hele veien hadde en god tone med. Jeg var veldig deprimert i en periode etter at barnet mitt var alvorlig sykt og fikk senskader, og det første året i barnehagen har jeg helt black-out fra. Husker ingen og husker nesten ikke at jeg snakket med dem. Jeg føler på meg at jeg blir snakket dårlig om etter den tiden, sikkert fordi jeg ikke var så blid og koselig selv. Man skal være forsiktig med å snakke om andre, man vet aldri hva de går gjennom. Husker selv at jeg som sykepleier opplevde at noen var veldig slarvete om pårørende, i stedet for å bygge opp om pårørende som den utrolig viktige ressursen de er. Tror nok ofte det er snakk om et dårlig miljø ja, som det var der. Har ikke opplevd det andre steder. Anonymkode: 0fce7...450 Åpen dialog er alltid viktig. Når foreldre er imøtekommende til personalet ved levering smitter det over på barna, og barna blir trygge. Vi som jobber i barnehage vil bare hjelpe og være til støtte for foreldre om de har det vanskelig. Mange går gjennom skilsmisse, personlige kriser og andre ting.. da er det viktig at foreldrene er åpen om at de er i en tøff periode, på den måten kan vi møte foreldre og bistå. mange elsker å tråkke ned og snakke dritt om andre. Det ødelegger mye. Anonymkode: 2e9c5...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #19 Skrevet 21. november 2020 En del ansatte gjør det, en del ikke. Hos oss er det vell 50/50. Noen mennesker ER bare sladre kjærringer, men er ikke noe å bry seg med. Det er jo fordi deres egne liv er fantastisk kjedlige så de må henge seg opp i andres. Anonymkode: 74ce2...350
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #20 Skrevet 21. november 2020 Ja, de snakkes om. Akkurat som man snakker om venner. Anonymkode: 2db04...228
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå