AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Når jordmor skal sjekke åpningen, er det åpning i livmorhalsen? Skal hun liksom inn med hele hånden sin i vagina?? Siden skjedeåpningen ikke utvider seg noe, hvordan er det mulig å føde en baby uten å revne noe? De fleste revner vel litt? De som ikke revner noe må jo ha svært elastisk hud der nede. Anonymkode: 8c10a...951
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 A) det er åpningen i livmorhalsen ja. Nei, de er ikke inne med hele hånden, men et par-tre fingre. B) ja det er fint mulig. Skjeden er ekstremt tøyelig. Har du hatt sex før? Skjeden er jo ikke permanent like stor som en penis heller. Den utvider seg og trekker seg sammen igjen hele tiden. De fleste revner litt ja, statistisk sett 80% av førstegangsfødende revner i større eller mindre grad. Men det betyr også at 20% ikke får En skramme. Anonymkode: f07c1...bba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 Fødsel er så vond at litt revning bare er en liten bagatell du såvidt registrerer 😅 Anonymkode: 27f45...e38 15
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 Jeg ble klippet. Og for å si det slik så hørte jeg jordmora si til studenten sin "vi klipper alltid midt i ei ri, for da merkes det knapt". Og det stemte, det var bare som å ta på noe varmt, det svei et sekund, så kjente jeg ikke noe mer. Man får bedøvelsesspray når de syr. Anonymkode: b544e...87e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 De fleste av de 80% som revner får en grad 1 eller grad 2 rift. Det er ikke alltid man merker det. Anonymkode: df458...7a0 2
Erosrose Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 Veene er drit vonde, så om du revner så merker du det nok ikke. Jeg fødte uten bedøvelse, revnet å ble klippet. Å føde i seg selv er jo drit vondt, men man klarer seg uten smertelindring å. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 Jeg kjente ikke at jeg revnet, og ble overrasket da jordmoren sa hun skulle sy etter første fødsel. Jeg hadde ikke smertelindring (var kommet for langt i fødselen da vi kom til sykehuset). På forhånd syntes jeg det hørtes helt utrolig ille ut å skulle revne nedentil uten bedøvelse, men det var det altså ikke for min del. Anonymkode: 277b3...c44 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 Jeg revna nesten hele skjeden sist fødsel, og noen rifter ved åpningen. Kjente ikke noe til det under fødsel. Legen som sydde meg sammen etterpå sa at det mest sannsynlig var pga at jeg hadde en hissig soppinfeksjon da jeg fødte. Da blir huden litt «sprøere» som hun sa. Hold deg fri for sopp, så tåler skjeden det utroligste! Har flere venninnen som aldri har revna. Anonymkode: 7e29a...266
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 Jeg merket ikke at jeg revnet en gang 😂 Alt annet var så vondt og jeg var i et modus hvor jeg fokuserte knallhardt på å få ungen ut. Alt annet forsvinner litt, helt syk opplevelse 😅 Jeg fødte en gang med smertelindring og en uten, er fordeler med begge deler, synes jeg. Har du epidural så blir man litt mindre bevegelig, f.eks. Man har jo en slange festet i ryggen, så man kan ikke kaste seg rundt som en gal (slik jeg gjorde da jeg fødte uten), og noen blir ganske bedøvd (det ble jeg) slik at det faktisk kan bli vanskeligere å presse. Men herregud, følelsen av å få epidural var helt fantastisk 😀 fjernet mye av smertene. Men jeg klarer ikke å si at fødselen med epidural var bedre enn den uten altså. Men vanskelig å sammenligne to fødsler som forløper ulikt. Anonymkode: 3f930...503 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 Jeg revnet ikke under fødslene (2 stk) men den første gangen hadde jeg et sår som jordmor sa at hun kunne sy hvis jeg ville. Jeg ville ikke fordi jeg synes det hørtes ubehagelig ut å bli sydd, alternativet var at det kom til å svi mens jeg tisset til det hadde grodd. Det var greit nok for meg. Anonymkode: 37687...caf
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 Fødte utan smertelindring, merka ikkje at eg revna (grad 2). Det er ikkje så dramatisk som det høres ut. Kroppen min pøste tydeligvis på med endorfiner, og eg hadde premien i sikte: Var fokusert på å få møte babyen min. Eg er veldig pysete når det gjeld alt som har med helse, smerte og ubehag å gjere slik til vanlig altså, besvimer nesten om eg får eit papirkutt i fingeren og vart fysisk uvel av å få tatt hull i øyrene. Takler ikkje kontaktlinser eller tampong; det er vondt det! 😄 Anonymkode: db87e...8c3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 Det som er vondt er ikke at skjeden utvider seg. Det er at bekkenet dras fra hverandre. Anonymkode: 243d2...a14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #14 Skrevet 21. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis 80% revner, hvorfor har det vært så mye snakk om smertelindring vs. Ikke-smertelindring? Synes ikke alle mennesker det er vondt når huden dras til den revner? Anonymkode: 8c10a...951 Jeg revnet grad 3 og ble klippet i tillegg. Hele skjeden revnet på langs oppover og jeg revnet hele veien bak til endetarmen, revnet ut på ene siden og ble klippet på andre siden. Virkelig sprengt altså. Men jeg kjente ingenting til det da det skjedde - klippet svei i 2 sekunder akkurat da hun gjorde det, men thats it. Man er så full i adrenalin og har så vondt i hele kroppen fra før at jeg tror ikke det er mange som kjenner det. Anonymkode: f07c1...bba
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #15 Skrevet 21. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg revnet grad 3 og ble klippet i tillegg. Hele skjeden revnet på langs oppover og jeg revnet hele veien bak til endetarmen, revnet ut på ene siden og ble klippet på andre siden. Virkelig sprengt altså. Men jeg kjente ingenting til det da det skjedde - klippet svei i 2 sekunder akkurat da hun gjorde det, men thats it. Man er så full i adrenalin og har så vondt i hele kroppen fra før at jeg tror ikke det er mange som kjenner det. Anonymkode: f07c1...bba Lurer på hva som skjedde med folk som revnet slik i gamledager, eller de som revner slik i u-land der de ikke får helsehjelp. Anonymkode: 9d9ef...c6f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #16 Skrevet 21. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hva som skjedde med folk som revnet slik i gamledager, eller de som revner slik i u-land der de ikke får helsehjelp. Anonymkode: 9d9ef...c6f Det er jo svært velkjent hva som skjer, og bl.a Leger uten grenser har publisert rapporter om denne problematikken, som gjerne også er mer uttalt da mange av de fødende er svært unge. De får utbredte senskader med inkontinens for urin og avføring (hvilket er en sosial katastrofe for disse kvinnene), fistuleringer mellom rektum, vagina og blære med tilhørende infeksjoner og smerter, sår og kroniske smerter. Norske og europeiske gastrokirurger og gynekologer har i «alle år» reist ned til sykehus i bl.a afrikanske land for å hjelpe disse kvinnene, ofte med godt resultat. Hovedproblemet er på mange måter det sosiale stigmaet, hvor de gjerne opplever å bli utstøtt av omgangskretsen inkl. nær familie og ektefelle. Tragisk. Anonymkode: 756ad...8bf 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #17 Skrevet 21. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hva som skjedde med folk som revnet slik i gamledager, eller de som revner slik i u-land der de ikke får helsehjelp. Anonymkode: 9d9ef...c6f Da forblir de revnet da, og sliter med masse plager, smerter, inkontinens, ødelagt sexliv osv. Det er jo ikke noen hemmelighet. Anonymkode: f07c1...bba 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #18 Skrevet 21. november 2020 Jeg revnet grad 3a i første fødsel. Merket ingenting, fordi fødselssmertene overskygget alt😉 Legen brukte god tid og var nøye med syinga, så etter at det grodde har jeg ikke hatt noen plager. Har født to barn etterpå, uten å få en eneste rift. Det overrasket meg, for har en del arrvev. Kroppen er fantastisk 😊 Jeg er også evig takknemlig for at jeg er så heldig å bo i Norge. Kan bare tenke meg hvordan livet i ettertid hadde vært hvis det bare skulle grodd "på måfå"🥴 Anonymkode: 74c9f...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #19 Skrevet 21. november 2020 Det å sjekke åpning var null stress, mest spennende mtp hvor langt man var. Jeg revnet ingenting til tross for styrtfødsel. Jordmor jobbet godt med vevet i åpningen, tøyde og brukte varm klut. Vet at min mor gikk igjennom tre fødsler uten rifter og strekkmerker, så er kanskje heldig med genetikken. Anonymkode: 7727f...749
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #20 Skrevet 21. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Fødsel er så vond at litt revning bare er en liten bagatell du såvidt registrerer 😅 Anonymkode: 27f45...e38 Ikke enig. Å revne var hinsides vondt. Kjente godt forskjell på det og på å ha rie. Anonymkode: 376f2...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå