Gå til innhold

Må gryteklutene som er heklet være perfekte?


Jytte

Anbefalte innlegg

Jeg kan egentlig ikke hekle, men kunne det når jeg var tenåring. Duker osv. 

De jeg har heklet er i svart og sjøgrønn, og det er tykke grytelapper. Men ikke noe mer fancy enn at 1/3 del på den ene er svart, og motsatt. 

En i familien har bursdag snart. Min eldstefødte sønn. 

Har lav selvtillit, i hans svigerfamilie strikker de "gull". Men vet de er lite for forbruk, er det da en ok gave? 

Det er han som lager det meste av middag der i heimen. De har sånne votter, og de trenger ikke henge disse på en knagg på kjøkkenet. Jeg synes de er fancy og mer enn moderne, fargevalget f.eks.

Skal jeg stole på meg selv? Har drevet med de i fire år, men aldri blitt ferdig. Så lav kan selvtilliten dale. Men de er lekre, og jeg tror han vil bi glad. 

Bare jeg blir ferdig, mulig jeg skal få en venninne til å hekle resten, det gjenstår ti prosent jobb. 

Har andre ting som har limit nå. På den måten at jeg føler de er byrder. Skal prøve få utsettelse på en av de. 

Sliter med fatuqie, utsetter det meste til morgendagen. 

Dagens sukk, men høres det ut som en ok gave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Super gave det. Det er viktigere at grytekluter virker (=forhindrer at man kommer i berøring med brennhete ting og at de er i materiale som leder varme dårlig) enn at de ser ut som nips. 

Anonymkode: ec89d...578

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Super gave det. Det er viktigere at grytekluter virker (=forhindrer at man kommer i berøring med brennhete ting og at de er i materiale som leder varme dårlig) enn at de ser ut som nips. 

Anonymkode: ec89d...578

Takk dere. Ja; disse leder ikke varme; ren bomull: 
Men er det nok å gi som gave? De (han) tjener mangedobbelt av det jeg gjør. De har alt som man sier, er etablerte, og er sparsommelige. 

Driver også å maler bilder, men der tror jeg svigerdatter selv vil velge hva som skal være på veggene i samarbeid med han, tror ikke min stil passer dem heller. De har bilder på veggene, til og med på do. Det er ikke lenge siden jeg kom ut av skapet som en som maler, selv om jeg har drevet med det før. Tøyset med sønnen min når jeg begynte å male igjen, og sa at nå har jeg julegaver for årevis fremover. Han begynte å le, og forsto heldigvis humoren. 

Grytekluter, da blir det det og ikke noen tilleggsgave. Tenkte på et skjerf, men hater å vandre i butikker. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemmelaget gave med omtanke bak er jo det beste du kan gi. Ikke tenk at du ikke er bra nok! ❤️ Jeg er sikker på at gryteklutene vil bli mye brukt.

Anonymkode: ee50b...f15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er enig i at det er en fin bruksgave å gi bort. De må tåle bruk og vask, være tykke nok og store nok til hendene som skal bruke dem faktisk. Store hender får ikke skikkelig tak i små pyntegrytekluter og varm gryte gir fort brannskader, da blir de ikke brukt...og det vil vi jo ikke ha noe av. I tillegg er det viktig at tråder er festet skikkelig. En klut skal tåle mye over lang tid. 

En enklere idè er å ha en av hver farge som passer sammen. Da slipper en å feste tråder midt inni. Hvis det er stor forskjell på fargene (lys/mørk) så kan det komme til å bli fargeavsmitting ved vask på den lyseste fargen og da blir de "litt underlige" nokså fort. 

Lykke til med fremdriften. :tommelopp: 
Jeg liker veldig godt å lage sånne selv også. Et prosjekt som går fort å lage og blir ferdig. Stort sett. :fnise: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (På 21.11.2020 den 7.39):

Jo, jeg er enig i at det er en fin bruksgave å gi bort. De må tåle bruk og vask, være tykke nok og store nok til hendene som skal bruke dem faktisk. Store hender får ikke skikkelig tak i små pyntegrytekluter og varm gryte gir fort brannskader, da blir de ikke brukt...og det vil vi jo ikke ha noe av. I tillegg er det viktig at tråder er festet skikkelig. En klut skal tåle mye over lang tid. 

En enklere idè er å ha en av hver farge som passer sammen. Da slipper en å feste tråder midt inni. Hvis det er stor forskjell på fargene (lys/mørk) så kan det komme til å bli fargeavsmitting ved vask på den lyseste fargen og da blir de "litt underlige" nokså fort. 

Lykke til med fremdriften. :tommelopp: 
Jeg liker veldig godt å lage sånne selv også. Et prosjekt som går fort å lage og blir ferdig. Stort sett. :fnise: 

De er selvsagt tykke og store nok, og er ikke av ull. Det siste må jeg skrive siden ull er siste sort og leder varme. (fnis)

Takk for tipset om farge på hver klut. Nå har jeg valgt to farger, mørk sjøgrønn og svart. Synd hvis fargene smitter over, men det tenkte jeg ikke på. Vet at de oppbevarer grytevotter i et skap, så regner med at de ikke skal henge til pynt noe sted. Tror ikke jeg er svigermor fra h.... som blir fornærmet fordi de ikke henger som en dekorasjon. 

Men har mistet helt selvtilliten, hvordan hekler jeg to staver, dette må jeg google opp igjen. Husker ikke hvordan jeg heklet, de er i alle fall tykke og faste. Takk for svar. Sånn er det å starte med noe man egentlig ikke kan. Bare det å hekle de ringene man kan henge opp grytelappene på er et prosjekt i seg selv. Det googlet jeg ikke, tok bare sjansen og det ser ok ut, inntil videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 16.57):

Sleng med en sjokolade så er gave topp😄

Anonymkode: a21a3...642

Har kjøpt en fornuftig gave i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt bort hjemmestrikkede sokker som er langt fra perfekte. De fleste setter pris på at du har lagt arbeid i det. Så er det jo en unik gave. Synes det høres ut som en veldig bra gave

Anonymkode: 78f85...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Jeg hadde blitt veldig glad for grytelapper som mammaen min hadde laget til meg. ❤️

Anonymkode: adee9...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...