Gå til innhold

Vurderer katt, hvor mye tid bruker du på din katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye leker og koser du på din katt ila en dag?

Anonymkode: baf1a...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si, vurderer en utekatt 😊

Skrevet

I starten blir det jo en del, for en kattunge trenger lek og aktivisering for å trives. Når katten blir voksen blir det litt mindre. Når den blir gammel er det egentlig bare mat/vann som må settes frem. En katt lever lenge da, så du må være forberedt på å ha dyr i 20 år fremover. 

Anonymkode: 9d104...5d0

• Liker 1
Skrevet

Lek, alt fra ingenting til 30 min. Men vi koser mye, kanskje 4 timer når jeg ser på tv/pc, mer om jeg har hjemmekontor. Av og til sover den inne hos meg, har egen pute som han ligger på. 

Min er mye ute da, går inn og ut som den vil med katteluke 😊

Anonymkode: 8a330...cdb

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I starten blir det jo en del, for en kattunge trenger lek og aktivisering for å trives. Når katten blir voksen blir det litt mindre. Når den blir gammel er det egentlig bare mat/vann som må settes frem. En katt lever lenge da, så du må være forberedt på å ha dyr i 20 år fremover. 

Anonymkode: 9d104...5d0

Det er da virkelig ikke riktig. Til en viss grad har katter blitt flokkdyr og de trenger oppmerksomhet i forskjellig grad. Noen trives med å bare komme inn og varme seg, andre følger etter deg rundt i huset, legger seg på fanget, legger seg på PC'n, boka osv. 

Anonymkode: 77e6c...90e

• Liker 6
Skrevet

Mer tid som kattunge. Da må den lekes med og underholdes, da kattunger har massevis av energi de må få ut. Katter skal heller ikke slippes ut før de er rundt året, så da må man naturlig nok bruke mer tid på de. Med voksne katter er det litt forskjellig. Noen katter vil gjerne ha masse kos og være rundt deg hele tiden. Andre er fornøyde med å blinke fint til deg hvor de ligger på andre siden av rommet og krever veldig lite av kos og lek. 

Anonymkode: 67c3b...22d

• Liker 3
Skrevet

Noen katter krever verken oppmerksomhet, lek eller kos.  Bare du gir de tak over hodet, et rolig miljø og mat så er de fornøyde. Man vet aldri hva slags katt man får. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker mye tid med dem. Men det er mye slik at jeg ser. På tv med dem på brystet f. eks. Om sommeren ser jeg lite til den ene, og må lokke på henne så hun får i seg mat av og til. Om vinteren kan det bli litt i meste laget når de er lekne og har mye energi, men ikke vil gå ut. 

• Liker 1
Skrevet

Det varierer veldig fra katt til katt! 
Jeg har tre stykker, alle er utekatter, og mellom tre og fem år. 

En som vil ha maks fem minutter kos pr dag. På vinteren er han mindre ute, og krever 5-10 minutter aktivisering før han er lei, mens på sommeren aktiviserer han seg selv ute, og er kun inne for å hvile og spise. 
Yngste vil gjerne leke mye og ofte, elsker at jeg prater med henne, men har kun 1-2 dager i uken hvor hun vil ha noen minutter kos. Hun elsker ligge i nærheten, følger alltid med, vil gjerne ha oppmerksomhet, men ikke kos. 
En annen elsker ligge i armkroken mens jeg ser på tv, så han kan få 2-5 timers kos enkelte dager, men han leker aldri. Han er eneste som er langhåret, men jeg børster han mens vi ser på tv. 

På sommeren når det er fint vær, så er hele gjengen ute fra morgen til kveld, og utenom armkrok-pusen så bruker jeg kun tid på å sjekke etter flått/skader, på vinteren bruker jeg mellom 10 minutter og seks timer på lek/kos/aktivisering, alt etter hva pusene selv ønsker og hva jeg har tid til. (Setter alltid av minst en time om dagen til dem på vinteren, men det er ikke alltid min timeplan og pusenes timeplan stemmer overens 😛 )

Anonymkode: e50ec...1f7

• Liker 3
Skrevet

Hvordan tilvender jeg katten til å være ute når den er 1 år? Kan jeg begynne veldig tidlig å gå på tur med den i bånd, i Hagen? 

ts

Skrevet

Er stort sett hjemme, så bruker masse tid med dem. Ikke i direkte kontakt hele dagen så klart, men det blir mye kos, litt lek og litt snop innimellom. Faste rutiner gjør at de alltid har noe å glede seg til. :)

Anonymkode: a5fce...145

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tilvender jeg katten til å være ute når den er 1 år? Kan jeg begynne veldig tidlig å gå på tur med den i bånd, i Hagen? 

ts

Du bør ikke begynne med utetilvenning før katten er kastrert, ID-merket og gjerne grunnvaksinert. Da kan du kjøpe en sele, ta med godbitposen og gå rundt i området. Men anbefaler på det sterkeste å gjøre dette når det blir vår igjen og ikke er snø og masse nedbør, fordi under vinterhalvåret er det vanskeligere for nye katter å orientere seg med luktmarkeringer.

Anonymkode: a5fce...145

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil legge til noe jeg ikke har sett nevnt her, som du absolutt må tenke på; økonomi. Det er ikke gratis å ha katt, selv om det dessverre ofte er gratis å anskaffe seg en. Kastrering, ID-merking, årlige vaksiner med helsesjekk, ormekurer, ordentlig mat, forsikring. Og så bør du ha penger å legge ut egenandel til forsikring dersom noe skulle skje. Og med utekatt gjør det gjerne det. 

Lykke til, det at du innhenter informasjon gjør deg allerede til en veldig bra katteeier (når den tid kommer) 😊

Anonymkode: 2478a...136

• Liker 2
Skrevet

Ser den nesten aldri. Mistenker at noen driver å forer den et annet sted i bygda. Så iløpet av en uke så er han innom to-tre timer totalt for å legge igjen noe dødt og sove i dusjkabinettet. 

Anonymkode: 2820e...b5f

Skrevet

spørs hvor mye tid katten vil bruke med meg hehe :)

Anonymkode: 41153...992

Skrevet

Mine innekatter er med på alt som skjer. Det er ikke at jeg nødvendigvis må sitte på gulvet og veive med leker som stimulerer dem. De sitter og ser på når jeg holder på med diverse prosjekter. Og så leker de mye med hverandre, så det blir mindre jobb på meg sånn sett. De kommer og sier ifra når de vil ha oppmerksomhet, så da finner vi på et eller annet. En utekatt vil nok få mye av sin stimuli nettopp utendørs, og vil kanskje mest ha behov for å sove godt og varmt + få litt kos og mat når den kommer inn. Kattunger krever jo en del da :) Men det er bare moro.

Anonymkode: e28d4...f2a

• Liker 1
Skrevet

Det blir jo noen sekunder nå og da, men alt etter hvor stort behov jeg har. Den klarer seg meget fint selv, men la oss si ti-femten minutter daglig i snitt, tidvis mer hvis jeg er kosete.

Anonymkode: 9957d...249

Skrevet (endret)

Det tar ikke spesielt mye tid å ga en katt. Utfordringen er at den må ha daglig tilsyn, slik at du må ordne kattevakt når du reiser bort.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Varierer fra katt til katt. Jeg har en som pirker på meg med kloa si om det har gått 5-10 minutter siden sist jeg ga ham oppmerksomhet...

Anonymkode: f6154...d96

• Liker 2
Skrevet

Som sagt før varierer det ekstremt.

Min første katt var selvfølgelig ganske krevende som kattunge (det er de fleste). Tullføyker og høy energi, men veldig gøy.
Når han vokste opp ble han roligere og veldig selvstendig. Hadde ikke noe behov for kos eller noe. Ville mest være for seg selv. Mye ute osv.

Nå har jeg en skikkelig kosekatt som konstant mjauer etter oppmerksomhet og vil sitte i fanget så ofte som mulig. Til tider kan det være litt mye, men da får hun bare tåle å være litt alene. Ellers synes jeg det selskapet er veldig godt å ha, og vi trives begge to med hverandre. Hun er også like koselig med all gjester og fremmede.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...