Gå til innhold

Koronapositiv venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hun var i ørska da de ringte og sa at hun var positiv etter å ha tatt test. Hun har holdt seg inne i 10 dager etter det. Er langt bedre. Kan den neste testen tas hos fastlege? Og hvis den er negativ, når kan hun fysisk dra på jobb?

Jeg trenger noen smarte råd fordi det virker som hun har brukt mest tid på å komme seg igjennom sykdommen fremfor å lese seg opp sider fra Helsevesenet. 

Jeg synes hele gangen i dette her er uklar. 

Regner med det finnes noe smartinger her som kan hjelpe en dame som har hatt noen hårete uker. Takk.

Endret av MortenMinstelønn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen vet? Hva gjelder for de som er syke, men ikke syke nok for innleggelser? 

Skrevet

Les på FHI sine hjemmesider eller det som står på din kommunes hjemmeside.

Skrevet
4 timer siden, Tough cookie skrev:

Les på FHI sine hjemmesider eller det som står på din kommunes hjemmeside.

Jeg skal ikke være vanskelig. Du sover sikkert der du er og med god grunn. Men på hvilket stadiet i tankeprosessen anså du at hadde et godt svar nok til å trykke "send?"

• Liker 3
Skrevet

Hun kan nok ikke reise til fastlegen da det er mange pasienter der som kan bli utsatt om hun fortsatt er positiv. I de fleste kommuner finnes det en egen testestasjon, be henne søke på nett, feks "kristiansand coronatesting". Hvis du/dere ikke finner ut av det så vil jeg anbefale å heller ringe legekontoret eller legevakt, da de nok vet best :) 

Om testen er negativ, kan hun reise på jobb igjen når hun er HELT symptomfri.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, heletv skrev:

Hun kan nok ikke reise til fastlegen da det er mange pasienter der som kan bli utsatt om hun fortsatt er positiv. I de fleste kommuner finnes det en egen testestasjon, be henne søke på nett, feks "kristiansand coronatesting". Hvis du/dere ikke finner ut av det så vil jeg anbefale å heller ringe legekontoret eller legevakt, da de nok vet best :) 

Om testen er negativ, kan hun reise på jobb igjen når hun er HELT symptomfri.

tusen takk

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, MortenMinstelønn skrev:

Jeg skal ikke være vanskelig. Du sover sikkert der du er og med god grunn. Men på hvilket stadiet i tankeprosessen anså du at hadde et godt svar nok til å trykke "send?"

Svaret var meget godt. Du må lese på kommunens sider hvor man tester seg.

• Liker 4
Skrevet (endret)
14 timer siden, MortenMinstelønn skrev:

Ingen vet? Hva gjelder for de som er syke, men ikke syke nok for innleggelser? 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/opphevelse-av-isolasjon/?term=&h=1

Isolasjon minst 10 dager etter at symptomene kom, og feberfri i minst 24 timer. Man trenger ikke å ta ny prøve, da denne kan være positiv i flere uker etterpå. 

Når det gjelder å gå på jobb så bør hun snakke med fastlegen. Det kan jo være at hun trenger forlenget sykemelding. Ikke fordi hun er smitteførende, men fordi noen blir syke og medtatt lenge etterpå at de er blitt «frisk». 

Endret av reiseglad
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, reiseglad skrev:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/opphevelse-av-isolasjon/?term=&h=1

Isolasjon minst 10 dager etter at symptomene kom, og feberfri i minst 24 timer. Man trenger ikke å ta ny prøve, da denne kan være positiv i flere uker etterpå. 

Når det gjelder å gå på jobb så bør hun snakke med fastlegen. Det kan jo være at hun trenger forlenget sykemelding. Ikke fordi hun er smitteførende, men fordi noen blir syke og medtatt lenge etterpå at de er blitt «frisk».

Nydelig. Takk!

Skrevet (endret)

.

Endret av MortenMinstelønn
  • Opprett ny...