AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 For den typiske vanlige personen med helt gjennomsnittlig inntekt, som.skal gi gave til tilsvarende person. Hva syns du er en dyr vin, om du er i kategorien nevnt ovenfor? Hvis man skal gi bort en flaske vin på 75cl. Kan en vin til 165kr regnes som en ganske flott vin å gi? Anonymkode: 86341...c17
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Jeg hadde ikke ant prisen på en vin jeg fikk i gave. Hvis det var en vertinnegave til en tilfeldig middag så høres 165 fint ut. Brsdagsgave, kanskje 200 og en mørk sjokolade? Anonymkode: 4122d...6c6
Brunello Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For den typiske vanlige personen med helt gjennomsnittlig inntekt, som.skal gi gave til tilsvarende person. Hva syns du er en dyr vin, om du er i kategorien nevnt ovenfor? Hvis man skal gi bort en flaske vin på 75cl. Kan en vin til 165kr regnes som en ganske flott vin å gi? Anonymkode: 86341...c17 Nei, en vin til 165,- er ganske ordinær. En ordinær Chianti Classico eller Barbera koster fra 140,-. De litt mer eksklusive i samme kategori koster fra drøyt 200,-. Men du får mye godt for kr 160,- Endret 20. november 2020 av Brunello 2
Donaldine Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 Hva er en typisk vanlig person med gjennomsnittlig inntekt? Det sier ingen ting om vinpreferanser og hva vedkommende mener er en fin nok vin til presang. Noen er interessert i vin og prioriterer å kjøpe gode viner når de skal kjøpe vin og prioriterer ned andre ting. Andre er mindre interessert og kjøper stort sett 100-kronersviner og bag-in-box. Finn ut av mottakers preferanser og vanlige prisleie og gå 30 - 50 kroner opp. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: For den typiske vanlige personen med helt gjennomsnittlig inntekt, som.skal gi gave til tilsvarende person. Hva syns du er en dyr vin, om du er i kategorien nevnt ovenfor? Hvis man skal gi bort en flaske vin på 75cl. Kan en vin til 165kr regnes som en ganske flott vin å gi? Anonymkode: 86341...c17 jeg tror du skal opp et lite stykke før vi kan regne det for "en ganske flott vin". 165 kroner, da snakker vi vel noe av det billigere som er å få. Jeg tror du må bortimot doble det for at vi skal snakke om en flaske som er at det noe finere sortet, i hvert fall opp i ca. 250 kroner og oppover. Anonymkode: c7a2b...1a2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 Just now, AnonymBruker said: jeg tror du skal opp et lite stykke før vi kan regne det for "en ganske flott vin". 165 kroner, da snakker vi vel noe av det billigere som er å få. Jeg tror du må bortimot doble det for at vi skal snakke om en flaske som er at det noe finere sortet, i hvert fall opp i ca. 250 kroner og oppover. Anonymkode: c7a2b...1a2 Når det er sagt, det er mye god vin som også er billig, men om den er å regne for å være "flott" er nok en annen sak. Men trenger vinen egentlig være så veldig flott? Det å gi en gave er det som er flott, ikke så alt for viktig hva prisen for gaven egentlig er. Jeg blir kjempeglad for en flaske vin i gave, og særlig om det er en vin jeg liker, uansett om den koster 160 eller 300 (jeg liker klart vin i begge prisklassene). Anonymkode: c7a2b...1a2
Brunhilde Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Dette er en god vin som ser ganske kostbar ut, men som ikke er det. I tillegg er den god og passer som "drikkevin" og til mat. Jeg ville blitt veldig glad for en flaske av denne vinen. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 Just now, Brunhilde said: Dette er en god vin som ser ganske kostbar ut, men som ikke er det. I tillegg er den god og passer som "drikkevin" og til mat. Jeg ville blitt veldig glad for en flaske av denne vinen. Takk for tips! Den skal kjøpes i morgen, om den er å få på det lokale polet. Alltid interessert i å smake på noe jeg ikke (kan huske) har smakt før. Anonymkode: c7a2b...1a2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, Brunhilde skrev: Dette er en god vin som ser ganske kostbar ut, men som ikke er det. I tillegg er den god og passer som "drikkevin" og til mat. Jeg ville blitt veldig glad for en flaske av denne vinen. Takk for tipset! Denne skal jeg prøve selv. Siden den finnes i kategori 2-butikkene får man den jo overalt uten å bestille den også Til TS: det er viktigere at vinen er god enn at den er dyr, og i den prisklassen får du tak i mye som er godt uten å blakke deg. Anonymkode: a6230...bcd
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 15 minutter siden, Brunhilde skrev: Dette er en god vin som ser ganske kostbar ut, men som ikke er det. I tillegg er den god og passer som "drikkevin" og til mat. Jeg ville blitt veldig glad for en flaske av denne vinen. Og her hadde denne kun gått videre eller i søpla. Ikke pga prisen men pga den er rød. Så en må vite litt om mottaker før en gir vin Anonymkode: 381d5...342 1
Brunhilde Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og her hadde denne kun gått videre eller i søpla. Ikke pga prisen men pga den er rød. Så en må vite litt om mottaker før en gir vin Anonymkode: 381d5...342 Men det betyr ikke at det er noe feil med vinen, det er du som ikke liker rødvin, og det er helt greit. Jeg er ikke spesielt glad i hvitvin, med unntak av enkelte fra New Zealand eller Australia, men jeg hadde ikke blirr sur om noen hadde gitt meg en flaske søt hvitvin, jeg hadde alltid klart å finne noen som liker søt hvitvin og gitt den videre. Men den hadde ikke gått i søpla, og det at du kaster gaver sier litt om deg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og her hadde denne kun gått videre eller i søpla. Ikke pga prisen men pga den er rød. Så en må vite litt om mottaker før en gir vin Anonymkode: 381d5...342 Man må altså vite at mottakeren, i likhet med sånn ca 99% av ikke-avholds-delen av befolkningen, faktisk drikker rødvin. Snakker om å komme her å forsøke å gjøre sitt eget private særtilfelle til en allmenngyldig regel! Omtrent like relevante kommentarer: "Her ville den gått videre eller i søpla, for vi er avholds" "Her ville den gått videre eller i søpla, for vi er barn" "Her ville den gått videre eller i søpla, for vi går på antabus" "Her ville den gått videre eller i søpla, for vi har ikke plass" Anonymkode: a6230...bcd 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Litt OT, men jeg må bare skyte inn: jeg husker en gang da svigerfar, som har litt ekstra når det kommer til penger, kom med en flaske vin som kostet rundt 5000 kroner i gave, fra hans vinkjeller. Sambo og meg åpnet den, drakk noen slurker hver, og konkluderte med at dette var på ingen måte en vin som var noe vi satte særlig pris på. Vi lot over halve flasken stå igjen (som siden gikk i vasken), og åpnet en vinflaske til 250 kroner i stedet. Noen vil kanskje si vi er amatører når det kommer til vin, men jeg må jo innrømme, på godt og vondt, at vi har drukket "our share", og altså smakt mangt en vin. Vi er kanskje fremdeles amatører uten utviklede smaksløker. Poenget er at årgang og pris ikke trenger å bety at vinen er særlig god. Anonymkode: c7a2b...1a2 2
Djungelvrål Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Hva er det som tilsier at en vin som koster 500 kr er bedre enn en til 150? Er de ikke laget på akkurat samme måte?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, Apocalypte said: Hva er det som tilsier at en vin som koster 500 kr er bedre enn en til 150? Er de ikke laget på akkurat samme måte? Det er ikke nødvendigvis min mening, men lagring, årgangen for druene, hvor druene kommer ifra osv. Anonymkode: c7a2b...1a2 2
Donaldine Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 42 minutter siden, Brunhilde skrev: Dette er en god vin som ser ganske kostbar ut, men som ikke er det. I tillegg er den god og passer som "drikkevin" og til mat. Jeg ville blitt veldig glad for en flaske av denne vinen. Jeg har ikke smakt akkurat den, men hvordan ser en vin kostbar ut? Etiketten? 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt OT, men jeg må bare skyte inn: jeg husker en gang da svigerfar, som har litt ekstra når det kommer til penger, kom med en flaske vin som kostet rundt 5000 kroner i gave, fra hans vinkjeller. Sambo og meg åpnet den, drakk noen slurker hver, og konkluderte med at dette var på ingen måte en vin som var noe vi satte særlig pris på. Vi lot over halve flasken stå igjen (som siden gikk i vasken), og åpnet en vinflaske til 250 kroner i stedet. Noen vil kanskje si vi er amatører når det kommer til vin, men jeg må jo innrømme, på godt og vondt, at vi har drukket "our share", og altså smakt mangt en vin. Vi er kanskje fremdeles amatører uten utviklede smaksløker. Poenget er at årgang og pris ikke trenger å bety at vinen er særlig god. Anonymkode: c7a2b...1a2 Viner til flere tusenlapper for en flaske er for spesielt interesserte. Og en vin med ekstremt god kvalitet, trenger ikke å falle i smak, for smaken er forskjellig. Jeg er veldig glad i kvalitetsviner fra enkelte distrikter og/eller av enkelte druer, men liker slett ikke kvalitetsviner fra andre distrikter og/eller andre druer. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt OT, men jeg må bare skyte inn: jeg husker en gang da svigerfar, som har litt ekstra når det kommer til penger, kom med en flaske vin som kostet rundt 5000 kroner i gave, fra hans vinkjeller. Sambo og meg åpnet den, drakk noen slurker hver, og konkluderte med at dette var på ingen måte en vin som var noe vi satte særlig pris på. Vi lot over halve flasken stå igjen (som siden gikk i vasken), og åpnet en vinflaske til 250 kroner i stedet. Noen vil kanskje si vi er amatører når det kommer til vin, men jeg må jo innrømme, på godt og vondt, at vi har drukket "our share", og altså smakt mangt en vin. Vi er kanskje fremdeles amatører uten utviklede smaksløker. Poenget er at årgang og pris ikke trenger å bety at vinen er særlig god. Anonymkode: c7a2b...1a2 Helt enig. Fikk påspandert en champagne til 5000 kr en gang fra en date. Ikke hadde han spurt om jeg ville ha, og ikke er jeg spesielt glad i champagne heller. Og de få jeg drikker, er billige. Jeg tok et par glass for å være høflig, men gikk over på øl etter det. Mao fullstendig kræsj oss i mellom Anonymkode: db3dd...b26 1
Brunhilde Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 27 minutter siden, Donaldine skrev: Jeg har ikke smakt akkurat den, men hvordan ser en vin kostbar ut? Etiketten? Hvis du ikke ser det, så spiller det jo ingen rolle for deg, gjør det? Unnskyld meg, men djeeeez!
Donaldine Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 3 minutter siden, Brunhilde skrev: Hvis du ikke ser det, så spiller det jo ingen rolle for deg, gjør det? Unnskyld meg, men djeeeez! Det er vel lov å stille et spørsmål. Er bare nysgjerrig på hva som gjør at en vinflaske ser billig eller dyr ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå