AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #21 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 17.34): Jeg får inntrykk av at religiøse mennesker er fordomsfulle i form av at de mener de som ikke tror på det samme som dem er mennesker som kommer til å lide, bli dømt av guden deres, og som ikke lever liv som er likeverdige som de som lever etter religionens regler. Eksempelvis virker det som om kristne mener at vi som ikke tror og lever etter deres tro, kommer til å "brenne i helvete" (for å sette det på spissen). Vi hedninger blir vel ikke akkurat pent omtalt i bibelen, og på grunn av det tror jeg det er mange religiøse som ser ned på oss, dømmer oss og synes synd på oss. Er det virkelig slik? Ser religiøse mennesker ned på oss som ikke tror, mener de at vi lever på en dårligere måte enn dem, særlig om vi ikke endrer oss, men står på det vi mener? Anonymkode: ad02b...a16 Vil nå heller si de kristne jeg har møtt er mer sekulære, en fks muslimer. Men man kan vel ikke forvente mer av en religion som ikke har gjennomgått reformasjon. Så har vi jo såklart de humanetiske, men de er stort sett bare hysteriske. Anonymkode: a40a3...9db
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 9. desember 2020 #22 Skrevet 9. desember 2020 Religiøse eller ei, mennesker er fordomsfulle.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #23 Skrevet 10. desember 2020 On 11/20/2020 at 5:34 PM, AnonymBruker said: Jeg får inntrykk av at religiøse mennesker er fordomsfulle i form av at de mener de som ikke tror på det samme som dem er mennesker som kommer til å lide, bli dømt av guden deres, og som ikke lever liv som er likeverdige som de som lever etter religionens regler. Eksempelvis virker det som om kristne mener at vi som ikke tror og lever etter deres tro, kommer til å "brenne i helvete" (for å sette det på spissen). Vi hedninger blir vel ikke akkurat pent omtalt i bibelen, og på grunn av det tror jeg det er mange religiøse som ser ned på oss, dømmer oss og synes synd på oss. Er det virkelig slik? Ser religiøse mennesker ned på oss som ikke tror, mener de at vi lever på en dårligere måte enn dem, særlig om vi ikke endrer oss, men står på det vi mener? Anonymkode: ad02b...a16 Jeg får inntrykk av at ateister er mer fordomsfulle en religiøse så tydelig vi er uenige akk der. Anonymkode: 72a37...ed6 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #24 Skrevet 10. desember 2020 Jeg et religiøs, men jeg tror ikke dette. Hvordan kan jeg ellers ha så og si kun ateister som venner? Anonymkode: 49d07...470
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #25 Skrevet 10. desember 2020 Er ikke religion en eneste stor fordom? Religion handler jo om at man ukritisk skal dømme folk og handlinger. "Det står i Bibelen at X er en synd så derfor fordømmer jeg denne personen". Religion er og blir en fiende av fornuften. Anonymkode: bafef...5ac
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #26 Skrevet 10. desember 2020 Nei ikke nødvendigvis. Jeg har en svært religiøs bestemor, men hun bryr seg ikke om andre ikke er det og fordømmer ikke meg for å ikke tro på gud. Det finnes både religiøse OG ateister som er like fordomsfulle på ulike måter. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt ateister si at religiøse er dumme fordi de tror på det som står i bibelen. Synes det er like fordomsfullt jeg. Anonymkode: 5e586...95e 1
Gjest lurven Skrevet 12. desember 2020 #27 Skrevet 12. desember 2020 ja de er like fordomsfulle som de som ikke er kristne
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #29 Skrevet 17. desember 2020 De mest fordomsfulle jeg har møtt er helt klart ateister. Anonymkode: a12dc...54a 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #30 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 17.52): Det blir gjort av andre religiøse som hater andre religioner igjen. Ingen ateister har behov for å prøve å bestemme hva folk skal få tro på privaten man kan tro på julenissen eller flyvende griser for min del, bare ikke prøv å press det på andre. Og langt flere er blitt drept i guds navn en motsatt for å si det sånn Anonymkode: c423e...45d Er faktisk noen ateister som vil forby religion. Det er sykt, spesielt for oss vanlige troende som respekterer folk enten de tror på noe eller ikke. Anonymkode: 2d57c...119 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #31 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 17.34): Jeg får inntrykk av at religiøse mennesker er fordomsfulle i form av at de mener de som ikke tror på det samme som dem er mennesker som kommer til å lide, bli dømt av guden deres, og som ikke lever liv som er likeverdige som de som lever etter religionens regler. Eksempelvis virker det som om kristne mener at vi som ikke tror og lever etter deres tro, kommer til å "brenne i helvete" (for å sette det på spissen). Vi hedninger blir vel ikke akkurat pent omtalt i bibelen, og på grunn av det tror jeg det er mange religiøse som ser ned på oss, dømmer oss og synes synd på oss. Er det virkelig slik? Ser religiøse mennesker ned på oss som ikke tror, mener de at vi lever på en dårligere måte enn dem, særlig om vi ikke endrer oss, men står på det vi mener? Anonymkode: ad02b...a16 Vet ikke hvem som er mest fordomsfulle jeg, men tro meg, noen ikke-religiøse har sterke fordommer mot oss som tror. Likevel, jeg tror ikke det er bra å kategorisere folk sånn (det kan ironisk nok også være fordomsfullt). Vi er alle individer, og kan være fordomsfulle og ikke mot andre mennesker, uavhengig av religion og livssyn. Anonymkode: 2d57c...119 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #32 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 14.30): Er ikke religion en eneste stor fordom? Religion handler jo om at man ukritisk skal dømme folk og handlinger. "Det står i Bibelen at X er en synd så derfor fordømmer jeg denne personen". Religion er og blir en fiende av fornuften. Anonymkode: bafef...5ac Synes du er veldig fordomsfull her😅. Vet du, det er IKKE sånn religion fungerer for alle som tror. Problemet til mange av de som dømmer religiøse tror jeg er at de ikke helt forstår hva det er, noe som ikke er så rart fordi de ikke er religiøse. Kanskje litt rart å si, men man forstår det ikke nødvendigvis helt før man er det selv. Fellesnevneren for religiøse er egentlig bare hovedtrekkene i religionen man tror på. Ellers kan man være ganske så forskjellige. Anonymkode: 2d57c...119 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #33 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 14.39): Nei ikke nødvendigvis. Jeg har en svært religiøs bestemor, men hun bryr seg ikke om andre ikke er det og fordømmer ikke meg for å ikke tro på gud. Det finnes både religiøse OG ateister som er like fordomsfulle på ulike måter. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt ateister si at religiøse er dumme fordi de tror på det som står i bibelen. Synes det er like fordomsfullt jeg. Anonymkode: 5e586...95e Enig. Anonymkode: 2d57c...119
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #34 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 17.52): Det blir gjort av andre religiøse som hater andre religioner igjen. Ingen ateister har behov for å prøve å bestemme hva folk skal få tro på privaten man kan tro på julenissen eller flyvende griser for min del, bare ikke prøv å press det på andre. Og langt flere er blitt drept i guds navn en motsatt for å si det sånn Anonymkode: c423e...45d «Ingen ateister har behov for å prøve å bestemme hva folk skal tro...». Særlig. Tråder her inne en fulle av ateister som latterliggjør religiøse og andre de ikke ser på som «rett-troende». Ingen er så fordømmende som ateistene. Anonymkode: a12dc...54a 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #35 Skrevet 19. desember 2020 Fordommene og rasismen sitter ihvertfall dypt hos enkelte grupper, når det å bli kjæreste eller gifte seg med en nordmann er sett på som vanære så vitner det om ekstrem rasisme og en holdning som er typisk for primitive stammekulturer. Anonymkode: f1fd1...14a
Aragorn ll Elessar Skrevet 4. januar 2021 #36 Skrevet 4. januar 2021 Etter min erfaring så er religiøse mennesker generelt sett de mest fordomsfulle som finnes.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #37 Skrevet 5. januar 2021 De aller fleste kristne jeg kjenner er svært lite fordomsfulle. De respekterer andres tro og evt ikketro. Ateister på sin side er, etter min erfaring, svært ofte svært fordomsfulle mot troende. En del går åpent ut og mener at religion burde forbys. Anonymkode: 07d39...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #38 Skrevet 13. januar 2021 Jeg syns at mange ikke-troende er vel så fordomsfulle som mange troende. Ser det bare inne på dette forumet, hvor mange som håner de som stiller spørsmål rundt det alternative og religiøse. Anonymkode: 44019...420 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #39 Skrevet 14. januar 2021 Jeg opplever at relgiøse ofte kan ha en holdning der de føler seg bedre enn andre... Men jeg opplever også at ikke-religiøse ser ned på religiøse. Så alle burde gå inn i seg selv. Det er viktig å respektere hverandre og å møtes på halvveien. Anonymkode: 54491...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #40 Skrevet 14. januar 2021 Alle mennesker er like mye verdt, men det glemmer vi ofte... Anonymkode: 54491...fa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå