Pipaluk Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 (endret) Kari Jaquesson er på offensiven igjen. Masker er kun et symbol på lydighet og underdanighet. Hun legger ved denne studien. Er dette en bra nok studie til å konkludere Hva tenker dere rundt dette? Kari J har medisin grunnfag. Munnbind, Koronaviruset | Omstridt dansk studie kan ikke bekrefte at munnbind beskytter mot smitte (nettavisen.no) Endret 20. november 2020 av Pipaluk stavefeil
NorthernLight Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Veldig merkelig at de bruker munnbind på sykehus over hele verden i en drøss med år om det ikke funker gitt... Så klart funker munnbind..Virker ikke som kari er helt i vater heller etter å ha sett den videon.. 9
Gjest Niek79 Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Tøvete studie som (til slutt) ble publisert. De som står bak studien sier at "Vi vet ikke om det å bruke maske utenfor hjemmet (men ikke hjemme) vil gi deg mer beskyttelse enn distansering når det gjelder å bli smittet av Covid19 i ditt eget hjem." I praksis junk-science.
Gjest Coconuts Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 Såklart funker munnbind. På div smitterom (med esbl, mrsa f.eks) bruker helsepersonell munnbind for å utelukkende beskytte seg selv.
Missfitness Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 Det stemmer jo med det norske helsemyndigheter hevdet i vinter/vår. Jeg har ingen tro på at det nå er noe annerledes bare fordi det finnes munnbind tilgjengelig, såpass må man kunne stole på myndighetene. 5
Gjest Fallabella Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 Det handler vel ikke bare om et munnbind teknisk sett fungerer eller ikke. I helsesektoren blir alt gjort etter bestemte måter for å holde hygienen. Vanlig folk får ikke til dette i samme grad, de bruker det samme munnbindet om igjen, mange har et liggende i lomma.. Spriter alle hendene før de tar på munnbind? Klemmes den fast over nesen? Hvor kastes den etter bruk? Folk flest har på et munnbind for å få være i fred.
Bufffy Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, NorthernLight skrev: Veldig merkelig at de bruker munnbind på sykehus over hele verden i en drøss med år om det ikke funker gitt... Så klart funker munnbind..Virker ikke som kari er helt i vater heller etter å ha sett den videon.. Utrolig hvor mange konspirasjonsteoretikere som stikker hodet frem i denne tiden.. 2
Voyager Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Om det finnes mulighet for at det funker så ser jeg ikke på det som et stort offer å bruke det. 2
Pipaluk Skrevet 20. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, Coconuts skrev: Såklart funker munnbind. På div smitterom (med esbl, mrsa f.eks) bruker helsepersonell munnbind for å utelukkende beskytte seg selv. Denne studien fokuserer på ufaglærte som ikke nødvendigvis har peiling på hvordan munnbind skal brukes korrekt. Om munnbind bare har en psykisk effekt, ved at folk skjønner alvoret er jeg med på det. Hvis det hindrer at folk prater sammen på bussen og derfor sprer dråper, så er det gode nok argumenter for å dekke til. 1
Fakta? Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 (endret) Studien har en mengde problemer som gjør at resultatet ikke kan brukes til å si verken det ene eller det andre om effekten. - De bruker antistoffer for å sjekke om deltakerene hadde vært smittet. Disse testene har så høy grad av falske positive at man ikke engang kan være sikker på om noen har vært smittet i noen av gruppene i det hele tatt. - De testet også med PCR, som er mer nøyaktig og viser om man har sykdommen når man blir testet. Der var det ingen av de som brukte maske som var positive, og 5 av de som ikke gjorde det. - Hovedgrunnen til å bruke munnbind er å stoppe smitte fra de som er smittet, ikke å beskytte den som bærer det. Jeg har aldri sett forskere påstå at det skal halvere faren for å bli smittet, slik det påstås i artikkelen. - Hvis man skal bruke resultatet til noe til tross for usikkerheten, så tyder det på at munnbind reduserer faren for å bli smittet med 20% for den som bruker det. Ser man kun på PCR-testen kan det tom. være 100% effektivt. Endret 20. november 2020 av Fakta?
Tanuki Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 så hvorfor bruker land i Asia munnbind da? Hvis det ikke fungerer? jeg bor i Asia og har brukt munnbind hver jævla dag siden februar, skjønner ikke hvorfor nordmenn syter så mye fordi dem må bruke munnbind på butikk og offentlig transport. 3
Kvinnenavn Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 Munnbind kan gi en falsk trygghet. Folk bruker det ikke riktig, slik som beskrevet over. Feks spriter ikke hendene før de tar det av/på. Munnbind, brukt riktig beskytter andre mot ditt spytt, det er en opplagt sannhet. Hvis du hoster eller prater i munnbindet, holdes spyttdråpene inne i munnbindet, hvis det sitter riktig på. Hvis du ikke spriter/vasker hendene før du tar det av/på, kan du føre bakterier/virus til ditt eget ansikt. MEN, mange tror at munnbind beskytter mot alt og det er feil. Hvis munnbindet ikke sitter helt tett og hvis ikke alle har på seg munnbind, kan bakt/virus fortsatt spres, dersom man ikke holder avstand. Avstand beskytter bedre enn munnbind og enkelte tror at avstandsreglene ikke gjelder, eller er ubetydelig dersom de har på munnbind. Det er problemet med munnbind. Munnbind beskytter, men 1m avstand beskytter bedre. Når folk da tror de ikke trenger å holde avstand, fordi de har på munnbind, så beskytter munnbind mindre enn avstand uten munnbind. MEN, munnbind har beviselig effekt, MEN IKKE GLEM Å HOLDE AVSTAND OGSÅ 😁 3
stan Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 Så bra, da kan jo helsepersonell slippe å bruke masker. Fordi en kjendis som er litt alternativ har lest det på Internett, så kan vi glemme alt vi vet. 2
Rant Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Det er ikke for å beskytte deg selv, men beskytte andre. 🙄 Sier seg selv at munnbind stopper baskilusker fra å spres på samme måte som om man ikke har munnbind.
every woman Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 (endret) 57 minutter siden, Fakta? skrev: - Hovedgrunnen til å bruke munnbind er å stoppe smitte fra de som er smittet, ikke å beskytte den som bærer det. Nemlig. Hvis vi vil beskyttes mot å bli smittet må vi i tillegg ha noe foran øynene. Det er selvsagt heller ikke 100 %, ingenting er det. Jeg ser at mange kompliserer den praktiske bruken av munnbind. Som om det er så intrikat at det knapt er noen som får det til. Noen bruker dette som en unnskyldning for å la være. Det er IKKE vanskelig å ta på seg et munnbind slik at det hindrer spredning av viruset. Ærlig talt. Endret 20. november 2020 av every woman
T-Rex Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 3 hours ago, Pipaluk said: Hva tenker dere rundt dette? Kari J har medisin grunnfag. Søte, snille, vi har jussprofessorer som er på bærtur når det gjelder Covid-19. Personlige meninger er personlige meninger. 1
Pipaluk Skrevet 20. november 2020 Forfatter #18 Skrevet 20. november 2020 4 minutter siden, every woman skrev: Nemlig. Hvis vi vil beskyttes mot å bli smittet må vi i tillegg ha noe foran øynene. Det er selvsagt heller ikke 100 %, ingenting er det. Jeg ser at mange kompliserer den praktiske bruken av munnbind. Som om det er så intrikat at det knapt er noen som får det til. Det er IKKE vanskelig å ta på seg et munnbind slik at det hindrer spredning av viruset. Ærlig talt. Nei det er ikke vanskelig å ta på seg et munnbind. Det som er vanskelig er å unngå å ta på ansiktet, rette på munnbindet underveis. 2
every woman Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 6 minutter siden, Pipaluk skrev: Nei det er ikke vanskelig å ta på seg et munnbind. Det som er vanskelig er å unngå å ta på ansiktet, rette på munnbindet underveis. Vet du, det synes ikke jeg er det minste vanskelig.
Tanuki Skrevet 21. november 2020 #20 Skrevet 21. november 2020 13 hours ago, every woman said: Vet du, det synes ikke jeg er det minste vanskelig. Ikke sant, i tillegg til at å gå med munnbind minner meg på å holde avstand. Gutten min på 6 år klarer å gå med munnbind uten å ta på ansiktet sitt, da klarer fint voksne det og.
Anbefalte innlegg