Gå til innhold

Koke mandelpoteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg en pose med små mandelpoteter som jeg forsøkte å koke i sted, men det gikk jo ikke helt bra. Noen holdt seg fine, men noen gikk helt i stykker. Jeg forsøkte å gjøre som jeg hadde lest på forhånd, å koke noen minutter først for så å skru av platen og la trekke noen minutter til, men de gikk i stykker likevel. 

Noen som får til å koke mandelpoteter som holder seg hele?😊 noen tips?

Anonymkode: f0673...9c7

Skrevet

De skal ikke koke, kun trekke :)

Anonymkode: 405a3...10b

• Liker 4
Skrevet

Har du sjekket dato? Jeg koker alltid mandelpoteter og det har alltid gått fint🤔

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper ferdig skrelte og kokte i pose som jeg koker altså litt fjordland men det er så mye styr når man skal koke til flere. Litt juks er lov 😄

Anonymkode: cf654...43d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså så det ikke bobler i det hele tatt? 😊 og ikke koke noen minutter først? Hvor lenge trekker du dem?

Skrevet

Jeg vil sterkt anbefale å dampe mandelpoteter på rist.

Man kjøper en enkel vanlig potetrist, fyller vann under, legger potetene på og damper under lokk til de er gjennomkokte. Fungerer helt utmerket uten at mandelpotetene går i oppløsning.

Damprist

Anonymkode: 65eb7...a81

• Liker 2
Skrevet

Jeg trekker de også på en rist. Hvis du stikker noe inn i de underveis så blir de ødelagte. 

Anonymkode: 0b4d7...5b0

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kjøper en enkel vanlig potetrist, fyller vann under, legger potetene på og damper under lokk til de er gjennomkokte. Fungerer helt utmerket uten at mandelpotetene går i oppløsning.

Damprist

Signerer denne! Har dampet alt av poteter i alle år, som regel spiser vi kun mandelpoteter og har aldri opplevd sprukne poteter. 

Anonymkode: e170d...359

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 18.11):

Jeg trekker de også på en rist. Hvis du stikker noe inn i de underveis så blir de ødelagte. 

Anonymkode: 0b4d7...5b0

AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 9.46):

Signerer denne! Har dampet alt av poteter i alle år, som regel spiser vi kun mandelpoteter og har aldri opplevd sprukne poteter. 

Anonymkode: e170d...359

Jeg har ikke en sånn damprist. Er det noen alternative måter å dampe dem på? 

Skrevet

Jeg også damper de alltid. Risten koster ikke mange kronene og da har du en. Bruker den masse til grønnsaker og også til pinnekjøtt om vi ikke er mange.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 16.27):

Damprist

Denne får jeg kjøpt hvor hen?

Skrevet
O.G. skrev (35 minutter siden):

Denne får jeg kjøpt hvor hen?

På Jernia bør de ha den. Har hatt min i en årrekke og husker ikke hvor jeg kjøpte. Mulig også ikea og kitch`n har, men holder en knapp på Jernia. 

Skrevet
Jytte skrev (2 minutter siden):

På Jernia bør de ha den. Har hatt min i en årrekke og husker ikke hvor jeg kjøpte. Mulig også ikea og kitch`n har, men holder en knapp på Jernia. 

Ok, går og sjekker neste gang jeg er innom senteret.

Skrevet

Risten på bildet er fra Clas Ohlson. De finnes i enhver kjøkkenutstyrsbutikk

• Liker 1
Skrevet

Jeg får sjelden sprukne mandler. Lav varme (syde/trekke), kort koketid (ca 10-15 min, kjenner etter med liten, kvass kniv) og tømmer av vannet med en gang de er ferdige (ikke noe ettertrekking her altså). Passer på at potetene er jevnstore, så koketiden er den samme. Salt i vannet hjelper også.

Skrevet
Jytte skrev (53 minutter siden):

Jepp. Vi selger både små og store versjoner av den. Liker å kalle den for en paraplyrist. 

Skrevet

Salt vannet godt, det gjør at osmosen trekker vann ut av poteten og den smuldrer ikke så lett. 

Anonymkode: 3fee3...527

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 16.21):

Hvor lenge trekker du dem? Har du varme på platen eller skrur du den av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...