Gå til innhold

Hvor er alle voldtektsmenn (og kvinner)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som har blitt voldtatt. Men det er jo svært få som står frem og sier at de har voldtatt. Noen voldtektsmenn er i fengsel, men de fleste slipper jo ut igjen, samt at det er veldig mange som aldri blir tatt. Det er jo egentlig skummelt å tenke på at de kan være hvor som helst. 

Jeg har aldri møtt noen som har innrømt å ha voldtatt. Noe som selvfølgelig gir mening, da det er veldig alvorlig. Kjenner du noen som har voldtatt? Er det kanskje noen her inne som har gjort det før og angrer på det? 

Anonymkode: 95b73...da1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange voldtekter skjer i en gråsone, hvor den som voldtar ikke er oppmerksom på subtile signaler, og den som blir voldtatt ikke setter seg verbalt eller fysisk til motverge (fryser til, stivner osv). Ofte er det alkohol eller rus med i bildet, hvilke gjør situasjonen enda mer tåkete. Mange som blir anklaget for voldtekt vil ikke føle seg som voldtektsmenn (selv om de er det rent juridisk). 

• Liker 3
Skrevet

Samboer liker ikke denne form for rollespill, den yngre elskerinna mi derimot trygler om det. 

Snodig hvor forskjellige vi mennesker er. 

Tror du med hånden på hjertet at noen her vil inkriminere seg selv på et forum TS? 

Anonymkode: a3d64...c9c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer liker ikke denne form for rollespill, den yngre elskerinna mi derimot trygler om det. 

Snodig hvor forskjellige vi mennesker er. 

Tror du med hånden på hjertet at noen her vil inkriminere seg selv på et forum TS? 

Anonymkode: a3d64...c9c

Med mindre du har et åpent forhold så er du altså utro, noe jeg er sterkt imot, men la oss ikke diskutere det. 

Tja, i og med at jeg ikke vet om særlig mange som har innrømmet overgrep har jeg ikke kjempestore forventninger til akkurat det. Men om noen har sonet og blitt et bedre menneske så kanskje de vil fortelle? Ellers er jo dette anonymt. 

Skrevet
10 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Veldig mange voldtekter skjer i en gråsone, hvor den som voldtar ikke er oppmerksom på subtile signaler, og den som blir voldtatt ikke setter seg verbalt eller fysisk til motverge (fryser til, stivner osv). Ofte er det alkohol eller rus med i bildet, hvilke gjør situasjonen enda mer tåkete. Mange som blir anklaget for voldtekt vil ikke føle seg som voldtektsmenn (selv om de er det rent juridisk). 

Det er sant. Folk som begår gråsonevoldtekt kan jo også sikkert fort gjøre det igjen og igjen uten at de skjønner at de voldtar. Det er litt skremmende egentlig. 

• Liker 1
Skrevet

Det er selvfølgelig ingen som går ut med det at de har voldtatt. Ingen av mine overgripere har gjort det. Nå har jeg heller ikke anmeldt dem fordi med mindre de ville innrømt det så vet jeg at sakene hadde blitt henlagt. Har ingen bevis og det er noen år siden nå. Så da får man bare fortsette å leke flink pike og late som at alt går bra. At det ofte er rus og alkohol i bilde stemmer nok. Jeg vanket i et dårlig miljø i noen år, men det føltes absolutt ikke ut som at de ikke visste hva de gjorde. De skjønte ikke hva nei betyr. 

Anonymkode: 9f64d...618

• Liker 1
Skrevet

Mange mener oppriktig at de ikke voldtok. De mener kvinnen la opp til det og de var i sin fulle rett til å ta for seg. 

Litt som pedofile overgripere som oppriktig mener at de har samtykke fra barnet siden barnet ikke gjør motstand. 

Anonymkode: d47d9...4b5

• Liker 5
Skrevet

Det er bare et lite mindretall av voldtekter som blir anmeldt, og av de anmeldte er det et lite mindretall som ender med dom. Dette betyr at de aller, aller fleste som har begått voldtekter, går fri.

Anonymkode: bcb84...e26

• Liker 3
Skrevet

Det kan også ligge kulturelle forskjeller bak. F.eks viser grooming-sakene i England at både overgriperne og familiene deres at de ikke hadde gjort noe galt, siden jentene var horer. Og at dommene derfor måtte være rasistisk motivert. 

Anonymkode: cefac...5e1

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner en mann som har begått voldtekt hvor kvinnen ble gravid. Dette var i et fattig land, og far forsvant da barnet kom. Jeg tror han sonet også. Etter noen år kom far tilbake og ville gjøre opp for seg. Han ba mor om tilgivelse, og mor lot barnet få bli med far til Norge for å få en tryggere økonomisk tilværelse. Samtidig hadde far fått ny kone (som var norsk) og de hadde sammen adoptert to barn de også tok med seg til Norge. Jeg kjenner ikke den voldtatte kvinnen, men jeg kjenner barnet og voldtektsmannen. Barnet er i dag voksen, godt gift med flere barn. Voldtektsmannen angrer oppriktig på selve voldtekten, men har forsonet seg med offeret, og sønnen har også kontakt med biologisk mor fra sitt hjemland. Historien endte godt. Jeg kjenner familien godt, og har til og med overnattet hos dem, og ingenting skjedde. Voldtektsmannen har endret seg helt, jobber den dag i dag på en skole og er ikke til fare for noen.

Anonymkode: 5d019...f95

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som har blitt voldtatt. Men det er jo svært få som står frem og sier at de har voldtatt. Noen voldtektsmenn er i fengsel, men de fleste slipper jo ut igjen, samt at det er veldig mange som aldri blir tatt. Det er jo egentlig skummelt å tenke på at de kan være hvor som helst. 

Jeg har aldri møtt noen som har innrømt å ha voldtatt. Noe som selvfølgelig gir mening, da det er veldig alvorlig. Kjenner du noen som har voldtatt? Er det kanskje noen her inne som har gjort det før og angrer på det? 

Hvem innrømmer det da? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De skjønte ikke hva nei betyr. 

Anonymkode: 9f64d...618

Alle vet hva nei betyr, men det er ikke alle som respekterer et nei. Mange får et kick av å tvinge andre, gjøre noe mot deres vilje; da føler de seg mektige.

Anonymkode: bcb84...e26

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår egentlig godt hvorfor de som innser at de har begått vold mot andre har problemer med å stå frem. Det er en ren lynsjestemning og man vil aldri få en jobb om man klarer å få bearbeidet egne traumer og får skikk på seg selv og sin egen oppførsel.

Synd at det er sånn fordi det kan gjøre at en del unnlater å søke hjelp fordi de er redde for fordømmelsen og forakten. Å finne ut av årsakene vil jo være den beste måten å bekjempe voldsproblemet og mye av det problemet handler om skam og avmakt. Forakten fra omgivelsene og fordømmelsen fører bare til mer av det samme.

Anonymkode: d3604...cd4

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært fint om de hadde sagt ifra, da hadde jo vi andre visst hvem vi skal unngå.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har faktisk fått unnskyldning fra de menn som gikk over grensa angående meg, bortsett fra en. Sistnevnte var ikke en voldtekt, men jeg var bare 16 år og klarte å stikke av. Har siden aldri vekslet et ord med mannen, men ut fra det han sa til noen bekjente fremstår det som han forsto at ting hadde blitt veldig feil. 

Det at de har sagt unnskyld betyr jo at de faktisk vet hva de gjorde, men jeg tviler på at de noen gang har innrømmet voldtekt for noen, eller tenker på seg selv som voldtektsmenn. Jeg går ut fra at det er "glemt" og fortrengt at de har gjort noe slikt. 

Jeg kan egentlig forstå det. De som gikk over den grensa var en svært ung kamerat, en eks og en kjæreste. Jeg tror de har valgt å se på det som tabber som ikke definerer dem på noen måte. 

Jeg håper og tror også at det egentlig er sant. De ER ikke voldtektsmenn, de er vanlige menn som gjorde en fæl feil i en situasjon. 

Det er ikke riktig på noen måter det de gjorde, men det blir litt som at jeg må definere meg som tyv for evig fordi jeg stjal et godteri på butikken da jeg var barn. 

Det ble dessuten konsekvenser for mennene også i mitt tilfelle, selv om ingen ble anmeldt.

Angående min unge kamerat spredte dette seg i omgangskrets, og alle visste om det. Mange vet, og det er det sikkert ikke behagelig for ham å leve med. Spesielt ikke siden han har et yrke der det ville vært fatalt om dette rakk dit. 

Min eks gjorde sin "tabbe" da han var frustrert og såret over at jeg ikke tok ham tilbake, slik han hadde fantasert om at ting skulle utvikle seg, og mistet selvfølgelig alle muligheter til at jeg noen gang ville ha noe med ham å gjøre igjen. 

Min kjæreste ødela 5 års forhold, og ble eks, mot eget ønske og intensjon. 

ER de voldtektsmenn? Ja og nei. De har gjort det de har gjort, men jeg tror ikke at de går rundt og voldtar andre. Jeg tror virkelig at det var tabber de selv skulle ønske ugjort.

Jeg tror ikke at de innrømmer det til noen, og jeg tror ikke de tenker "Jeg også er voldtektsmann" når det snakkes om voldtekt. 

Det hadde vært utrolig nyttig for dialog om hvordan vi skal få redusert slikt at menn som har trådt så feil, altså vanlige menn som har trådt så feil, våget å innrømme det og ble en del av debatten. For de fleste voldtekter utføres av helt vanlige gutter og menn, men likevel omhandler de fleste diskusjoner de få menn som bevisst bedriver overgrep. 

Så lenge det er slik vil ikke unge gutter og menn forstå at de også står i reell fare for å begå slikt, for gutter og menn, ja selv mange jenter og kvinner som ikke selv har opplevd slikt, tror at det er spesielle menn som gjør slikt. Dermed tar få det alvorlig at de selv kan ryke til på å trå over grensa en situasjon der lysten fortrenger evne til riktig handling og fornuft. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Skrevet

De fleste henger i en gruppe på facebook, rapeRus, hvor de skryter av hva de har gjort. Sånn eller holder de munn om hva de har gjort, uansett om de er straffet for det eller ikke.

Anonymkode: a6efa...c33

Skrevet

Jeg gikk på skolen sammen med en som senere ble serievoldtektsmann og en jeg vet har sittet inne for en festvoldtekt. En nabo der jeg vokste opp satt inne for en overfallsvoldtekt. Mannen har også et par tidligere skolekamerater som har fått voldtektsdommer. Jeg ville ikke trodd at noen av disse var i stand til å gjøre sånne ting, men det var de altså. 

• Liker 1
Skrevet

En partner fortalte at han hadde sex med en kvinne på en ons, selv om hun sovnet før samleiet. Han reiste hjem etterpå, og ringte henne dagen etter da fornuften hadde sunket inn. Heldigvis tok hun det rolig og hadde det ikke vondt med hendelsen. Jeg hadde nok fått sjokk om jeg våknet og noe åpenbart hadde skjedd mens jeg sov. Dette er en del år siden, før sex med sovende ble spesifikt regnet som voldtekt. Han er en helt vanlig fyr som ikke er grenseoverskridende, og er nok veldig glad for at kvinnen tilfeldigvis hadde solide nerver.

Anonymkode: 99885...cbe

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg har faktisk fått unnskyldning fra de menn som gikk over grensa angående meg, bortsett fra en. Sistnevnte var ikke en voldtekt, men jeg var bare 16 år og klarte å stikke av. Har siden aldri vekslet et ord med mannen, men ut fra det han sa til noen bekjente fremstår det som han forsto at ting hadde blitt veldig feil. 

Det at de har sagt unnskyld betyr jo at de faktisk vet hva de gjorde, men jeg tviler på at de noen gang har innrømmet voldtekt for noen, eller tenker på seg selv som voldtektsmenn. Jeg går ut fra at det er "glemt" og fortrengt at de har gjort noe slikt. 

Jeg kan egentlig forstå det. De som gikk over den grensa var en svært ung kamerat, en eks og en kjæreste. Jeg tror de har valgt å se på det som tabber som ikke definerer dem på noen måte. 

Jeg håper og tror også at det egentlig er sant. De ER ikke voldtektsmenn, de er vanlige menn som gjorde en fæl feil i en situasjon. 

Det er ikke riktig på noen måter det de gjorde, men det blir litt som at jeg må definere meg som tyv for evig fordi jeg stjal et godteri på butikken da jeg var barn. 

Det ble dessuten konsekvenser for mennene også i mitt tilfelle, selv om ingen ble anmeldt.

Angående min unge kamerat spredte dette seg i omgangskrets, og alle visste om det. Mange vet, og det er det sikkert ikke behagelig for ham å leve med. Spesielt ikke siden han har et yrke der det ville vært fatalt om dette rakk dit. 

Min eks gjorde sin "tabbe" da han var frustrert og såret over at jeg ikke tok ham tilbake, slik han hadde fantasert om at ting skulle utvikle seg, og mistet selvfølgelig alle muligheter til at jeg noen gang ville ha noe med ham å gjøre igjen. 

Min kjæreste ødela 5 års forhold, og ble eks, mot eget ønske og intensjon. 

ER de voldtektsmenn? Ja og nei. De har gjort det de har gjort, men jeg tror ikke at de går rundt og voldtar andre. Jeg tror virkelig at det var tabber de selv skulle ønske ugjort.

Jeg tror ikke at de innrømmer det til noen, og jeg tror ikke de tenker "Jeg også er voldtektsmann" når det snakkes om voldtekt. 

Det hadde vært utrolig nyttig for dialog om hvordan vi skal få redusert slikt at menn som har trådt så feil, altså vanlige menn som har trådt så feil, våget å innrømme det og ble en del av debatten. For de fleste voldtekter utføres av helt vanlige gutter og menn, men likevel omhandler de fleste diskusjoner de få menn som bevisst bedriver overgrep. 

Så lenge det er slik vil ikke unge gutter og menn forstå at de også står i reell fare for å begå slikt, for gutter og menn, ja selv mange jenter og kvinner som ikke selv har opplevd slikt, tror at det er spesielle menn som gjør slikt. Dermed tar få det alvorlig at de selv kan ryke til på å trå over grensa en situasjon der lysten fortrenger evne til riktig handling og fornuft. 

Det var et reflektert innlegg med et litt annerledes perspektiv :)

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det var et reflektert innlegg med et litt annerledes perspektiv :)

Takk for det!

Ting i livet er ofte ikke enten helt svart eller helt hvitt, og det at vi stort sett snakker om voldtektsmenn som menn som ønsker å begå overgrep og ønsker å forvolde skade er nok veldig betydelig for det at ingen innrømmer at de har gjort slike feiltrinn. Dermed oppstår det en situasjon der svært mange kvinner har opplevd overgrep og voldtekt, og "ingen har gjort det". 

Husker ikke helt tallet i holdet, men det er temmelig mange kvinner som opplever slikt, og det hadde vært et sabla travelt liv for de heller få menn som ønsker å voldta dersom de skulle stått for alle. 

Skal vi få saklige og reelle diskusjoner om dette, og bedre tilnærming til å forebygge mot det, må vi nok erkjenne at gutter/menn som gjør slikt ikke nødvendigvis er fæle monstre tvers gjennom, og de som har røket til på å gjøre slike tabber må klare å stå frem, så de yngre gutter og menn kan få reelle råd fra noen som faktisk har feilet selv. 

Så lenge vi later som om voldtekter begås av en spesiell type menn som er onde har vi ingen muligheter til å gi gode råd til dem som skal gå gjennom livet etter oss. Da må de tro på myter og oppleve at de revner like brutalt som de gjorde for oss som vet at de mytene er løgn.

Vår taushet skader stadig nye kvinner og menn. Ja menn også! Selv de som ender opp med å gjøre slikt, og må leve med taus skam og i fornektelse, fordi det er så tabu. Noen vet kanskje. Mange vet kanskje. Hvem får senere vite? Tenk om... Dessuten må de selv vite. Og tie. 

SKAM! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...