Gå til innhold

Misunnelig på ufør venn med nedbetalt arvet hus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, de som har slike intensjoner er nok helst ute etter selve trygden, ikke lidelsene. Disse kalles ofte snyltere.

Anonymkode: fa993...fad

Ja, det er vel sånn, og jeg forstår det jo, at noen tenker det sikkert er veldig greit å få penger, men samtidig ikke måtte lide for det. Heldigvis for de fleste, og uheldigvis for dem, så er det det jo ikke slik det fungerer.

Noen klarer nok å snylte til seg trygd og dermed oppnå den "drømmen", men for folk flest tror jeg det egentlig ikke er så mye å trakte etter. Jeg aner ikke hvor mange dette egentlig kan dreie seg om, men jeg er helt for tiltak som kan gjøre det vanskeligere for de som snylter, men samtidig ikke gjøre det verre for de som allerede har det ille.

For egen del hadde jeg gitt fra meg det aller meste for å kunne være frisk og jobbe. Det er rett og slett drittkjipt å være såpass syk at det ikke går. En ting er økonomien, men det som betyr langt mer er å kunne være til nytte, følelsen av mestring, å kunne bruke utdanningen, bidra, og dermed gi livet (mer) mening.

Endret av Jaybird
Skrevet

Er ufør. Selv om det høres kjempestas ut å få seg et hus til flere millioner så hadde jeg allikevel ikke hatt råd til å bo i det. 

Anonymkode: ea5e7...15e

Skrevet
48 minutter siden, Jaybird skrev:

Ja, det er vel sånn, og jeg forstår det jo, at noen tenker det sikkert er veldig greit å få penger, men samtidig ikke måtte lide for det. Heldigvis for de fleste, og uheldigvis for dem, så er det det jo ikke slik det fungerer.

Noen klarer nok å snylte til seg trygd og dermed oppnå den "drømmen", men for folk flest tror jeg det egentlig ikke er så mye å trakte etter. Jeg aner ikke hvor mange dette egentlig kan dreie seg om, men jeg er helt for tiltak som kan gjøre det vanskeligere for de som snylter, men samtidig ikke gjøre det verre for de som allerede har det ille.

For egen del hadde jeg gitt fra meg det aller meste for å kunne være frisk og jobbe. Det er rett og slett drittkjipt å være såpass syk at det ikke går. En ting er økonomien, men det som betyr langt mer er å kunne være til nytte, følelsen av mestring, å kunne bruke utdanningen, bidra, og dermed gi livet (mer) mening.

Det spørs hva en er ute etter. Om en kan skaffe seg livslang ytelse og en har hobbyer eller interesser en brenner for kan jo trygd virke lukrativt. Da kan en jo bruke all tid på seg selv og sine interesser uten å bekymre seg en dag lengre. Vel og merke om en har styr på økonomien. Om en, som i HI, har nedbetalt arvet hus er jo ens lykke mye gjort.

Mestringsfølelse kan en få av så mangt. Folk har en oppfatning at så mange vil bidra og jobbe.

Jeg tror veldig mange ikke er så opptatt av dette om de får gratis penger og har masse andre interesser.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det spørs hva en er ute etter. Om en kan skaffe seg livslang ytelse og en har hobbyer eller interesser en brenner for kan jo trygd virke lukrativt. Da kan en jo bruke all tid på seg selv og sine interesser uten å bekymre seg en dag lengre. Vel og merke om en har styr på økonomien. Om en, som i HI, har nedbetalt arvet hus er jo ens lykke mye gjort.

Mestringsfølelse kan en få av så mangt. Folk har en oppfatning at så mange vil bidra og jobbe.

Jeg tror veldig mange ikke er så opptatt av dette om de får gratis penger og har masse andre interesser.

Joda, jeg kan i og for seg se greia med å ville få uføretrygd uten å være ufør, men jeg prøver å formidle at det nok for de fleste høres bedre ut enn hva det faktisk er. Men, som du sier, det er nok noen som har greie forutsetninger for å ha det rimelig bra, selv økonomisk (nedbetalt bolig/hus hjelper jo mye for eks.).

Det jeg vet basert på egenerfaring, er at det er en lang og grundig prosess å bli ufør. For min del så gjorde jeg alt for å prøve ut så mye arbeidsrettede tiltak som mulig, og dermed fikk det som da var maksimal AAP-tid (seks år). Så den ble kanskje litt lenger enn strengt nødvendig grunnet det.

Jeg tror ikke det er enkelt, men samtidig tviler jeg ikke på at det er noen som får det til uten å ha reelt grunnlag for det, med en (u)heldig kombinasjon av tvilsomme leger og uoppmerksomme NAV-ansatte. Tviler på at det er så alt for mange som har fått det til, håper i hvert fall ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...