AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Eller er det en ren provokasjon? Hva kan en ufør poste på facebook uten at folk reagerer negativt? Hva kan hen ikke poste? Jeg har fortstått at fjellturer er provosernde. Anonymkode: 4fb19...f25 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Ja. Kan poste hva de vil. mange uføre kan jobbe litt, men det vil ikke alltid være like lett å finne lønnet arbeid som passer til restarbeidsevnen ofte fordi arbeidsgiver ikke har mulighet til å tilrettelegge. Anonymkode: f358a...31e 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller er det en ren provokasjon? Hva kan en ufør poste på facebook uten at folk reagerer negativt? Hva kan hen ikke poste? Jeg har fortstått at fjellturer er provosernde. Anonymkode: 4fb19...f25 Som ufør, huskeregel: Alt som virker positivt er negativt å poste. Alt som er negativt er veldig negativt å poste. Du bør helst ikke poste noe som helst! Anonymkode: 2e6bf...af9 23
Pappi Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 (endret) Noen trangsynte individer vil la seg provosere nesten uansett. Uheldigvis for oss alle finnes det en konsentrasjon av disse individene som kommenterer alt mulig rart på sosiale medier. Du må enten stole på at det du gjør er positivt og ignorere negative kommentarer eller så får du poste i lukkede grupper eller lignende. Endret 20. november 2020 av Pappi 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 Jeg er 100% ufør. Om jeg er på fjellturer eller gjør frivillig arbeid, så poster jeg det hvis jeg vil. Anonymkode: 63750...06f 11
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 100% ufør. Om jeg er på fjellturer eller gjør frivillig arbeid, så poster jeg det hvis jeg vil. Anonymkode: 63750...06f Er på AAP nå, og føler nærmest jeg må presisere at min første fremtidige cafetur er rehabilitering og inngående om hvordan (det er faktisk rehabilitering for vestibulær lidelse, mye komplekse inntrykk - ikke noe jeg klarer nå). Men det liker ingen heller, så..... Anonymkode: 898c9...3e2 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som ufør, huskeregel: Alt som virker positivt er negativt å poste. Alt som er negativt er veldig negativt å poste. Du bør helst ikke poste noe som helst! Anonymkode: 2e6bf...af9 Det er slik det føles. Så jeg legger ikke noe som helst etter jeg ble ufør. Nå er jeg så heldig at jeg får gjøre litt frivillig arbeid. Så jeg lurer da, om jeg må ligge lavt og si i fra at jeg ikke kan bli tagga i poster og bilder. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er slik det føles. Så jeg legger ikke noe som helst etter jeg ble ufør. Nå er jeg så heldig at jeg får gjøre litt frivillig arbeid. Så jeg lurer da, om jeg må ligge lavt og si i fra at jeg ikke kan bli tagga i poster og bilder. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 Man avbildes sjeldent som frivillig, og jeg ville bare unngått det. Dette er en fin aktivitet for deg, ikke la andre ødelegge det. Anonymkode: 898c9...3e2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er slik det føles. Så jeg legger ikke noe som helst etter jeg ble ufør. Nå er jeg så heldig at jeg får gjøre litt frivillig arbeid. Så jeg lurer da, om jeg må ligge lavt og si i fra at jeg ikke kan bli tagga i poster og bilder. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 Det jeg anbefaler deg er å kutte ned på vennelisten din, og kun ha venner som står deg nært og som er opptatt av at du har det best mulig. Sjansen for at disse dømmer deg er mindre. Men fjerne bekjente gjør det uansett hva du poster. Min Facebook, Insta og Snap har vært ubrukt siden jeg ble ufør. OK, kanskje jeg sender en snap til mine nærmeste at julestjerna har kommet i vinduet, men ingenting publiseres. Jeg har forresten flere uføre venner. Dem som poster får virkelig høre det på folkemunne. "Herregud, åja hun uføre sitter altså på café hele formiddagen. Selvfølgelig kan hun da jobbe!". Eller: "Åja, hun er ufør, men å sitte rundt et bål hele dagen det klarer hun! Hvor syk er hun egentlig?!". Osv. Mens resten av de uføre jeg kjenner har vært taus på Face og Insta siden dem ble syk, akkurat som meg. Tausheten provoserer ingen, lager ingen rykter eller fordommer, eller setter deg i uheldige diskusjoner. Dessverre! Uansett hva du som ufør publiserer provoserer noen. Helt seriøs. Ikke publisér bilder at du er aktiv på noen måter hvis du er ufør, dersom du er opptatt av rykte og blir plaget av baksnakking. Gir du deg faen, som egentlig alle burde, så gjør hva du vil. Anonymkode: 2e6bf...af9 1
Silva Pluvialis Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ufør, huskeregel: Alt som virker positivt er negativt å poste. Alt som er negativt er veldig negativt å poste. Du bør helst ikke poste noe som helst! Anonymkode: 2e6bf...af9 Du glemte ironiflagget. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Du glemte ironiflagget. Nei? Det var ikke ironi. Anonymkode: 2e6bf...af9 8
Live88 Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er slik det føles. Så jeg legger ikke noe som helst etter jeg ble ufør. Nå er jeg så heldig at jeg får gjøre litt frivillig arbeid. Så jeg lurer da, om jeg må ligge lavt og si i fra at jeg ikke kan bli tagga i poster og bilder. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 Post det du vil du😊 Og om det er noen på vennelisten din som reagerer negativt på det så får du vurdere om den;de skal få fortsette å stå på vennelisten din! 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg anbefaler deg er å kutte ned på vennelisten din, og kun ha venner som står deg nært og som er opptatt av at du har det best mulig. Sjansen for at disse dømmer deg er mindre. Men fjerne bekjente gjør det uansett hva du poster. Min Facebook, Insta og Snap har vært ubrukt siden jeg ble ufør. OK, kanskje jeg sender en snap til mine nærmeste at julestjerna har kommet i vinduet, men ingenting publiseres. Jeg har forresten flere uføre venner. Dem som poster får virkelig høre det på folkemunne. "Herregud, åja hun uføre sitter altså på café hele formiddagen. Selvfølgelig kan hun da jobbe!". Eller: "Åja, hun er ufør, men å sitte rundt et bål hele dagen det klarer hun! Hvor syk er hun egentlig?!". Osv. Mens resten av de uføre jeg kjenner har vært taus på Face og Insta siden dem ble syk, akkurat som meg. Tausheten provoserer ingen, lager ingen rykter eller fordommer, eller setter deg i uheldige diskusjoner. Dessverre! Uansett hva du som ufør publiserer provoserer noen. Helt seriøs. Ikke publisér bilder at du er aktiv på noen måter hvis du er ufør, dersom du er opptatt av rykte og blir plaget av baksnakking. Gir du deg faen, som egentlig alle burde, så gjør hva du vil. Anonymkode: 2e6bf...af9 Sukk! Ikke nok med at man mister nettverket via jobb, men en "får" ikke delta på sosiale medier heller. Du har et godt innlegg. Jeg tror jeg lar det være. Jeg får gjøre som andre uføre, bare se på. For jeg orker ikke fordømmelse og masse spørsmål. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 2
velociraptor Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ufør, huskeregel: Alt som virker positivt er negativt å poste. Alt som er negativt er veldig negativt å poste. Du bør helst ikke poste noe som helst! Anonymkode: 2e6bf...af9 For hvis man klarer å skrive og poste på facebook betyr det at man er en snylter som kunne hatt deltidsstilling i en eller annen kontorjobb. Det er veldig provoserende for alle bitre mennesker som hater jobben sin og ser det innlegget og tenker at deres egne hardt tjente skattepenger finansierer at mennesker som tydeligvis er frisk nok til å taste på telefonen sin får ikke bare mat og tak over hodet, men kanskje god mat til og med. Uføre burde kun spise mat de ikke liker, de skal ikke kose seg med maten andre mennesker har slitt for å betale. Det verste er at jeg tror jeg må presisere sarkasmen her, for sånne holdninger dukker stadig opp i disse trådene... 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Jeg er ung ufør og jeg utfører frivillig arbeid bl.a hos mental helse og en dyrebeskyttelsesorganisasjon når jeg kan ( og det varierer alt ifra 3 dager i uka til flere uker mellom hver gang jeg kan ) . Jeg trener også når jeg kan og går både på shopping, cafe, besøk hos andre og turer i skogen hvis jeg både kan og har lyst. De som er negative og fordomsfulle har jeg kuttet ut for lengst og angrer ikke en dag på at jeg har gjort det. Det er dessverre mange som ikke skjønner at arbeidskapasiteten til mange syke er uforutsigbar og at selv om ma jobber 2 dager i uka +3 timer på frivillighetssentralen så klare man ikke nødvendigvis stresset,presset og alle sidene det kommer med en vanlig jobb. Anonymkode: dea1e...ff5 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukk! Ikke nok med at man mister nettverket via jobb, men en "får" ikke delta på sosiale medier heller. Du har et godt innlegg. Jeg tror jeg lar det være. Jeg får gjøre som andre uføre, bare se på. For jeg orker ikke fordømmelse og masse spørsmål. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 Det er helt opp til deg selv om du velger å ikke delta eller ikke. Man MÅ ikke mure seg inne og aldri snakke med noen igjen bare fordi det finnes fordomsfulle mennesker der ute. Anonymkode: dea1e...ff5 1
Silva Pluvialis Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sukk! Ikke nok med at man mister nettverket via jobb, men en "får" ikke delta på sosiale medier heller. Du har et godt innlegg. Jeg tror jeg lar det være. Jeg får gjøre som andre uføre, bare se på. For jeg orker ikke fordømmelse og masse spørsmål. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 Veldig trist at du føler du må holde deg unna sosiale medier fordi du er ufør. Du er syk, du har ikke gjort noe galt. Jeg ville aldri sett ned på deg. Om en person er ufør så tenker jeg alltid at det er en god grunn til det. Alle kan bli syk, så denne heksejakten på uføre er veldig trist. Plutselig sitter de med skjegget i postkassen selv. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukk! Ikke nok med at man mister nettverket via jobb, men en "får" ikke delta på sosiale medier heller. Du har et godt innlegg. Jeg tror jeg lar det være. Jeg får gjøre som andre uføre, bare se på. For jeg orker ikke fordømmelse og masse spørsmål. Ts Anonymkode: 4fb19...f25 Altså, det finnes jo ingen regler her. Reglene er hva du selv ønsker. At du jobber innenfor frivillighet er jo egentlig fantastisk. At uføre går turer er jo også fantastisk. At uføre er sosiale er jo også fantastisk. Men det er jo det som er... hvis du viser at du gjør ting utover å være innelåst så blir det snakk. Vi lever i tidenes mest bedømmende samfunn. Klarer du å drite en lang skit i hva andre mener og sier, så publisér akkurat det du vil. Men lever du f.eks på et lite tettsted, og/eller er ukomfortabel med snakk og spekulasjoner, så bør du la være for din egen del. 4 minutter siden, velociraptor skrev: For hvis man klarer å skrive og poste på facebook betyr det at man er en snylter som kunne hatt deltidsstilling i en eller annen kontorjobb. Det er veldig provoserende for alle bitre mennesker som hater jobben sin og ser det innlegget og tenker at deres egne hardt tjente skattepenger finansierer at mennesker som tydeligvis er frisk nok til å taste på telefonen sin får ikke bare mat og tak over hodet, men kanskje god mat til og med. Uføre burde kun spise mat de ikke liker, de skal ikke kose seg med maten andre mennesker har slitt for å betale. Det verste er at jeg tror jeg må presisere sarkasmen her, for sånne holdninger dukker stadig opp i disse trådene... Nettopp. En ufør skal ikke vise fram lykke, kos, suksess, aktivitet eller noe. Da blir det bitter snakk. Og det verste av alt, KG speiler alt dette veldig godt. Hvis KG er representativ for samfunnet som helhet, så burde ingen uføre publisere noe som helst for demmes egen del. Folk klarer faktisk ikke se lenger enn sin egen nese, og derfor føler dem ingen empati eller sympati for noen som sliter. Anonymkode: 2e6bf...af9 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 Jeg mener det blir en avveining. Ingeting galt i å poste at man jobber litt frivillig, men hvis man jobber og poster så mye at det i praksis er en fulltidsjobb så virker det jo merkelig siden man da viser at man har stor eller full restarbeidsevne. Anonymkode: 62b03...533 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ung ufør og jeg utfører frivillig arbeid bl.a hos mental helse og en dyrebeskyttelsesorganisasjon når jeg kan ( og det varierer alt ifra 3 dager i uka til flere uker mellom hver gang jeg kan ) . Jeg trener også når jeg kan og går både på shopping, cafe, besøk hos andre og turer i skogen hvis jeg både kan og har lyst. De som er negative og fordomsfulle har jeg kuttet ut for lengst og angrer ikke en dag på at jeg har gjort det. Det er dessverre mange som ikke skjønner at arbeidskapasiteten til mange syke er uforutsigbar og at selv om ma jobber 2 dager i uka +3 timer på frivillighetssentralen så klare man ikke nødvendigvis stresset,presset og alle sidene det kommer med en vanlig jobb. Anonymkode: dea1e...ff5 Så bra da! Det er slik det skal være. Men så til kjernen til TS: publiserer du dette på Facebook og Instagram, eller lar du være? Anonymkode: 2e6bf...af9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå