linsejesus Skrevet 20. november 2020 #21 Skrevet 20. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Da kan jeg meddele deg at mange av dere ikke troende merkelig nok ofte har mer innsikt i evangeliet enn folk som kaller seg kristne har. Mange som kaller seg det, men ikke er det. Det er fordi evangeliet ikke lenger forkynnes som det er, men i stedet utvannes, og talene blir mer som en slags pep talk. Nå bor ikke jeg i Oslo. Har faktisk aldri vært der, men sånn jeg ser det, er OKS en del av den såkalte trosbevegelsen, eller NAR bevegelsen. Mener OKS ble grunnlagt av Åge Åleskjær, som visstnok skal ha gått på bibelskolen av Kenneth Hagin fra USA. Så mye kommer visst derfra. Har selv møtt Åleskjær, for han reiste mye rundt. Tror også OKS i likhet med visjon norge, forkynner dette med såkalt hellig latter, og å bli slått i bakken. Dette står det ingenting om i bibelen. Disse karismatiske forkynnerne er også veldig glad i løgnen og tienden, og om å så og høste. Såkornet i bibelen har aldri dreid seg om penger, slik mange løgnere forkynner. Såkornet er evangeliet, og høsten er mennesker som blir frelst. De løsriver noen bibelvers som betyr forskjellige ting, og lager sin egen tale som passer til deres agenda. Blir ikke overrasket om dette praktiseres i OKS. I tillegg ber de om offer, eller såkalt hellige gaver. Hvordan tror du ellers disse folkene kan bevege seg rundt, og bo på hoteller? Ikke bare er det å berike seg på andres uvitenhet. Det er også å si at bibelen sier noe den ikke sier. En annen ting jeg syns er veldig stygt, er når de ber for syke, og den syke får høre dette. «hvis du ikke blir helbredet, så er det din skyld. Du tror ikke nok» En annen måte å manipulere sårbare mennesker på. Blir ikke overrasket om dette er ting som praktiseres i OKS. Nå tror jeg absolutt Gud hører bønn, og jeg tror absolutt han kan helbrede, dersom det er hans vilje. Men det skjer i hvert fall ikke hvis man behandler Gud som en salgsautomat. Man kan hverken kjøpe eller bestille, hverken helbredelser eller velsignelser. Noe mange i disse såkalt kristne har prøvd å innbille oss. Til slutt. Jeg sitter ikke på alle svarene, men håper dette var litt til hjelp. Anonymkode: 5f213...19b Nei, dette var ikke mye til hjelp, for det stemmer ikke. Det er sant at en del folk på OKS var påvirket av den såkalte trosbevegelsen, Hagin og Livets Ord i Sverige på nittitallet, men de har tatt oppgjør med disse tingene og pastoren har egentlig aldri vært en slik type forkynner. Tvert imot har han talt mye mot den typen loviskhet og prestasjonskristendom disse folka sto for, og har nok blitt enda mer radikal i budskapet om at frelse er Guds gave og ikke noe man oppnår ved å prestere tro eller gi penger. Nå er det noen år siden jeg har vært der, men noe av det jeg husker best er hvordan de gjennomførte kollekten. Det gikk omtrent slik "om du vil støtte oss, kan du bruke kortterminalen bak eller vippse." Ikke ett ord om at man er forpliktet til å gi, eller at Guds velsignelse avhenger av det. 3
linsejesus Skrevet 20. november 2020 #22 Skrevet 20. november 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Vet du forresten hvor jeg kan finne noe kritisk informasjon om OKS? På forhånd takk! Anonymkode: 4f7e6...9be Om OKS er så kjipe som du antar (hvorfor?), burde det ikke være vanskelig å finne noe grums blant alt de har lagt ut på nettsidene sine, eller på YouTube. Det er virkelig ikke mangel på usunne menigheter, men skjær nå ikke alle over samme kam. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #23 Skrevet 22. november 2020 På 20.11.2020 den 23.32, linsejesus skrev: Nei, dette var ikke mye til hjelp, for det stemmer ikke. Det er sant at en del folk på OKS var påvirket av den såkalte trosbevegelsen, Hagin og Livets Ord i Sverige på nittitallet, men de har tatt oppgjør med disse tingene og pastoren har egentlig aldri vært en slik type forkynner. Tvert imot har han talt mye mot den typen loviskhet og prestasjonskristendom disse folka sto for, og har nok blitt enda mer radikal i budskapet om at frelse er Guds gave og ikke noe man oppnår ved å prestere tro eller gi penger. Nå er det noen år siden jeg har vært der, men noe av det jeg husker best er hvordan de gjennomførte kollekten. Det gikk omtrent slik "om du vil støtte oss, kan du bruke kortterminalen bak eller vippse." Ikke ett ord om at man er forpliktet til å gi, eller at Guds velsignelse avhenger av det. Veldig bra hvis de tok et oppgjør med dette, for det var utrolig mye rot og røre fra trosbevegelsen. En gave skal være frivillig ja, og ikke av tvang. Men mange menigheter spiller på folks samvittighet der. Tenker da på en viss annen TV kanal, som faktisk kan bli stengt til nyttår. Leste det i går. Det håper jeg virkelig. Likevel har jeg ikke tillit til OKS. Tror fremdeles det er ting som henger igjen der. Anonymkode: 5f213...19b 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #24 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 21.53): Da kan jeg meddele deg at mange av dere ikke troende merkelig nok ofte har mer innsikt i evangeliet enn folk som kaller seg kristne har. Mange som kaller seg det, men ikke er det. Det er fordi evangeliet ikke lenger forkynnes som det er, men i stedet utvannes, og talene blir mer som en slags pep talk. Nå bor ikke jeg i Oslo. Har faktisk aldri vært der, men sånn jeg ser det, er OKS en del av den såkalte trosbevegelsen, eller NAR bevegelsen. Mener OKS ble grunnlagt av Åge Åleskjær, som visstnok skal ha gått på bibelskolen av Kenneth Hagin fra USA. Så mye kommer visst derfra. Har selv møtt Åleskjær, for han reiste mye rundt. Tror også OKS i likhet med visjon norge, forkynner dette med såkalt hellig latter, og å bli slått i bakken. Dette står det ingenting om i bibelen. Disse karismatiske forkynnerne er også veldig glad i løgnen og tienden, og om å så og høste. Såkornet i bibelen har aldri dreid seg om penger, slik mange løgnere forkynner. Såkornet er evangeliet, og høsten er mennesker som blir frelst. De løsriver noen bibelvers som betyr forskjellige ting, og lager sin egen tale som passer til deres agenda. Blir ikke overrasket om dette praktiseres i OKS. I tillegg ber de om offer, eller såkalt hellige gaver. Hvordan tror du ellers disse folkene kan bevege seg rundt, og bo på hoteller? Ikke bare er det å berike seg på andres uvitenhet. Det er også å si at bibelen sier noe den ikke sier. En annen ting jeg syns er veldig stygt, er når de ber for syke, og den syke får høre dette. «hvis du ikke blir helbredet, så er det din skyld. Du tror ikke nok» En annen måte å manipulere sårbare mennesker på. Blir ikke overrasket om dette er ting som praktiseres i OKS. Nå tror jeg absolutt Gud hører bønn, og jeg tror absolutt han kan helbrede, dersom det er hans vilje. Men det skjer i hvert fall ikke hvis man behandler Gud som en salgsautomat. Man kan hverken kjøpe eller bestille, hverken helbredelser eller velsignelser. Noe mange i disse såkalt kristne har prøvd å innbille oss. Til slutt. Jeg sitter ikke på alle svarene, men håper dette var litt til hjelp. Anonymkode: 5f213...19b Tusen takk for et utfyllende og godt svar! Nå ble jeg litt klokere på dette! Ja. Jeg skjønner ikke, for det første, at de predikantene har samvittighet til å ljuge sånn. Og nærmest presse folk til å gi penger. For etterpå å bygge seg store flotte hus osv. Jeg ser jo hvordan de holder på. Jmf. Brennpunkt på NRK og andre lignende program. (Kåre Smith, Hanvold m. fl.) Jeg blir uvel av sånt. Og det jeg overhodet ikke skjønner er folk som går på dette og er medlem i sånne menigheter!! Og det du nevner om syke, for ikke å forglemme det også!! Ja. Jeg tror også at Gud kan helbrede men ikke etter hvor mange penger du har gitt på forhånd! Og jeg tror på noe der oppe. En sterk kraft. En positiv kraft. Full av kjærlighet❤️Og denne kraften dømmer ikke. Ei heller er den moraliserende. OKS og andre lign. menigheter misbruker Guds ord og andre mennesker. Det bør det bli en stopp på! Ts. Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #25 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 10.58): Veldig bra hvis de tok et oppgjør med dette, for det var utrolig mye rot og røre fra trosbevegelsen. En gave skal være frivillig ja, og ikke av tvang. Men mange menigheter spiller på folks samvittighet der. Tenker da på en viss annen TV kanal, som faktisk kan bli stengt til nyttår. Leste det i går. Det håper jeg virkelig. Likevel har jeg ikke tillit til OKS. Tror fremdeles det er ting som henger igjen der. Anonymkode: 5f213...19b Håper virkelig den blir stengt jeg også! Tillit til OKS er lik nul her og ja. Der tror jeg det foregår en del som bør ses på av nøytrale personer. Ts. Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #26 Skrevet 24. november 2020 linsejesus skrev (På 20.11.2020 den 23.37): Om OKS er så kjipe som du antar (hvorfor?), burde det ikke være vanskelig å finne noe grums blant alt de har lagt ut på nettsidene sine, eller på YouTube. Det er virkelig ikke mangel på usunne menigheter, men skjær nå ikke alle over samme kam. Har alltid siden jeg var liten vært kritisk til BIbelen, kristendom og kristne mennesker! Har alltid hatt liten respekt for de. Og synes de er teite av en eller annen grunn. Ts. Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #27 Skrevet 25. november 2020 At en leder er «karismatisk» eller ikke har ikke noe å si for om det er en sekt eller ikke. Heller ikke om det samles inn penger, oppfordres til dugnad osv. Mange sunne trossamfunn som har dette, og gir et sosialt fellesskap med andre kristne. Men dersom bibelens ord forvrenges og tolkes annerledes enn andre kristne, lederen er manipulerende og får deg til å gjøre ting i strid med Guds ord, det er forbud mot ting som bibelen ikke forbyr, eller ting bibelen forbyr tillates osv, er det grunn til å skygge unna. Jeg vet ingenting om Oslo Kristne senter, men vet at trossamfunn fort kan stemples som sekt sett utenfra, når det er sunn kristendom sett innenfra (og motsatt). Anonymkode: c2e4c...255 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #28 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): At en leder er «karismatisk» eller ikke har ikke noe å si for om det er en sekt eller ikke. Heller ikke om det samles inn penger, oppfordres til dugnad osv. Mange sunne trossamfunn som har dette, og gir et sosialt fellesskap med andre kristne. Men dersom bibelens ord forvrenges og tolkes annerledes enn andre kristne, lederen er manipulerende og får deg til å gjøre ting i strid med Guds ord, det er forbud mot ting som bibelen ikke forbyr, eller ting bibelen forbyr tillates osv, er det grunn til å skygge unna. Jeg vet ingenting om Oslo Kristne senter, men vet at trossamfunn fort kan stemples som sekt sett utenfra, når det er sunn kristendom sett innenfra (og motsatt). Anonymkode: c2e4c...255 OK! Tusen takk for svaret ditt!🙂 Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #29 Skrevet 26. november 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: At en leder er «karismatisk» eller ikke har ikke noe å si for om det er en sekt eller ikke. Heller ikke om det samles inn penger, oppfordres til dugnad osv. Mange sunne trossamfunn som har dette, og gir et sosialt fellesskap med andre kristne. Men dersom bibelens ord forvrenges og tolkes annerledes enn andre kristne, lederen er manipulerende og får deg til å gjøre ting i strid med Guds ord, det er forbud mot ting som bibelen ikke forbyr, eller ting bibelen forbyr tillates osv, er det grunn til å skygge unna. Jeg vet ingenting om Oslo Kristne senter, men vet at trossamfunn fort kan stemples som sekt sett utenfra, når det er sunn kristendom sett innenfra (og motsatt). Anonymkode: c2e4c...255 Da har du misforstått bruken av ordet «karismatisk» når det gjelder religiøse miljøer. Når en PERSON oppfattes som karismatisk i dagligtale, så handler det om sosiale signaler, vi mener at personen har en væremåte som virker attraktiv på andre mennesker; at vedkommende lett tiltrekker seg, og holder på, andre menneskers oppmerksomhet. Som oftest i positiv betydning, men ikke nødvendigvis. Når en RELIGIØS GRUPPE betegnes som karismatisk, så antar begrepet en ganske annen betydning. Du burde virkelig lese om dette! Kort forklart kan «karismatiske religiøse forsamlinger» betegnes som forsamlinger der troen på den hellige ånds virken og tilstedeværelse i hver enkelt troendes hverdagsliv er svært sentral. Mirakler ansees som en viktig del av verdensanskuelsen, og den enkeltes forhold til Gud og den hellige ånd står som helt essensielt. Alt etter hvilken retning det dreier seg om, så vil gjenfødelse ved såkalt «troende dåp» og bruk av tungetale (glossolali) på møter (man anser dette som et resultat av at den hellige ånd har bolig i noen) være sentrale elementer som i liten grad finnes i «hagevarianten» av protestantisk kristendom. Selv om denne typen menigheter ofte er knyttet til vekkelsesbevegelser og dermed også ledere med spesiell utstråling og grep om publikum, så har altså ikke dette begrepet samme betydning som den gjengse bruken av adjektivet «karismatisk». Anonymkode: 5d942...c50
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #30 Skrevet 26. november 2020 53 minutter siden, AnonymBruker said: OK! Tusen takk for svaret ditt!🙂 Anonymkode: 4f7e6...9be Svaret var basert på en semantisk misforståelse. Anonymkode: 5d942...c50
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #31 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da har du misforstått bruken av ordet «karismatisk» når det gjelder religiøse miljøer. Når en PERSON oppfattes som karismatisk i dagligtale, så handler det om sosiale signaler, vi mener at personen har en væremåte som virker attraktiv på andre mennesker; at vedkommende lett tiltrekker seg, og holder på, andre menneskers oppmerksomhet. Som oftest i positiv betydning, men ikke nødvendigvis. Når en RELIGIØS GRUPPE betegnes som karismatisk, så antar begrepet en ganske annen betydning. Du burde virkelig lese om dette! Kort forklart kan «karismatiske religiøse forsamlinger» betegnes som forsamlinger der troen på den hellige ånds virken og tilstedeværelse i hver enkelt troendes hverdagsliv er svært sentral. Mirakler ansees som en viktig del av verdensanskuelsen, og den enkeltes forhold til Gud og den hellige ånd står som helt essensielt. Alt etter hvilken retning det dreier seg om, så vil gjenfødelse ved såkalt «troende dåp» og bruk av tungetale (glossolali) på møter (man anser dette som et resultat av at den hellige ånd har bolig i noen) være sentrale elementer som i liten grad finnes i «hagevarianten» av protestantisk kristendom. Selv om denne typen menigheter ofte er knyttet til vekkelsesbevegelser og dermed også ledere med spesiell utstråling og grep om publikum, så har altså ikke dette begrepet samme betydning som den gjengse bruken av adjektivet «karismatisk». Anonymkode: 5d942...c50 Tror du har misforstått litt 😉 For det første snakket jeg om karismatisk leder, ikke karismatiske forsamlinger. Ville du heller hatt en leder totalt blottet for sjarm og utstråling? En tørrpinn som aldri dro en spøk? At en leder har utstråling, er flink til å tale, flink til å lede - det behøver ikke bety noe negativt! Men oppleves lederen/miljøet som manipulerende og at andre mennesker har makt over deg, du tvinges til å gi mer enn du hadde tenkt, tvinges til å gjøre ting du ikke er fortrolig med, da er det bare å løpe! Bli født på ny, personlig forhold til Jesus, og troen på Den hellige ånd er helt essensielt ved kristendom. Tungetale, vekkelsesmøter og troen på mirakler (ikke fremtvunget, men at man at man ber i tro på at Gud kan gjøre under) er også helt vanlig ved frimenigheter. Anonymkode: c2e4c...255
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå