AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Hva tenker du? Tror ikke sånne steder er sunne uansett! Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 neidizkNn Anonymkode: 3c777...64f 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 Som troende, må jeg svare ja. Sånn jeg har oppfattet det, har de tatt med seg mye av den amerikanskje vranglæren. Mye av det samme drittet som hanvold, og mesker seg med giveres penger. Anonymkode: 5f213...19b 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 Farlige folk som virker normale. Anonymkode: 55f21...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 "En sekt er en religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn. En smalere definisjon sier at en sekt er en religiøs retning med forholdsvis få tilhengere som ikke anerkjenner andre religioner, sekter eller levemåter som sanne eller riktige." Basert på dette er det vel lett å konkludere? Anonymkode: ba425...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som troende, må jeg svare ja. Sånn jeg har oppfattet det, har de tatt med seg mye av den amerikanskje vranglæren. Mye av det samme drittet som hanvold, og mesker seg med giveres penger. Anonymkode: 5f213...19b Tusen takk for svaret ditt! Enig med deg. Jeg er ikke religiøs på noen måte, men dette er en diskusjon jeg hadde med ei venninne. Om det er en sekt eller ikke. Jeg mener OKS nok er det, og skjønner ikke folk som vil utsette seg for disse sektenes/menighetenes påvirkning og tankesett/filosofi. Og ikke minst sugerør ned i lommeboka til folk. Det som gjør meg mest kvalm er disse karismatiske lederne som alle tilber og omtrent slikker skoa på. I virkeligheten er det løgn og bedrag. Hjernevask! Vet du forresten hvor jeg kan finne noe kritisk informasjon om OKS? På forhånd takk! Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: "En sekt er en religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn. En smalere definisjon sier at en sekt er en religiøs retning med forholdsvis få tilhengere som ikke anerkjenner andre religioner, sekter eller levemåter som sanne eller riktige." Basert på dette er det vel lett å konkludere? Anonymkode: ba425...0b3 Ja. Litt diffust men.... Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Farlige folk som virker normale. Anonymkode: 55f21...ec5 Jepp! Det er akkurat det det er! Anonymkode: 4f7e6...9be 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: neidizkNn Anonymkode: 3c777...64f OK. Men hvorfor nei? Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei Anonymkode: 4aeee...33d OK. Takk for svaret ditt. Men hvorfor nei? Hvis du orker å svare. Anonymkode: 4f7e6...9be
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja. Litt diffust men.... Anonymkode: 4f7e6...9be Ja, enig i det, men vi kan koke det ned til følgende: * har de brutt med et annet religiøst samfunn? * Mener de at andre religioner tar feil/ikke er riktige? Videre mener jeg det er flere ting som kjennetegner en sekt, men dette var hva google sa uten at jeg gadd å kikke de andre svarene. Anonymkode: ba425...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 "Ordet brukes særlig om religiøse sammenslutninger som har en avvikende trosbekjennelse, dogmer, i forhold til en større, mer etablert bevegelse" Høres dette passendes ut, når man sammenligner med den norske kirke, eller andre, større trossamfunn? Anonymkode: ba425...0b3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, enig i det, men vi kan koke det ned til følgende: * har de brutt med et annet religiøst samfunn? * Mener de at andre religioner tar feil/ikke er riktige? Videre mener jeg det er flere ting som kjennetegner en sekt, men dette var hva google sa uten at jeg gadd å kikke de andre svarene. Anonymkode: ba425...0b3 OK. Takk!😀 Ja. Enig. Kokt ned blir svaret slik du har beskrevet ja. Anonymkode: 4f7e6...9be 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Ordet brukes særlig om religiøse sammenslutninger som har en avvikende trosbekjennelse, dogmer, i forhold til en større, mer etablert bevegelse" Høres dette passendes ut, når man sammenligner med den norske kirke, eller andre, større trossamfunn? Anonymkode: ba425...0b3 Ja. Det var mer passende for OKS og litt lettere å tolke😀 Anonymkode: 4f7e6...9be 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svaret ditt! Enig med deg. Jeg er ikke religiøs på noen måte, men dette er en diskusjon jeg hadde med ei venninne. Om det er en sekt eller ikke. Jeg mener OKS nok er det, og skjønner ikke folk som vil utsette seg for disse sektenes/menighetenes påvirkning og tankesett/filosofi. Og ikke minst sugerør ned i lommeboka til folk. Det som gjør meg mest kvalm er disse karismatiske lederne som alle tilber og omtrent slikker skoa på. I virkeligheten er det løgn og bedrag. Hjernevask! Vet du forresten hvor jeg kan finne noe kritisk informasjon om OKS? På forhånd takk! Anonymkode: 4f7e6...9be Da kan jeg meddele deg at mange av dere ikke troende merkelig nok ofte har mer innsikt i evangeliet enn folk som kaller seg kristne har. Mange som kaller seg det, men ikke er det. Det er fordi evangeliet ikke lenger forkynnes som det er, men i stedet utvannes, og talene blir mer som en slags pep talk. Nå bor ikke jeg i Oslo. Har faktisk aldri vært der, men sånn jeg ser det, er OKS en del av den såkalte trosbevegelsen, eller NAR bevegelsen. Mener OKS ble grunnlagt av Åge Åleskjær, som visstnok skal ha gått på bibelskolen av Kenneth Hagin fra USA. Så mye kommer visst derfra. Har selv møtt Åleskjær, for han reiste mye rundt. Tror også OKS i likhet med visjon norge, forkynner dette med såkalt hellig latter, og å bli slått i bakken. Dette står det ingenting om i bibelen. Disse karismatiske forkynnerne er også veldig glad i løgnen og tienden, og om å så og høste. Såkornet i bibelen har aldri dreid seg om penger, slik mange løgnere forkynner. Såkornet er evangeliet, og høsten er mennesker som blir frelst. De løsriver noen bibelvers som betyr forskjellige ting, og lager sin egen tale som passer til deres agenda. Blir ikke overrasket om dette praktiseres i OKS. I tillegg ber de om offer, eller såkalt hellige gaver. Hvordan tror du ellers disse folkene kan bevege seg rundt, og bo på hoteller? Ikke bare er det å berike seg på andres uvitenhet. Det er også å si at bibelen sier noe den ikke sier. En annen ting jeg syns er veldig stygt, er når de ber for syke, og den syke får høre dette. «hvis du ikke blir helbredet, så er det din skyld. Du tror ikke nok» En annen måte å manipulere sårbare mennesker på. Blir ikke overrasket om dette er ting som praktiseres i OKS. Nå tror jeg absolutt Gud hører bønn, og jeg tror absolutt han kan helbrede, dersom det er hans vilje. Men det skjer i hvert fall ikke hvis man behandler Gud som en salgsautomat. Man kan hverken kjøpe eller bestille, hverken helbredelser eller velsignelser. Noe mange i disse såkalt kristne har prøvd å innbille oss. Til slutt. Jeg sitter ikke på alle svarene, men håper dette var litt til hjelp. Anonymkode: 5f213...19b 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da kan jeg meddele deg at mange av dere ikke troende merkelig nok ofte har mer innsikt i evangeliet enn folk som kaller seg kristne har. Det er egentlig ikke så veldig merkelig, men skal ikke gå så langt i å spekulere i grunnene her. Mange av ateistene som faktisk orker å diskutere dette har satt seg relativt grundig inn i "saken", for å ha et ordentlig grunnlag for å kunne argumentere, mens mange av de som tror gjør nettopp kun det, tror, basert på et relativt tynt grunnlag. Vi er også mange som er store motstandere av utnytting av mennesker i vanskelige posisjoner, og det er ikke til å komme unna det at mange som tyr til religion, særlig her i landet, gjør det fordi de er sårbare. Som du er inne på, hvis noen i en sårbar posisjon ikke blir bedre, så er det vedkommendes skyld, ofte grunnet mangelen på tro. Dette gjør meg, og mange med meg, forbannet. Jeg sitter på svaret, i motsetning til deg. Svaret er at løsningen finnes i hver og enkelt, og ikke i en fiktiv, øvre makt. Vi er vår egen herre. Anonymkode: ba425...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig ikke så veldig merkelig, men skal ikke gå så langt i å spekulere i grunnene her. Mange av ateistene som faktisk orker å diskutere dette har satt seg relativt grundig inn i "saken", for å ha et ordentlig grunnlag for å kunne argumentere, mens mange av de som tror gjør nettopp kun det, tror, basert på et relativt tynt grunnlag. Vi er også mange som er store motstandere av utnytting av mennesker i vanskelige posisjoner, og det er ikke til å komme unna det at mange som tyr til religion, særlig her i landet, gjør det fordi de er sårbare. Som du er inne på, hvis noen i en sårbar posisjon ikke blir bedre, så er det vedkommendes skyld, ofte grunnet mangelen på tro. Dette gjør meg, og mange med meg, forbannet. Jeg sitter på svaret, i motsetning til deg. Svaret er at løsningen finnes i hver og enkelt, og ikke i en fiktiv, øvre makt. Vi er vår egen herre. Anonymkode: ba425...0b3 Du har rett i at mange sjekker grundigere enn folk som kaller seg troende, mens mange troende får stort sett får servert det samme hver uke. Lese selv gidder de ikke. De vil heller høre andre prate, og stoler blindt på taleren. Noe taleren vet å utnytte. Vi er i hvert fall enige i at svindel og utnyttelse av andre er galt. Anonymkode: 5f213...19b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå